آفتاب

ابتکار:هر دولت خردمندی برای حفظ محیط زیست تلاش می کند

ابتکار:هر دولت خردمندی برای حفظ محیط زیست تلاش می کند

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:هر فرد یا دولت خردمندی برای محیط زیست ارزش قائل است و در سطح ملی و بین المللی و با عبور از مرزها و تقویت همکاری ها برای حفظ محیط زیست تلاش می کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، معصومه ابتکار عصر شنبه در مراسم امضای یادداشت تداوم همکاری محیط زیستی مشترک دو سالانه بین ایتالیا و ایران افزود: این یادداشت در ادامه فعالیت های دو جانبه و همکاری های خوب ایران و ایتالیا در حوزه محیط زیست است.
وی گفت: در دولت یازدهم به ویژه پس از برجام، همکاری های بین المللی در حوزه محیط زیست به صورت اجرایی در سطح وسیعی پیگیری شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این یادداشت، دومین سند همکاری محیط زیستی ایران و ایتالیا و در واقع تمدید تفاهم نامه قبلی است.
معاون رئیس جمهوری ضمن تقدیر از حضور و همراهی جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست، سرزمین و دریایی جمهوری ایتالیا در آئین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی محیط زیست، همچنین مذاکرات مثبت دو طرف طی دیروز و امروز پیرامون همکاری های مشترک محیط زیستی، اظهار کرد: در زمان امضای یادداشت تفاهم همکاری نخست میان ایتالیا و ایران، ایتالیا به این دلیل انکه هم زمان ریاست اتحادیه اروپا را نیز بر عهده داشت، از جایگاهی قوی برای بسط و تقویت همکاری های محیط زیستی برخوردار بود و البته بر این امر مصمم هم بود.
ابتکار با ابراز خرسندی از اجرایی شدن تفاهم نامه نخست میان ایران و ایتالیا و نهایی شدن سه پروژه محیط زیستی در قالب صندوق مشترک، همچنین توافق برای اجرای پروژه مهم توان افزایی ایران در اجرای توافق پاریس، گفت: این گام های مهم بیانگر اراده و تلاش برای عملیاتی کردن تفاهم نامه منعقد شده است از این رو در ادامه تفاهم نامه نخست، شاهد تداوم همکاری ها در ابعاد دیگری همچون ظرفیت سازی با یونی 2 و حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری خواهیم بود.
معاون رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد: در ملاقات های بعدی شاهد نتایج ملموس و قابل ارائه و گزارش این تفاهم نامه برای مردم و رسانه ها باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به بازدید صبح امروز خود از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران و سالن هایی که نهادهای غیر دولتی و صنعتی حضور داشتند، اظهار کرد: اشتیاق مردم برای حفظ محیط زیست و بهبود و ارتقای شاخص های آن در ایران باعث خرسندی بود و البته مطمئن هستم در میان مردم ایتالیا هم چنین اشتیاقی وجود دارد.
وی اشاره ای هم به مصوبه امروز صبح نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت و گفت: اختصاص 100 میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار و انجام اموری همچون تثبیت خاک، پخش سیلاب، بهبود کیفیت هوا و تقلیل آلام و رنج های مردم در توفان های شدید گرد و غباری که شرایط بسیار سختی را برای مردم ایجاد کرده است در کنار همکاری های ملی و بین المللی و اقدامات دولت در این زمینه، امیدبخش است و امیدواریم ایتالیا نیز در این همکاری ها در کنار ایران باشد.

*** ضرورت همکاری مشترک برای مقابله با تغییرات اقلیم
جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست، سرزمین و دریایی جمهوری ایتالیا ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در ایران، گفت: دو روز کاری بسیار سنگین و موفقیت آمیز در ایران داشتم و از دستاوردهای این سفر بسیار راضی هستم و امیدوارم با اقدامات مشترک محیط زیستی میان ایران و ایتالیا، ما نیز بتوانیم به سهم خود برای حفظ محیط زیست ایران و جهان گام برداریم.
گالتی افزود: معصومه ابتکار اقدامات بزرگی برای حفظ محیط زیست و بسط و توسعه همکاری های بین المللی ایران در این زمینه از جمله با ایتالیا انجام داده است که دستاوردهای بزرگی نیز به همراه داشته و خواهد داشت.
وی با اشاره به چهار ملاقات خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفت: اقدامات صورت گرفته در قالب تفاهم نامه همکاری میان دو کشور، اثربخش و راضی کننده بوده است.
وزیر محیط زیست، سرزمین و دریایی جمهوری ایتالیا خاطرنشان کرد: اگر این تفاهم نامه فراتر از کاغذ و فایلی روی میز، جنبه اجرایی و پروژه ای پیدا کرده است به دلیل همت و پیگیری مستمر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده است.
گالتی ضمن تاکید بر این موضوع که اهداف والایی در قالب این تفاهم نامه ها دنبال می شود، تصریح کرد: این اهداف والا و مشترک میان ملل همچون حفظ محیط زیست، نیازمند اقدامات اجرایی است.
وی افزود: تغییرات جوی و اقلیم تنها از طریق همکاری های جمعی قابل کنترل است و در این نبرد و مقابله مشترک با تغییر اقلیم فقط زمانی پیروز خواهیم شد که در کنار هم و با هم فعالیت کنیم.
پیرو دعوت رسمی وزیر محیط زیست ایتالیا در سال 93 و حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در این کشور، مذاکراتی برای امضای تفاهم نامه مشترک همکاری محیط زیستی میان دو کشور صورت گرفت و در نهایت همزمان با اردیبهشت ماه سال 94، یادداشت همکاری میان دو کشور امضا شد.
سپس کمیته ای مشترک برای اجرایی کردن توافقات صورت گرفته میان دو کشور در نتیجه تفاهم نامه مشترک همکاری شکل گرفت و 10 پروژه بررسی تامین آب برای رشد گیاهان، ایجاد نیروگاه تجدید پذیر 8 مگاواتی خورشیدی، ایجاد نیروگاه هیبریدی خورشیدی_ گاز طبیعی برای تولید برق، ایجاد شهر هوشمند برای کنترل آلودگی هوا، سیستم جمع آوری آب برای اصلاح دفع پساب روستاها، جذب و جمع آوری گرمای تلف شده در کارخانه های صنایع سیمان برای تولید برق (انتشار آلاینده ها از سیمان)، کاربست انتقال تکنولوژی و تجارب مدیریت پسماند شهری در استان مرکزی، مدیریت پسماندهای جامد، بازیافت لجن های اسیدی صنعتی از بخش های تولید کننده و مدیریت منابع آب و تولید برق خورشیدی برای همکاری پیشنهاد داده شد که از این میان، 3 پروژه فاقد اولویت لازم، 3 پروژه به صورت مستقیم تایید و 4 پروژه نیز به شرط تامین منابع اعتباری مشترک تصویب شد.
علمی **9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور**انتشار: گلشن
کد N1646503

وبگردی