آفتاب

افزایش خواب در سالمندان، نشانه‌ای از افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل

افزایش خواب در سالمندان، نشانه‌ای از افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه بوستون دریافتند سالمندانی که در شبانه روز بیش از 9 ساعت می‌خوابند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این تحقیقات معلوم شد خطر ابتلا به زوال عقل برای اشخاصی که احساس نیاز به خواب بیشتری دارند، تقریبا 2.5 برابر است. این خطر برای اشخاصی که مدرک تحصیلی پایین تر از دبیرستان دارند و ناگهان به بیش از 9 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج پیدا می‌کنند، تا شش برابر افزایش می‌یابد.
این تحقیقات بر اساس بررسی سوابق بیش از 2500 شخص بالای 60 سال که در یک مطالعه قدیمی گردآوری شده است، انجام گرفت. میانگین سنی این افراد 75 سال و 57 درصد از آن‌ها زن بودند.
مبتلایان به زوال عقل معمولا دچار اختلال خواب هستند؛ اما محققان به درستی نمی‌دانند که کدام عارضه ابتدا رخ می‌دهد. با وجود این که تحقیقات مذکور تنها احتمال ابتلا به زوال عقل را بررسی کرده و بروز این بیماری را حتمی نمی‌داند، محققان معقتدند نظارت بر عادات خواب اشخاص، در برخی موارد راهکار مناسبی برای تشخیص ابتلا به زوال عقل است.
در تحقیقات قبلی رفتارهای افراد مبتلا به زوال عقل با افراد عادی مقایسه شده است و تاکنون رفتار افراد در طول زمان مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اما در تحقیقات دانشگاه بوستون رویکرد دیگری اتخاذ شد و محققان تلاش کردند به یک پرسش اساسی پاسخ دهند: میزان خواب شخص چه ارتباطی با ابتلا به زوال عقل در آینده دارد؟
گام بعدی محققان برای درک بهتر ارتباط خواب و زوال عقل، مطالعه وضعیت سلامت و مغز افراد در هنگام خواب است.
زوال عقل در برگیرنده مجموعه‌ای از بیماری‌های مغزی است که به طور پیش رونده منجر به زوال عملکردهای شناختی می‌شود. این عارضه، قدرت استدلال، حافظه، رفتارها و فرآیند انجام امور روزمره را دچار اختلال می‌کند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تقریبا 47.5 میلیون بزرگسال در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259
مترجم:سپیده کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1644800

وبگردی