آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سهم قوه قضائیه از کل بودجه ۲درصد هم نیست/جزئیات بودجه۱۰نهاد قضائی

سهم قوه قضائیه از کل بودجه ۲درصد هم نیست/جزئیات بودجه۱۰نهاد قضائی

نمایندگان مجلس در حالی در قانون برنامه ششم توسعه، سهم دستگاه قضائی از کل بودجه کشور را ۲.۹ درصد مصوب کردند که دولت برای اولین سال اجرای برنامه ششم، تنها ۱.۹۳ درصد از کل بودجه را اختصاص داد.

خبرگزاری مهر-گروه جامعه؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی در قانون برنامه ششم توسعه، سهم دستگاه قضایی از کل بودجه کشور را ۲.۹ درصد مصوب کردند که دولت برای اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه، در بودجه پیشنهادی سال ۹۶ تنها ۱.۹۳ درصد از کل بودجه را به دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته به آن اختصاص داده است و با این حساب مشخص نیست که آیا این بودجه جوابگوی نیاز دستگاه قضائی خواهد بود یا خیر؟

بودجه کم دستگاه قضایی!

بر اساس قانون اساسی، قوه قضائیه از لحاظ تشکیلات اداری و سازمانی یک قوه مستقل محسوب می‌شود، اما در نهایت طبق قانون موظف است بودجه پیشنهادی خود را به دولت اعلام کند تا دولت نیز با جمع بودجه همه دستگاه‌ها در لایحه بودجه، پیشنهاد خود را برای تصویب به مجلس ارائه دهد. اما همین موضوع محل مناقشه دولت و دستگاه قضایی است. سخنگوی قوه قضاییه در این باره می‌گوید: اگر صدای ما به کسی برسد و کمکمان کند، خیلی خوب است. ما قبول داریم دولت در تنگنا است اما قوه قضاییه با این بودجه نمی‌تواند مأموریت‌هایی را که بر عهده‌اش گذاشته شده انجام دهد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که امیدواریم دولت و مجلس به این مسائل توجه کنند، می افزاید: در همین سال ۹۴ که آیین دادرسی ابلاغ شد و یا قبل‌تر که آیین مجازات اسلامی ابلاغ شد تکالیف سنگینی بر عهده ما گذاشته شده که بدون لحاظ بودجه و فراهم شدن زیرساخت امکان تحقق آن وجود ندارد.

انتقادات رئیس قوه قضائیه در جمع اعضای شوراهای حل اختلاف هم تکرار شد، جایی که آملی لاریجانی تاکید کرد که بودجه قوه قضاییه در شأن این قوه نیست

[p](ارقام جدول به میلیارد تومان است)

کد N1646192

وبگردی