آفتاب

نیلی: ایران را زمان وفور درآمدهای نفتی مانند ونزوئلا اداره کردند

نیلی: ایران را زمان وفور درآمدهای نفتی مانند ونزوئلا اداره کردند

مشاور اقتصادی دولت گفت: زمانی که وفور درآمدهای نفتی بود ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد تورم به هزار و دویست درصد می‌رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود نیلی در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز اظهارکرد: باید اقتصاد را با هنر نزدیک کرد و اگر این‌گونه نشده کوتاهی از جانب ما بوده است. بسیاری از مشکلاتی که هنرمندان و سینماگران در آثار خود ارایه می‌کنند و نشان می‌دهند ریشه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز ریشه در معضلات اقتصادی گذشته دارد و می‌توان درباره هر کدام از این مسایل یک اثر و فیلم سینمایی ساخت.

هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی کار داریم

مشاور اقتصادی دولت با اشاره به آغاز مشکلات‌اجتماعی در کشور از دهه شصت افزود: در دهه 60 در حالیکه جمعیت ایران 40 میلیون نفر بود، 9 میلیون نوزاد 0 تا 4 سال به‌دنیا آمدند در حالیکه هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها آماده نبود. این جمعیت به مرور به بخش‌های مختلف و به‌خصوص شغل و بیکاری فشار آورد و ما هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی کار داریم.

مانند ونزوئلا اداره شدیم

نیلی افزود: تا قبل از برجام و دی‌ماه سال 93 درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام کمتر از یک‌میلیارد دلار بود اما بعد از برجام و در طول یک‌سال به بیست و چهار میلیارد دلار رسید. البته در برخی صنایع رکود عمیقی داریم و شرایط خوبی نداریم اما وضعیت‌مان بهتر از قبل است. دلیل اصلی این امر این است که زمانی که وفور درآمد نفتی بود ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد مانند آن کشور امروز تورم به هزار و دویست درصد می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سطح درآمد در کشوری کم می‌شود اولین سبدی که هزینه و انتخاب مردم کاهش پیدا می‌کند فرهنگ و هنر است زیرا انتخاب و نیاز اولیه مردم مواد غذایی و مسکن است و وقتی این انتخاب کاهش پیدا می‌کند به صنایع مرتبط با فرهنگ و هنر فشار وارد می‌شود و برای رونق این بخش‌ها این است که قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم.

کد N1649617

وبگردی