آفتاب
یک هفته با میراث فرهنگی و گردشگری؛

گردهمایی بزرگ راهنمایان گردشگری در گیلان/ مزایده یک خانه تاریخی

گردهمایی بزرگ راهنمایان گردشگری در گیلان/ مزایده یک خانه تاریخی

بررسی دستاوردهای کنوانسیون ۲۰۱۷، گردهمایی راهنمایان گردشگری در گیلان مزایده خانه سپهبد امیراحمدی و آغاز فعالیت‌های ستاد سفر تهران از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حدود ۸۰۰ راهنمای گردشگری از سراسر کشور در استان گیلان دور هم جمع شدند تا روز جهانی راهنمایان گردشگری را جشن بگیرند. در این گردهمایی رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان بیان کرد: گیلان استانی است که گردشگری آن زبانزد عام و خاص است و در حال حاضر ۴۰۰ راهنمای گردشگری در گیلان در حال فعالیت هستند. این راهنمایان سفیران فرهنگی ما به شمار می‌آیند و می‌توانند میراث فرهنگی و آداب و رسوم ما را به مردم دیگر معرفی کنند.

علیزاده وعده داد که مشکل بیمه راهنمایان گردشگری در استان گیلان برطرف خواهد شد.

او همچنین بیان کرد: ما باید در رفع مسائل و مشکلات راهنمایان چون حقوق ثابت و همچنین بیمه آن‌ها کوشا باشیم و نگاه تنگ‌نظرانه به صنعت گردشگری و راهنمایان گردشگری را کنار بگذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان حضور راهنمایان گردشگری در ایران را نقطه عطفی دانست و افزود: این مساله به ما کمک می‌کند تا ایران هراسی کمرنگ شود خوشحالیم که دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با دنیا را در دستور کار خود قرار داده است و خوشنودیم که با حضور راهنمایان گردشگری  تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف به گفتگو با یکدیگر می پردازند.

در این مراسم همچنین از آرش نورآقایی، رئیس پیشین کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری به خاطر خدمات ۱۰ ساله به صنعت گردشگری تقدیر و تشکر شد.

نورآقایی در این مراسم جسارت را یکی از لازمه های موفقیت راهنمایان گردشگری دانست و افزود: امیدوارم اعضای هیات مدیره جدید هم این جسارت و جرات را داشته باشند چرا که در کشور ما و در بین این ما ایرانی‌ها سکون بسیار زیاد است و آدم ها اگر بخواهند کاری را انجام دهند با مقاومت‌های درونی بسیار رو به رو می شوند.

بررسی دستاوردهای کنوانسیون گردشگری ۲۰۱۷

دستاوردهای کنوانسیون راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ در حاشیه دهمین گردهمایی راهنمایان در گیلان، نقد و بررسی شد. در این نشست بررسی که دوم اسفندماه و در حاشیه برگزاری دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در استان گیلان برگزار شد، اعضای هیأت مدیره انجمن‌های صنفی استان‌هایی که میزبان راهنمایان گردشگری از کشورهای مختلف دنیا بودند، به بیان دستاوردهای کنوانسیون برای استان خود پرداختند.

وحیده شاپوری از استان البرز بازدید از محوطه ازبک به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های تاریخی استان و احیای این محوطه را از جمله مهمترین دستاوردهای کنوانسیون ۲۰۱۷ دانست.

رضا ابوطالبی از استان قزوین هم مطرح کرد: دو سال همه تلاش ما این بود که به ستاد تسهیلات نوروزی بقبولانیم که راهنمای گردشگری، بخشی از نوروز است. کنوانسیون ۲۰۱۷ موجب شد که تمام مسئولیت‌های نوروز به راهنمایان درگیر کنوانسیون سپرده شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما در تمام این مدت بر آن بودیم تا به مسئولان استان بقبولانیم که بناهای تاریخی قزوین، به سرویس بهداشتی فرنگی نیاز دارد. حداقل دستاورد کنوانسیون برای استان ما این بود که ۶ چشمه توالت فرنگی در بناهای تاریخی ما کار گذاشته شد و مهمترین و بزرگترین دستاورد کنوانسیون ۲۰۱۷ برای ما اتحاد و یکپارچه شدن راهنمایان گردشگری بود.

اُویس کیانی از زنجان هم با اشاره به اینکه زنجان نخستین محل اقامت راهنمایان گردشگری بود که از کشورهای مختلف به ایران آمده بودند، گفت: اگر برنامه‌های زنجان به خوبی انجام می‌شد، مسافران به ادامه سفر خود دلگرم و امیدوار می‌شدند. حاصل کنوانسیون برای ما دستاوردهای عظیم اجتماعی بود و اینکه مسئولان دولتی توانایی‌های ما را باور کردند.

بهنام افتخاریان از همدان هم با اشاره به اینکه همه مسئولان و نهادهای دولتی در همدان جمع شدند تا این برنامه به بهترین نحو برگزار شود، گفت: ما خواستیم خودمان را در درجه اول به خودمان، بَعد به همکارانمان در ایران، مدیریت شهری و همکاران من در جهان معرفی کنیم و این اتفاق افتاد. همچنین کنوانسیون‌ باعث شد هتل‌ها  رتبه و کیفیت خود را بالا ببرند، تولیدکنندگان صنایع دستی به افزایش کیفیت محصولات خود، بازاریابی و بسته‌بندی آن توجه کنند. همچنین توانستیم خاطره‌سازی کنیم و به تولید محتوا از طریق فیلم و کتاب بیاندیشیم.

جندی شاپور ثبت جهانی می شود

نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، این هفته در کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول بیان کرد:  در نوامبر ۲۰۱۷ قطعا با ثبت جهانی شدن این میراث گرانبها خبرهای خوشی را به مردم خوزستان خواهیم داد و دنیا را به نظاره جندی شاپور باستان خواهیم نشاند.

نصیری قیداری عنوان کرد: توانسته ایم تاکنون ۹ اثر مکتوب را در برنامه حافظه جهانی، ۱۰ اثر معنوی را در فهرست میراث معنوی جهانی، ۳۳ نفرازمشاهیر را درفهرست بزرگداشت مشاهیر جهانی، ۲۰ ابنیه و محوطه تاریخی را در میراث فرهنگی و یک اثرطبیعی را در فهرست میراث طبیعی جهان قرار دهیم و این ظرفیت های عظیم را به جهانیان نشان دهیم.

ویزای ایران و آذربایجان لغو نشد

در حالی که ۶ ماه از توافق بین روسای جمهور آذربایجان و ایران می‌گذرد اما ویزای باکو برای ایرانی‌ها لغو نشده و روادید آذربایجان به صورت الکترونیکی در سه روز کاری صادر می‌شود.

مرداد ماه امسال در سفر رسمی حسن روحانی، رئیس جمهور به باکو، ایران و جمهوری آذربایجان، ۶ سند و یادداشت تفاهم همکاری در راستای تعمیق و تقویت روزافزون روابط و همکاری‌های دوجانبه امضا کردند، که امضاء سند برنامه اجرایی همکاری‌ها در زمینه گردشگری میان دو کشور بین سازمان صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و سازمان مربوطه در کشور آذربایجان از جمله مواردی بود که مورد توافق قرار گرفت.

اما گویا تا اجرایی شدن این تصمیم زمان زیادی لازم است چون با گذشت حدود ۶ ماه از این دیدار، هنوز روادید بین ایران و آذربایجان لغو نشده است.

حسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو پیرو این موضوع توضیح داده که در مرحله اول مسئله لغو ویزا مطرح نیست، در مرحله اول دو کشور تسهیلات فرودگاهی را برای سفر اتباع خود در نظر می‌گیرند و پس از آن در حدود سه ماه دیگر تسهیلات صدور روادید در مبادی ورودی مرزهای دوکشور یعنی در مرزهای آستارا و بیله سوار برقرار می شود و در مرحله سوم با تکمیل امکانات فنی دو کشور وارد مرحله نهایی این روند یعنی لغو روادید خواهند شد. اکنون گردشگران ایرانی که بخواهند به این کشور سفر کنند باید چیزی حدود ۲۰ دلار هزینه برای ویزا بدهند و سه تا چهار روز کاری نیز زمان بگذارند.

در این باره، نسرین جاویدفر نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در باکو به خبرنگار مهر گفت: ویزای ایران و باکو لغو نشده، فقط نسبت به گذشته تسهیل شده است یعنی از طریق اینترنت می‌توان ویزای الکترونیکی گرفت آن هم در سه روز کاری. حتی گردشگران ایرانی که ویزا کارت یا مسترکارت داشته باشند می‌توانند بدون مراجعه به کنسولی این ویزا را به راحتی دریافت کنند.  مردم آذربایجان برای آمدن به ایران مشکل ویزا ندارند چون ایران ویزا را برای مردم این کشور لغو کرده است.

برپایی ۲۰۰ سفره هفت‌سین در تهران

 علی رفیعی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران  گفت: ستاد دائمی سفر تهران ویژه نوروز ۹۶ از یک ماه و نیم قبل با دستور وزارت کشور به استانداری‌ها آغاز بکار کرد و سیاست‌گذاری‌های آن در ۵ بخش انجام گرفت. در این ستاد دستگاه‌های مختلفی برای میزبانی از مهمانان نوروزی با هم همکاری کرده‌اند. حدود ۳ میلیون نسخه و بروشور اطلاع رسانی در دست تهیه است که از طریق سازمان‌های مختلف تهیه و توزیع خواهد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران افزود: ۹۳۴ ناظر عمومی نیز داریم که با ستاد همکاری می‌کنند. حدود ۷۰۰ ساعت جشنواره و مسابقات فرهنگی برای اجرا در تمام شهرستان‌ها، برپایی ۲۰۰ سفره هفت‌سین در تمامی مبادی ورودی، میادین اصلی و فضاهای عمومی و سایر تاسیسات گردشگری، برپایی ۴ نمایشگاه سوغات و صنایع دستی، ۵ بازارچه سنتی در تهران و ۲۵ بازارچه در استانها و ۳۰۰ مکان اقامه نماز بخشی از فعالیت‌های ستاد دائمی سفر است.

خانه سپهبد امیراحمدی به مزایده گذاشته شد

خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی به مزایده گذاشته شد تا بار دیگر یکی از آثار تاریخی پایتخت به چوب حراج گذاشته شود و در انتظار تخریب برای تبدیل به مجتمع‌های تجاری باشد.

عمارت‌های قاجاری این بنا رها و در حال تخریب و ویرانی است. به تازگی، خانه تاریخی سپهبد امیر احمدی در آگهی عمومی با کاربری مسکونی و تجاری و قیمت بسیار کم به رقم ۲۴میلیارد تومان به مزایده گذاشته است.

سپهبد احمد امیراحمدی، نخستین سپهبد ایران، یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند، ۸ بار وزیر جنگ، ۲ بار وزیرکشور، ۵ بار فرماندار نظامی تهران، ۲بار فرمانده کل ژاندارمری، سال‌ها فرمانده لشگرهای لرستان، آذربایجان و... ۱۶ سال عضو مجلس سنا بود. سپهبد امیراحمدی خانه دیگری هم در شمیران دارد که پس از مرمت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان باغ موزه هنر ایرانی برای بازدید عموم بازگشایی شده است.

کد N1644712

وبگردی