آفتاب

روایتی از گفتگوی آیت‌الله هاشمی و روحانی درباره نامزدپوششی/انتشارنظرات صریح آیت‌الله درباره حوادث۸۸

روایتی از گفتگوی آیت‌الله هاشمی و روحانی درباره نامزدپوششی/انتشارنظرات صریح آیت‌الله درباره حوادث۸۸

ایسنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از حسن روحانی، سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی و علی‌اکبر ناطق‌نوری به عنوان شخصیت‌های سیاسی موثر و نقاط اتکای کشور نام برد.

بخشی از گفتگو با حسین مرعشی را در ادامه می‌خوانید؛

مرعشی با اشاره به اظهار برخی نگرانی‌ها از نبود آیت‌الله هاشمی توسط بعضی فعالان سیاسی، تصریح کرد: می‌توان این طور گفت که تا وقتی سیاست و سیاست ورزی در ایران زنده است، آقای هاشمی هم زنده است و حضور دارد. بنابراین من آن مقدار که برخی از دوستان از نبود آقای هاشمی نگران هستند، نگران نیستم. از سوی دیگر منش و روش آقای هاشمی باید مورد توجه قرار گیرد، تعادل در روش همیشه موضوع مهمی در زندگی ایشان بوده است.

وی تاکید کرد: گذشت، درسی بوده که آقای هاشمی به سیاسیون داد از سویی ایشان تربیت نسلی از مدیران و سیاست‌مداران را بر عهده گرفته است که امیدواریم مثل آقای هاشمی به فکر کشور، منافع ملی، اسلام و نظام اسلامی باشند. از منافع شخصی خود بگذرند و به پیشرفت کمک کنند. بنابراین این مسیر نباید بسته شود. ما زمانی باید نگران شویم که مسیر خردگرایی، واقع‌گرایی و مردمی که حق انتخاب دارند، بسته شود. مادامی که این مسیر باز باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

معاون رئیس‌جمهور دولت‌ اصلاحات یادآور شد: در تمام این سال‌ها شخصیت‌های موثر و بزرگی در کنار آقای هاشمی بودند و ایشان تنها نبودند. یک رهبر سیاسی موفق تنها نیست بلکه یک مجموعه در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند. امروز نیز کشور احزاب و شخصیت‌های موثری دارد، آقای روحانی، آقای خاتمی، حسن آقای خمینی و آقای ناطق نوری هریک نقاط اتکایی در کشور هستند.

مرعشی همچنین گفت: درحال حاضر در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب شخصیت‌ها و احزاب موثری وجود دارد. از همه مهمتر هم سرمایه آگاهی و هوشیاری مردم است که به خوبی مطالب را درک می‌کنند و آگاه هستند. در عین حال اطلاع‌رسانی امروز در جامعه ساده شده و دیگر کسی نمی‌تواند با کنترل چند نهاد اطلاع‌رسانی و رسانه، اطلاعات را محدود کند. امروز دسترسی به اطلاعات برای مردم ساده شده و این آگاهی و هوشیاری پشتوانه بزرگی محسوب می‌شود. در این شرایط قطعا نهضت بزرگ اسلامی، ملی و فکری که امام(ره) بنیان گذاشتند و آقای هاشمی هم جزوی از آن است، حتما با قوت ادامه پیدا می‌کند.

اکنون نمی‌توان گفت که کدام فرد خاص جانشین آیت‌الله هاشمی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: با گذشت زمان مشخص می‌شود که چه کسی می‌تواند هدایت جریانی را بر عهده بگیرد که توسط آقای هاشمی راهبری می‌شد. باید دید در آینده و در کوران حوادث چه شخصیت‌هایی بیشتر می‌درخشند، اکنون نمی‌توان گفت که کدام فرد خاص جانشین آیت‌الله هاشمی است، این یک جریان فکری و باز است و حوادث آینده و نوع تعامل هریک از این افراد و یا افراد جدید دیگری، تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند هدایت این جبهه را بر عهده گیرد.

پیشنهاد هاشمی برای حضور کاندیدای سایه در کنار روحانی

وی درخصوص برنامه آیت‌الله هاشمی برای انتخابات ۹۶، گفت: آقای هاشمی در آخرین صحبتی که با هم داشتیم به من گفتند که با آقای روحانی صحبت کردند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود و گفت که توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد. تأکید آقای هاشمی این بود که در انتخابات پیش رو، در کنار آقای روحانی، افراد دیگری هم باشند که به ایشان در مسائل تبلیغاتی و در اختیار گرفتن فضاهای رسمی کمک کنند. از سویی بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدایی ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد.

بعد از ارتحال آیت‌الله، حسن روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است

این نماینده پیشین مجلس در رابطه با افراد احتمالی حاضر در کنار آقای روحانی نیز اظهار کرد: آقای هاشمی در این رابطه بحثی نداشت. هر چند اشاراتی کردند اما اکنون همه ما تصمیم گرفتیم آقای روحانی درباره این مسائل تدبیر کند چون بعد از ارتحال آقای هاشمی، آقای روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است.

مرعشی همچنین با تاکید بر اتحاد گروه‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افزود: اکنون در حال تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها برای این انتخابات هستیم، بعد از آن وارد تعیین مصادیق خواهیم شد. آقای هاشمی هم در این رابطه تأکید داشت که همه با هم باشیم و شورای نیرومندی شکل بگیرد اما درباره مصادیق صحبتی نکردند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به برگزاری اولین انتخابات بدون حضور آیت‌الله هاشمی پس از پیروزی انقلاب، تصریح کرد: خوشبختانه آقای هاشمی درباره انتخابات ۹۶ حرف‌های خود را زدند، حتی گاهی ما فکر می‌کردیم این بحث‌ها کمی زودهنگام است اما گویا مقدر بود که قبل از رحلت حرف‌هایشان را بزنند. امیدواریم مردم همچنان آن پیام را پی بگیرند. البته اکنون جریان کلی حاکم در جامعه متکی بر خرد، واقع‌گرایی، دوری از احساسات، دوری از منافع فردی و توجه به منافع ملی و توجه به حفظ کلیت نظام جمهوری اسلامی است. جریانی که چراغ آن خاموش نخواهد شد.

نظرات صریح هاشمی درباره حل معضل باقی مانده سال ۸۸ به زودی منتشر می‌شود

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان درخصوص تلاش‌های آیت‌الله هاشمی برای حل مسائل بعد از انتخابات سال ۸۸ نیز گفت: ایشان مسئولیتی نداشتند که در رابطه با مسئله‌ای همچون حصر تصمیم‌گیری کنند اما نظرات خود را به مسئولین منتقل کردند و چون فکر نمی‌کردند انتشار آنها کمکی به حل مسأله کند، منتشر نکردند. به هر حال نظرات روشن و صریحی درباره حل معضل باقی مانده مشکلات ۸۸ داشتند. ان‌شاءالله به زودی با انتشار خاطرات ایشان، این موضوع هم بازتر خواهد شد.

29212

کد N1648981

وبگردی