آفتاب

چالش های آتی کشورهای جهان؛ آمادگی رویارویی با انقلاب صنعتی چهارم و همسویی با دنیای به سرعت درحال تغییر

چالش های آتی کشورهای جهان؛ آمادگی رویارویی با انقلاب صنعتی چهارم و همسویی با دنیای به سرعت درحال تغییر

توکیو- ایرنا- دنیا به سرعت درحال تغییر است و کشورها برای عقب نماندن از تغییراتی که نمی توان مانع آنها شد باید بتوانند به فناوری های جدید دست یابند تا زندگی و رفاه را برای مردم خود تامین کنند.

انقلاب صنعتی چهارم در راه است و بتدریج ماشین ها و روبات جایگزین بسیاری از مشاغل خواهند شد و نیروی انسانی ماهر باید برای اداره محیط های جدید کاری تربیت شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، دوره آموزشی پنج روزه سازمان بهره وری آسیایی با عنوان «بازدید مطالعاتی چندکشور با موضوع خلاقیت و ارتقای بهره وری در بنگاه های کوجک و متوسط برای متخصصان رسانه های جمعی » عصر امروز -جمعه- در شهر توکیو ژاپن به کار خود پایان داد.
در این دوره که 18 نماینده از رسانه های کشورهای آسیایی شامل ایران، نپال، سریلانکا، کامبوج، اندونزی، مالزی، هند، تایلند، بنگلادش، فیلیپین و مغولستان حضور داشتند، موضوع هایی چون انقلاب صنعتی چهارم، رشد صنعت رباتیک در توانمندسازی بیماران، تغییر صنعت کشاورزی از سنتی به مدرن، رشد صنایع دوستدار محیط زیست، توجه به رشد فناوری در دنیای امروز برای بقای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به بحث و بررسی گذاشته شد.
«سانتی کانوکاتاناپورن»( Santi Kanoktanaporn) دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی عصر جمعه در جلسه پایان این دوره آموزشی با بیان این که تغییر سرعت در دنیا بسیار زیاد است ، تاکید کرد: در این شرایط باید خود را با فناوری های روز تطبیق دهیم و این امر برای بقای ما ضروری است.
وی افزود: تغییر برخی کشورها برای مطابقت با شرایط پیش رو 180 درجه بوده و این امر برای تامین نیازهای نسل آینده الزامی است. باید به توسعه مشاغل کوچک توجه کرد و سازمان بهره وری آسیایی این مساله را در برنامه های خود گنجانده است.
دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی همچنین در گفت وگویی که با نمایندگان رسانه های حاضر در این دوره داشت، تاکید کرد: در دنیای امروز باید استراتژی برای فروش خوب محصولات داشته باشیم. اگر کیفیت محصولی خوب است، اما فروش نمی رود یک جای کار اشکال دارد . محصولاتی که تولید می شود باید نیاز مصرف کننده را تامین کند و جوابگوی نیاز آتی باشد.
کانوکاتاناپورن راه حل این امر را دستیابی به بهره وری پایدار ذکر کرد و گفت: سازمان بهره وری اسیایی در حال تدوین برنامه و راهنمایی برای کشورهای عضو بر مبنای هوش مصنوعی است که ماشین، اطلاعات را در همه زمینه ها جمع اوری و تجزیه و تحلیل می کند.
وی با یادآوری این که تغییرات آب وهوایی سبب بروز تحولاتی در آینده می شود، بر یاری رسانی به اعضا برای رسیدن و دستیابی به بهره وری پایدار تاکید کرد.

**ناشناخته ها در تمام زمینه ها در دنیای سیاست، اقتصاد و محیط زیست زیاد است. دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی خاطرنشان کرد: تغییرات در دنیای فعلی بسیار و باسرعت است. کشور هند در صنعت فناوری اطلاعات ( آی تی IT ) بسیار معروف است و یک راهبر در این زمینه به شمار می رود. لذا ازهمکاران در این کشور می خواهیم دیگر کشورها را در این زمینه کمک کنند.
کانوکاتاناپورن افزود: برای جمع آوری اطلاعات به اینترنت و آدرس اینترنتی (آی پی IP ) نیاز داریم . اگر هر کشوری در این زمینه ضعیف است باید خود را تقویت کند و اینترنت خوب داشته باشد.
وی ضمن تاکید بر بهبود زیرساخت کشورها برای جمع آوری وتحلیل اطلاعات در همه زمینه ها، افزود: کشورها دو دسته توسعه یافته و کمتر توسعه یافته هستند. کشور کمتر توسعه یافته به فناوری بیشتر نیاز دارد. از کشورهای عضو انتظار داریم افرادی را برای رویارویی با انقلاب صنعتی چهارم آموزش دهند. در دوران انقلاب صنعتی چهارم که دنیای سایبرنیک و ارتباط انسان ها از طریق اینترنت و وسایل مخابراتی است همه باماشین سروکار دارند.
دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی افزود: این سازمان دوره های اموزشی را برای اعضا برای رویارویی با عصر انقلاب چهارم صنعتی برگزار می کند زیرا باید اینده را پیش بینی کنیم و برای ان پاسخ داشته باشیم.
وی همچنین ضمن اشاره به موفق بودن همکاری دوجانبه بین کشورها و انتقال تجربه ها به یکدیگر ، بر تشویق زنان به حضور و مشارکت در بازار کار تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان رسانه های کشورهای آسیایی در این دوره از مرکز تحقیقات روباتیک ژاپن به نام Cyberdyne Studio دیدن کردند.
یکی از جاذبه های تحقیقاتی این مرکز توانمندسازی انسان های دارای ناتوانی های حسی حرکتی بود که با استفاده از روبات اعصاب ضعیف بدن تقویت و باعث می شود مغز برای حرکت عضو ناتوان سیگنال حرکت ارسال کند.
بازدید از کارخانه بازیافت ظروف یک بار مصرف در توکیو نیز مورد توجه نمایندگان رسانه ها قرار گرفت.
در این کارخانه در بخش جداسازی ظروف یک بار مصرف جمع اوری شده ، از افرادی که دارای نوعی ناتوانی جسمی هستند، بهره گرفته شده است.
مردم ژاپن ظروف یکبارمصرف را پس از مصرف شست و شو می کنند و در ظروف زباله قرار می دهند. در واقع یک همکاری اجتماعی از خانه تا کارخانه است که آن را توجه بسیار زیاد ژاپنی ها به محیط زیست شان ارزیابی می کنند.
در واقع مردم خود بخشی از ذینفعان این کارخانه به شمار می روند. 95 درصد مواد اولیه بازیافت این ظروف همان ظروف ورودی به کارخانه و 5 درصد مواد پتروشیمی است.
نمایندگان رسانه های آسیایی در بازدید از کارخانه منسوجات کاواشیما سلکون ( Kawashima Selkon Textiles Co)در شهر کیوتو با هنر بافت پرده های تاتر به دست هنرمندان ژاپنی و حضور زنان در این عرضه اشنا شدند. در کشور توسعه یافته ژاپن هنوز هنر و سنت های قدیمی خریدار دارد و برای سفارش این نوع دست بافت ها هزینه های بالایی پرداخت می شود.
چالش این گروه 10 تا 20 سال آینده است که با حضور پررنگ تر فناوری های نوین شاید جوانان علاقه ای به این هنرها نداشته باشند . اما از الان به فکر آن هستند از دانسته ها و فناوری هایشان در زمینه های دیگر استفاده کنند. محدود بودن به بازار داخلی و نداشتن صادرات ازدیگر چالش های آنان است .
تولید روزانه 21 هزار عدد کاهو در چهار مدل در آب و بدون استفاده از خاک در کارخانه ای در کیوتو یکی دیگر از بازدیدهای نمایندگان رسانه های جمعی آسیایی در شهر کیوتو بود. این کارخانه فقط از آب و مواد مغذی برای تولید کاهو استفاده می کند. استفاده نکردن از سم از ویژگی های تولید این کاهوها است و شاید بتوان بر اساس استاندارد برخی کشورها آن را ارگانیک نامید.
این کارخانه درنظر دارد ضمن راه اندازی یک واحد جدید در سال های اینده نیروی کار خود را با استفاده از ماشین الات 50درصد کاهش دهد و به 25 تا 30 نفر برساند. همچنین برای حفظ موقعیت خود در بازار به کاهش هزینه های تولید، مصرف انرژی و آب می اندیشد. ایجاد شبکه توزیع قوی قبل از شروع تولید درکارخانه از موفقیت های این مجموعه عنوان شد.
به گزارش ایرنا، سازمان بهره وری آسیایی در سال 1961 با مشارکت هشت کشور چین، هند، ژاپن، نپال، پاکستان، کره جنوبی، فیلیپین و تایلند ایجاد شد و اکنون 19 عضو دارد.
کشورهای هنگ کنگ (1963)، ایران (1965)، سریلانکا (1966)، اندونزی (1968)، سنگاپور (1969)، بنگلادش (1982)، مالزی (1983)، فیلیپین (1984)، مغولستان (1992)، ویتنام (1996)، اندونزی (2002) و کامبوج (2004) بتدریج به این سازمان پیوستند.
هدف اصلی از تاسیس این سازمان افزایش بهره وری کشورهای آسیایی با همکاری دوجانبه و کمک به توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی منطقه آسیا و پاسیفیک از طریق افزایش بهره وری بوده است.
اقتصام**1561**1336 خبرنگار: مژگان توانا
کد N1645484

وبگردی