آفتاب

همه چیز درباره فیلم فروشنده/ فیلمی که بزرگترین جایزه سینمایی را به ایران آورد!

همه چیز درباره فیلم فروشنده/ فیلمی که بزرگترین جایزه سینمایی را به ایران آورد!

فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار به آکادمی اسکار معرفی شد و موفق شد در لیست نهایی کاندیداهای بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ قرار گیرد و نهایتا برنده جایزه اسکار شد.

فروشنده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی است. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است که ابتدا «برسد بدست آهو» نام داشت اما در اواسط فیلمبرداری نامش تغییر کرد و با عنوان فروشنده اکران شد. در مراسم اختتامیه جشنواره کن جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی رسید و شهاب حسینی هم برندهٔ جایزه بهترین بازیگر مرد شد. همچنین فروشنده در پایان زمان اکران خود موفق شد رکورد بیشترین فروش که پیش‌تر در دستان محمد رسول‌الله (فیلم) مجید مجیدی بود را بشکند و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بشود. فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار به آکادمی اسکار معرفی شد و موفق شد در لیست نهایی کاندیداهای بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ قرار گیرد و نهایتا برنده جایزه اسکار شد.
بازیگران
شهاب حسینی در نقش عماد
ترانه علیدوستی در نقش رعنا
بابک کریمی در نقش بابک
مینا ساداتی در نقش صنم
فرید سجادی حسینی در نقش ناصر
احترام برومند در نقش خانم شاه‌نظری
شیرین آقاکاشی در نقش عصمت
مارال بنی آدم در نقش کتی
صحرا اسداللهی در نقش مژگان
مجتبی پیرزاده در نقش مجید
مهدی کوشکی در نقش سیاوش
سام ولی‌پور در نقش صدرا
عماد امامی در نقش علی
خلاصه داستان
رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. آنها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان بنام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدنام بنام «آهو» در آن ساکن بوده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود…
پیشینهٔ داستانی
به نوشته پایگاه اینترنتی-سینمائی سینماژورنال، داستانِ فیلم با داستان دو سینمایی دیگر یعنی فیلم مستأجر اثر رومن پولانسکی و فیلمنامهٔ حقایق دربارهٔ لیلا دختر ادریس اثر بهرام بیضایی همانند است.
ساخت
اصغر فرهادی که قرار بود پروژهٔ جدید خود را در اسپانیا آغاز کند و تا شروع پیش تولید فیلم، یک‌سال زمان داشت که تصمیم به ساخت فیلم فروشنده در ایران گرفت. فرهادی پروانه ساخت این فیلم را در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۴ از سازمان سینمایی دریافت کرد. نام پیشین این فیلم «برسد به دست آهو» بود که به علت این‌که نام «فروشنده» تناسب بیشتری با داستان نهایی فیلم داشت، تغییر نام پیدا کرد درگذشت یدالله نجفی، صدابردار با سابقه فیلم، باعث ایجاد وقفه‌ای یک هفته‌ای در فیلمبرداری شد و سرانجام فیلمبرداری فیلم فروشنده، به کارگردانی اصغر فرهادی ۷ اسفند به پایان رسید.

فروشنده در اروپا و آمریکا با نام فروشنده (The Salesman) و در فرانسه با نام مشتری (Le Client) عرضه شد. دلیل این تغییر نام در فرانسه، ساخت فیلمی به اسم فروشنده در این کشور است.
نمایش عمومی تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه دهم شهریور ماه آغاز شد. فروشنده تنها در سه روز حدود یک میلیارد تومان فروش داشت. این فیلم روز چهارشنبه در نخستین روز اکرانش ۲۵۰ میلیون تومان فروش رفت و رکوردی جدید در سینمای ایران ثبت شد؛ درنهایت فروشنده در روز ۲۳ آبان سال ۹۵ در آخرین هفته اکرانش در ایران، با شکستن رکورد فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.
عدم حضور در اسکار
دونالد ترامپ در اولین روزهای خود در کاخ سفید قانونی را وضع کرد که طی آن مردم هفت کشور از جمله ایران اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند. ترانه علیدوستی بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و در اینستاگرام و توئیتر خود نوشت که حتی اگر این قانون شامل حال هنرمندان نشود او برای شرکت در مراسم اسکار به آمریکا نخواهد رفت. این نوشته ترانه با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور رو به رو شد. آکادمی اسکار هم در بیانیه‌ای این کار ترامپ را محکوم و از ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی دفاع کرد. اصغر فرهادی نیز با انتشار متنی اعتراض و انزجار خود را از این قانون اعلام کرد و گفت که حتی در صورت اجازه در کنار دیگر عوامل فروشنده در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.در ششم اسفند ماه ۱۳۹۵ اصغر فرهادی، انوشه انصاری، اولین زن فضانورد و پروفسور فیروز نادری، مسئول اجرایی عملیات سفر به مریخ را به عنوان نمایندگانش برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد.
کد N1647750

وبگردی