آفتاب
آیت الله قرهی:

مسلمین به خدعه و مکر متوسل نمی شوند/ مصادیقی از مکر ذهنی

مسلمین به خدعه و مکر متوسل نمی شوند/ مصادیقی از مکر ذهنی

آیت الله قرهی گفت: امام معصوم می فرماید شما نه دستور به خدعه دارید و نه می‌توانید امر به خدعه کنید و نه با کسانی که نیرنگ زدند و عهدشکنی کردند، بجنگید.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر مشروح درس اخلاق آیت الله قرهی است که در ادامه می خوانید؛

مصادیقی از مکر ذهنی

اگر انسان، قدرت کنترل فکر را از دست بدهد، دچار مکر فکر - که همان ورود به خدعه‌ی شیطانی است - می‌شود. بیان کردیم: اوّلین خدعه و مکر را به خود انسان می‌زند، در حالی که توجّه به این مطلب ندارد. گاهی او را به عبادتش، عنوانش، ظاهر سواد و علمش فریب می‌دهد. گاهی هم او را به این که به هر حال عاقبت به خیر می‌شوم، فریب می‌دهم، امّا یک موقع چشم باز می‌کند که درون قبر است. این نوع خدعه‌ها و فریب‌ها از راه تفکّر برای خود فرد به وجود می‌آید.

لذا اگر توانست خدعه و فریب را برای خود فرد به وجود بیاورد، معلوم است آن شخص به مکر زدن و فریب دیگران هم ورود پیدا می‌کند. وقتی وجود خودش را از دست داد، وقتی تصوّر کرد به توبه می‌توانم برگردم، وقتی او را فریب داد که تو مهلت داری؛ دیگر چنین شخصی دیگران را هم فریب می‌دهد.

اتّفاقاً یکی از خدعه‌هایی که خود خدا به اهل مکر می‌زند «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرین‏» [div id='ftn1']

[span dir='LTR'][۱] . آل‌عمران/ ۵۴.

[span dir='LTR'][۲] . طارق/ ۱۷.

[div id='ftn3']

[span dir='LTR'][۳] . مجموعة ورام، ج: ‏۱، ص: ۵۹.

[div id='ftn4']

[span dir='LTR'][۴] . عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۲۴.

[div id='ftn5']

[span dir='LTR'][۵] . مجموعة ورام، ج: ‏۱، ص: ۵۹.

[div id='ftn6']

[span dir='LTR'][۶] . طارق/ ۱۵ و ۱۶.

[div id='ftn7']

۷. الکافی، ج‏۲، ص: ۳۳۶.

[span dir='LTR'][۸] . ایشان هم در بازار نماز می‌خواندند، هم مغازه‌کوچکی داشتند و در آن‌جا کار می‌کردند. یک روحانی اهل معنا و حال بودند. خدا مرحوم حاج آقای حلوایی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، یکی از ابرار الهی را رحمت کند. وقتی پدرشان ایشان را از طلبگی منع کرده بود و پیش ایشان رفته بودند، ایشان فرموده بودند: برای چه می‌خواهی حوزه بروی؟ می‌خواهی دینت را حفظ کنی، حرف پدرت را گوش بده. می‌خواهی سرباز امام زمان شوی؟ حرف پدرت را گوش بده و ... . بعد هم ایشان علیرغم میل باطنی‌شان در همان بازار ماندند، امّا خدا هم جلوی پایشان ابوالعرفا را قرار داد و بعد از شاگردان آخری آقا و از اصحاب لیل ایشان شدند.

کد N1648433

وبگردی