آفتاب

مدافع حق و حقیقت

مدافع حق و حقیقت

همشهری دو - پیام صدریه: زنان بخشی از جامعه انسانی‌اند که در حوزه ایمان و کمال، تفاوتی با مردان ندارند و گاه به چنان شعاعی از نور دست می‌یابند که مردان باید از آنان درس تقوا، شجاعت، دیانت و خضوع در برابر پروردگار بگیرند؛ بانوی اکرم، فاطمه زهرا(س) اینگونه بود.

پيامبر اسلام(ص) بوي بهشت را از فاطمه(س) استشمام مي‌كرد. فاطمه(س) در دامان مربي الهي‌اي همچون محمد(ص) پرورش يافت و به بالندگي رسيد و برترين و داناترين زنان عالم شد. زندگي مشترك او با علي(ع) و كانون خانواده‌اش پر از مهر و محبت و انسانيت و تقوا و ايثار بود. در اين مدت چندين آيه قرآن مانند آيه تطهير و آيه مباهله و سوره كوثر در‌شأن حضرت زهرا(س) و فرزندان او نازل شد. آن حضرت در حيات اجتماعي نيز اسوه بي‌بديل تقوا توأم با شجاعت و حيا و عفت و حق‌طلبي و فرياد عليه ظالمان شد.

در رواياتي از پيامبر اسلام(ص) فاطمه (س) محبوب‌ترين مردم نزد آن حضرت معرفي شده ‌است. خشم و خشنودي فاطمه (س) همان خشم و خشنودي پيامبر(ص) و در نهايت همان خشم و خشنودي خداوند دانسته شده است. بعد از رحلت پيامبر(ص) در پي حزن و اندوه شديد فاطمه(س)خداوند متعال به‌عنوان دلجويي از آن حضرت مطالبي را توسط جبرئيل بر ايشان نازل كرد و آن حضرت آن مطالب را بر امام علي(ع) املاء كردند كه از اين نوشته‌ها نزد اهل‌بيت(ع) به‌نام مصحف فاطمه(س) ياد مي‌شود. فاطمه (س) نخستين مدافع ولايت امام‌علي(ع) بود و سرانجام به‌دليل ستمي كه بر ايشان شد و جراحتي كه بر بدن ايشان نشست نخستين شهيد در راه دفاع از حريم امامت و ولايت امام‌علي(ع) شد.

امام‌علي(ع) آنگاه كه فاطمه (س) را به آغوش خاك مي‌سپرد اندوه نامه‌اي دارد كه اوج محبت و اندوه ايشان را از فراق يگانه همسر و ياورش بازگو مي‌كند: سلام بر تو ‌اي رسول خدا(ص)؛ سلامي از طرف من و دخترت كه هم‌اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است.اي پيامبر خدا! صبر و بردباري من با از دست دادن فاطمه(س) كم شده است و توان خويشتنداري ندارم اما براي من كه سختي جدايي تو را ديده، و سنگيني مصيبت تو را كشيده‌ام، شكيبايي ممكن است... پس امانتي كه به من سپرده بودي برگردانده شد و به صاحبش رسيد. زين پس، اندوه من جاودانه و شب‌هايم شب‌زنده‌داري است تا آن روز كه خدا خانه زندگي تو را براي من بر‌گزيند(خطبه 202).

کد N1644275

وبگردی