آفتاب

بازی با مواد منفجره و سوختگی هایی که به قطع عضو منجر می شود

بازی با مواد منفجره و سوختگی هایی که به قطع عضو منجر می شود

تهران- ایرنا- فوق تخصص جراحی پلاستیک و رئیس بیمارستان سوختگی مطهری گفت: سوختگی های ناشی از ترقه و مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال معمولا از نوع درجه سه هستند و منجر به قطع دست یا انگشتان دست، اختلال در عملکرد اعضا و نابینایی می شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مصطفی دَهمَرده ای روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران در آستانه فرارسیدن چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در سال های اخیر بیشتر مشکلات و سوختگی هایی که برای افراد پیش آمده است، در اثر ترقه ها و مواد منفجره دست ساز بوده که خطر آنها بیشتر از جانب موادی است که به صورت گمرکی وارد کشور می شوند.
وی افزود: پریدن از روی آتش رنگ باخته و به اعمال خطرناکی تبدیل شده که در مواردی از آن می بینیم افراد در اثر انداختن کپسول پیک نیکی، کپسول های 11 کیلویی یا اسپری در آتش دچار سوختگی های شدید شده اند.
دهمرده ای ادامه داد: در بیشتر موارد افراد آسیب دیده، کودکان بین پنج تا 15 سال و رهگذران بوده اند، زیرا افرادی که مواد منفجره را در آتش پرتاب می کنند، خود را فورا در محل امنی پنهان می کنند و آسیب به افرادی وارد می شود که در حال گذر هستند.
وی گفت: سال گذشته در اثر انفجار در کارگاه ساخت مواد منفجره، مرگ و میر داشتیم اما امسال خوشبختانه تاکنون گزارشی در این مورد منتشر نشده است.
دهمرده ای با بیان این که تعداد مصدومان مراجعه کننده به بیمارستان مطهری در چهارشنبه آخر سال در سال 1394 نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و از 130 مصدوم به 90 مصدوم رسید، افزود: با این حال هر سال این بیمارستان برای این روز، تعداد متخصصان گوش، حلق و بینی، بیهوشی و جراح خود را افزایش می دهد.
ادامه دارد....
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی**انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1647330

وبگردی