آفتاب

راه اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی پرتو پزشکی در دانشگاه آزاد

راه اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی پرتو پزشکی در دانشگاه آزاد

تهران- ایرنا- رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی رآکتور تحت بحران ( ویژه فعالیت های تحقیقاتی )و مرکز تحقیقاتی پرتو پزشکی در آینده نزدیک در این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی عباسپور روز چهارشنبه در بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران از واحد علم و تحقیقات به عنوان یکی از واحدهای پیشرو در زمینه تربیت متخصصان و تحقیقات انرژی هسته ای یاد کرد.
وی افزود: واحد علوم و تحقیقات نه تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به آموزش و تربیت دانشجویان علوم هسته ای می کند، بلکه در مقطع کارشناسی نیز با دارا بودن رشته های مهندسی راکتور و پرتو پزشکی متخصصان مورد نیاز کشور را تربیت می کند.
عباسپور با بیان اینکه برای تربیت فارغ التحصیلان و متخصصان برجسته در هر علمی باید از مقاطع پایه شروع کرد، یادآور شد: در علم هسته ای با تلاش گروه مهندسی هسته ای موفق شدیم از نیمه دهه 80 شمسی و با اخذ مجوزهای لازم، مقطع کارشناسی مهندسی هسته ای را در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی کنیم.
وی به کاربردهای دانش هسته ای در زمینه های مختلف به ویژه پزشکی اشاره کرد و گفت: بنابراین باید متخصصان خوبی را در طراحی، ساخت، کنترل راکتورها، پرتو پزشکی و مانند آنها تربیت کرده تا گام موثری در پیشرفت هرچه بیشتر علمی کشور برداریم و واحد علوم و تحقیقات با دارا بودن آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، فضای آموزشی و تحقیقاتی، اساتید برجسته تاکنون در این زمینه عملکرد مناسبی داشته است.
به گفته رئیس واحد علوم و تحقیقات، هم اکنون این واحد دانشگاهی از 16 استاد تمام وقت در گروه مهندسی هسته ای بهره می برد و در آینده علاوه بر جذب اعضای هیات علمی بیشتر، راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی و کاربردی پرتو پزشکی در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی خواهد شد.
وی درباره حذف رشته پرتو پزشکی در مقطع کارشناسی از سوی وزارت علوم نیز گفت: وزارت علوم براساس طرح تجمیع و یکسان سازی رشته ها در مقطع کارشناسی، اکثر گرایشها را حذف کرده که رشته پرتو پزشکی نیز از آن جمله است و از آنجا که معتقدیم این رشته به واسطه به روز و کاربردی بودن آن از جمله ضروریات در هر کشوری است، در حال رایزنی با وزارت علوم برای اخذ دوباره مجوزهای کارشناسی پرتو پزشکی هستیم که در این راستا کمک انجمن مهندسی هسته ای می تواند موثر باشد.

***ارسال بیش از 500 مقاله به دبیرخانه بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران
رئیس انجمن علمی هسته ای ایران در بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: بیش از 500 عنوان مقاله تخصصی در 8 محور به بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران ارسال شده که با رای هیات داوران، پس از بررسی اولیه 486 عنوان مقاله قابل بررسی شناخته شدند که 44 مقاله به صورت شفاهی و 249 عنوان مقاله به صورت پوستر پذیرفته و معرفی شدند.
دکتر فریدون عباسی به حضور 44 داور به منظور ارزیابی مقالات ارسالی در کنفرانس سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: امسال تعداد داوران به 100 نفر افزایش پیدا کرد و هر مقاله حداقل توسط دو داور مورد بررسی قرار گرفته است.
بیست و سومین کنفرانس هسته‌ای ایران با هدف گردهمایی مهندسان هسته‌ای و فیزیکدانان هسته‌ای کشور و تبادل تجربیات و آخرین دستاوردهای این فناوری در محورهای آشکارسازی و دزمیتری، پلاسما و همجوشی هسته‌ای، رآکتورهای هسته‌ای، مواد و سوخت هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای، شتاب‌دهنده‌ها، کاربرد پرتوها و پرتوپزشکی تدارک یافته است.
در این کنفرانس بیش از 300 نفر از پیشکسوتان دانش هسته‌ای، اساتید برتر دانشگاه‌های کشور و همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و محققان و کارشناسان مراکز تحقیقاتی هسته‌ای سراسر کشور حضور دارند.
در بیست و سومین کنفرانس هسته‌ای ایران ضمن تجلیل از خدمات علمی مرحوم دکتر مصطفی سهراب پور استاد، پژوهشگر و پیشکسوت علم مهندسی هسته ای، از پیشکسوتان این حوزه؛ دکتر علی عباسپور، دکتر حسین آفریده، دکتر سید جابر صفدری و دکتر محمدرضا اسکندری قدردانی شد.
علمی**1055**1440
دریافت کننده : زینب کارگر **انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
کد N1644059

وبگردی