آفتاب

استقبال ویژ از یک سفر ویژه/ اهتراز پرچم کردستان در فرودگاه آتاتورک

استقبال ویژ از یک سفر ویژه/ اهتراز پرچم کردستان در فرودگاه آتاتورک

ایسنا نوشت: سفر مسعود بارزانی به ترکیه در شرایط کنونی را می‌توان یک نقطه عطف در روابط دو طرف به حساب آورد؛ سفری که در جریان آن برای اولین بار پرچم اقلیم کردستان در فرودگاه استانبول به اهتزاز درآمد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اهمیت این دیدار برای ترکیه به خوبی از همان ابتدا و استقبال رسمی از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و هیئت همراهش در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، مشهود بود.

هنگام ورود بارزانی هیاتی عالی‌رتبه از مسئولان وزارت خارجه ترکیه برای استقبال از بارزانی حاضر شده بودند و پرچم اقلیم کردستان برای اولین بار در فرودگاه آتاتورک به اهتزاز درآمد. پس از این استقبال رسمی، بارزانی به دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رفت تا دو طرف بر سر رسیدن به اهداف مشخص شده در ائتلافی مهم میان خود، به چانه زنی بپردازند.

این استقبال نشان از اهمیت موضوع برای اردوغان دارد که حل بسیاری از مشکلات خود با کردها در داخل و خارج از ترکیه را در گرو ائتلاف با بارزانی می‌بیند. در طرف مقابل بارزانی نیز که از نقش ترکیه در رسیدن به رویاهایش برای استقلال کردستان عراق و رسیدن به منابع پایدار درآمد آگاه است، تلاش می‌کند از این سفر بیشترین بهره را ببرد.

به گفته منابع ترکیه‌ای اردوغان و بارزانی در جریان مذاکرات خود به بررسی روابط اربیل- آنکارا به ویژه در حوزه اقتصاد و نفت پرداختند. عملیات آزادسازی موصل، شهر ترکمان نشین تلعفر و نفوذ حزب کارگران کردستان ترکیه(پ. ک. ک) نیز محورهای دیگر مذاکرات دو طرف بود.

مبارزه با داعش در سوریه و عراق به ویژه عملیات آتی رقه در سوریه از جمله موضوعاتی بودند که اردوغان و بارزانی به شکل ویژه به آن پرداختند.

همچنین مساله نفت کرکوک و احداث خط لوله کرکوک به ایران نیز از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح شد.

قرار است بارزانی امروز(دوشنبه) با بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه دیدار کند. این سومین دیدار بارزانی و ییلدیریم پس از سفر ییلدیریم به اربیل در ژانویه گذشته خواهد بود.

قرار است در دیدار امروز بارزانی با ییلدیریم موضوعاتی چون مبارزه با داعش در عراق و سوریه و عملیات آزاد سازی رقه بررسی شود.

ترکیه تمایل دارد مساله مشارکت نیروهای پیشمرگ سوری در عملیات رقه که در پایگاه بعشیقه در شمال عراق توسط نیروهای ترکیه آموزش داده شده‌اند، نیز بررسی شود.

این نیروها پیشتر در عملیات آزاد سازی شهر کوبانی در سال 2014 در کنار یگان‌های مدافع خلق کرد مشارکت کردند و آنکارا آنها را نیروهای دوست می‌داند.

مساله نفت کرکوک نیز از دیگر موضوعات دیدار امروز بارزانی و نخست وزیر ترکیه خواهد بود. این مساله به دنبال توافق اولیه میان بغداد - تهران که در 20 فوریه کنونی جهت ایجاد خط لوله انتقال نفت خام از کرکوک به بازارهای جهانی از داخل خاک ایران به امضا رسیده، اهمیت ویژه‌ای یافت.

در حال حاضر نفت خام از اقلیم کردستان عراق با خط لوله به بندر یومورتالیک در شهر جیهان در جنوب ترکیه منتقل شده و از آنجا با نظارت اربیل به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

به گفته منابع مذکور مساله استقلال اقلیم کردستان عراق که بارزانی بارها آن را مطرح کرده نیز مورد توجه آنکارا قرار گرفته و گفته می‌شود وعده‌هایی در این باره نیز داده شده است.

آنکارا که از تشکیل کشوری کرد در سوریه نگران است، تاکید کرده که برای هماهنگی با بارزانی جهت ممانعت از ماندن حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در سنجار و اتحاد با کردهای سوریه آماده است.

52310

کد N1648082

وبگردی