آفتاب
دبیرشورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور:

ایجاد شوراهای روحانیت وافتاء مصداق بارز تحقق اصل۱۲قانون اساسی است

ایجاد شوراهای روحانیت وافتاء مصداق بارز تحقق اصل۱۲قانون اساسی است

سنندج - دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور ایجاد و راه اندازی شوراهای روحانیت و افتاء در استان کردستان را مصداق بارز و عینی تحقق اصل دوازدهم قانون اساسی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق عرب نیا امروز چهارشنبه در نشست شوراهای روحانیت و افتاء استان کردستان که در سالن همایش کتابخانه امام خامنه ای سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت سال ۷۸ در کشور تشکیل شد، گفت: هم اکنون این شورا دوره سوم خود را طی می کند که دردوره فعلی آیت الله شاهرودی و ماموستا محمد امین راستی از کردستان عضو شورا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹ نفر از اعضای این شورا را علمای اهل سنت و مابقی  را هم روحانیون اهل تشیع تشکیل دادند، عنوان کرد: از تجربیات ونظرات علمای اهل سنت در برنامه ریزی حوزه های مختلف مدارس علوم دینی و مساجد همواره بهره گرفته می شود.

وی با بیان اینکه این شورا از مباحث عمومی مذهب اهل سنت حمایت و پشتیبانی می کند، اظهارداشت: مظهر واقعی تحقق اصل دوازدهم قانون اساسی را در کردستا با تشکیل شوراهای روحانیت و افتاء شاهد هستیم.

دبیرشورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشورادامه داد: هرچقدر رسانه های معاند برطبل تبلیغات دروغین خود مبنی بر بی توجهی به اهل سنت و در مضیقه بودن ماموستاهای این مذهب، بکوبد کارساز نیست و کسی به آنها توجهی نمی کند چراکه واقعیت ها را بازگو نمی کنند.

حجت الاسلام عرب‌نیا ایجاد شوراهای روحانیت و افتاء در کردستان را مصداق بارز تحقق اصل دوازدهم قانون اساسی ذکر و اضافه کرد: در رویکرد جدید این شوراها وظیفه و رسالت روحانیون عضو سنگین تر است.

وی ادامه داد : در دوره ای قرار گرفته ایم که جهان اسلام مورد هجمه دشمنان به ویژه در حوزه دینی قرار گرفته و قصد آنها براندازی و نابودی دین مبین اسلام است بنابراین می طلبد درچنین شرایطی علما دانش وعلم خود را افزایش داده و از ابزار نوین بهترین بهره برداری را درراستای خنثی کردن اهداف دشمنان کنند.

وی بیان کرد: مجموعه ای از فتواهایی که در طول ۳۷ سال گذشته صادر شده در کل کشور جمع آوری شده و در قالب کتابی به چاپ رسیده است.

دبیرشورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشورادامه داد: در کتاب مذکور نظرات فقه شافعی، حنفی و جعفری ذکر شده است و در مرحله اول به تعداد اعضای شوراهای افتاء استان کردستان توزیع و در اختیار آنها قرار می گیرد تا پس از مطالعه و بررسی ایرادات آن  را به ما منعکس کنند.

حجت الاسلام عرب‌نیا اضافه کرد: این کتاب در حال حاضر به زبان عربی منتشر شده و قرارداد ترجمه آن به زبان فارسی را هم منعقد کردیم و در آینده شاهد انتشار نسخه فارسی آن هم خواهیم بود.

وی افزود: فتواهایی که از استحکام لازم برخوردار و ثابت باشند قابلیت انتشار و ترویج آنها وجود دارد، و در صورتی که اطمینان از این مسئله حاصل شود بی شک اقدام به نشر آنها خواهیم کرد.

وی برایجاد ارتباط تنگاتنگ میان شورای روحانیت و مخاطبان تاکید کرد و گفت: روحانیون باید بیشتر در جمع مردم حضور پیدا کنند تا از مشکلات و شبهات آنها اطلاع یابند و متناسب با آگاهی خود از نیازهای مردم اقدام به تهیه نقشه راهی برای شورای روحانیت کنند.

دبیرشورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور عنوان کرد: صلاحیت شوراهای روحانیت در دوره جدید احصاء شده و این افراد باید از این به بعد وقت بیشتری را به پاسخگویی به شبهات مردم اختصاص دهند.

کد N1643980

وبگردی