آفتاب

پزشکان در مورد علایم حمله قلبی هوشیار باشند

پزشکان در مورد علایم حمله قلبی هوشیار باشند

تهران-ایرنا-محققان کالج سلطنتی لندن دریافتند در هر شش حمله قلبی، پزشکان معالج در یک مورد متوجه علائم هشداردهنده نمی‌شوند.

به روز گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، علایم کلاسیک تشخیص حمله قلبی شامل دردناگهانی سینه یا احساس فشار روبه پایین در هریک از بازوها است. اما محققان دریافتند پزشکان معالج به علایم جزیی‌تر این عارضه که شامل غش و تنگی نفس هستند، توجه کافی ندارند.
در این تحقیقات سوابق پزشکی 450 هزار بیمار که به دلیل حمله قلبی بین سال‌های 2006 تا 2010 میلادی در بیمارستان‌های انگلیس بستری شدند، به همراه سوابق 135.950 مورد مرگ ناشی از حمله قلبی در آن دوره زمانی را بررسی کردند.
از بین موارد حمله قلبی منجر به مرگ بیمار، 21.677 مورد، یعنی تقریبا یک ششم از آن‌ها در طول یک ماه قبل از وقوع حمله قلبی به بیمارستان مراجعه کرده بودند. با وجود این هیچ‌یک از علایم حمله قلبی در سوابق پزشکی آن‌ها ثبت نشده است.
به گفته محققان در برخی از این بیماران علایمی مانند غش، تنگی نفس و درد سینه حدود یک ماه قبل از وقوع حمله قلبی قابل تشخیص بوده‌اند. به عبارت دیگر زمانی که علت اصلی پذیرش بیمار حمله قلبی باشد، عملکرد پزشکان در درمان آن بسیار خوب است؛ اما زمانی که بیماران به دلایل دیگری از جمله تنگی نفس یا غش در بیمارستان پذیرش می‌شوند، پزشکان عملکرد خوبی در تشخیص و درمان حمله قلبی ندارند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری های قلبی -عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند. فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه محسوب می شوند.
بر اساس گزارش WHO، حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتناب هستند.
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@irnaelm
https://telegram.me
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lancet Public Health منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1650332

وبگردی