آفتاب
پیشکسوت بسکتبال گرگان در گفتگو با مهر:

اهالی بسکتبال گرگان انسجام ندارند/ تفکرمان آسیایی شود

اهالی بسکتبال گرگان انسجام ندارند/ تفکرمان آسیایی شود

گرگان– پیشکسوت بسکتبال گرگان با بیان اینکه میان اهالی این رشته در گرگان انجسامی وجود ندارد، معتقد است حضور در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا موجب انقلاب در بسکتبال گرگان خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد صالحی: از نوجوانی عاشق بسکتبال شد و در اواخر دهه ۴۰ در حالی که خیلی جوان بود به همراه تیم پاس گرگان در مسابقات استانی مازندران شرکت کرد و سپس برای گذراندن دوران خدمت سربازی به مدت دو سال به تیم بسکتبال ارتش تهران رفت.

پس از گذراندن خدمت سربازی کم کم به دنبال داوری بسکتبال رفت و خیلی زود مدارج ترقی را طی کرد تا تبدیل به یکی از داوران بین المللی بسکتبال شود.

«فرهاد زحمتکش» اکنون با ۶۴ سال سن حدود یک دهه است که در سمت دبیر هیئت بسکتبال استان گلستان فعالیت می‌کند.

وی در گفتگویی مفصل با خبرنگار مهر از تاریخچه بسکتبال گرگان، مشکلات فعلی این رشته در مزکز استان و شرایط نامناسب تیم لیگ برتری شهرداری گرگان سخن گفت که متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است.

* گرگان جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران در بسکتبال است، کمی از تاریخچه بسکتبال در گرگان بگویید.

بنیانگذاران بسکتبال گرگان دو دبیر ورزش به نام‌های آقایان اصولی و کلاردشتی بودند که در دهه ۲۰ بسکتبال را به گرگان آوردند. هیچ شهری سابقه فعالیت گرگان در بسکتبال ایران را ندارد و گرگان را می‌توان قدیمی‌ترین تیم تاریخ بسکتبال ایران دانست، زیرا اصفهان پس از ما فعالیت در بسکتبال را آغاز کرد و اکنون تیمی در لیگ برتر ندارد. این در حالی است که گرگان همواره در رقابت‌های مختلف بسکتبال کشور حضوری فعال داشته است.

* هدایت بسکتبال گرگان پیش از انقلاب و پس از آن بر عهده چه کسانی بود؟

پیش از انقلاب آقای قاری سکان هدایت بسکتبال گرگان را در دست گرفت و پس از انقلاب هم آقای منصوریان این وظیفه را بر عهده داشت.

* در آن زمان بسکتبال گرگان چه جایگاهی در کشور داشت؟

بسکتبال گرگان به قدری در کشور مطرح بود که بازیکنان تهرانی آرزوی بازی کردن برای تیم گرگان را داشتند و حتی حاضر بودند برای حضور در این تیم هزینه کنند. حتی تیم کوئنسی کالج آمریکا که برای برگزاری بازی دوستانه به ایران آمده بود، مقابل تیم گرگان هم به میدان رفت.

* رقبای بسکتبال گرگان در آن سال‌ها چه تیم‌هایی بودند؟

گرگان تیم اول استان مازندران در آن زمان بود و شهرهایی مانند بابل، ساری، آمل، قائمشهر و گنبدکاووس رقبای استانی ما بودند اما در سطح کشور اصلی‌ترین رقیب ما تیم اصفهان بود که این تیم هشت بار عنوان قهرمانی کشور را کسب کرد.

[p] * بهترین مقام تیم گرگان در لیگ کشور چه بود؟

تیم گرگان با نام‌هایی پاس، پرسپولیس، شاهین، فجر، اتکا و شهرداری در لیگ کشور شرکت کرد و بهترین مقامی آن کسب عنوان نایب قهرمانی بود. در واقع گرگان تمامی مقام‌ها از دوم تا دوازدهم را در مسابقات کشوری کسب کرده و فقط عنوان قهرمانی را به دست نیاورده است.

* در آن زمان نگاه مردم گرگان به بسکتبال چگونه بود؟

هزینه‌های تیم گرگان در گذشته توسط مردم و بازیکنان تامین می‌شد و بازیکنان و کادر فنی با خودروهای خودشان برای حضور در مسابقات مختلف سفر می‌کردند. کسی به فکر پول نبود و بازیکنان و کادر فنی به خاطر عشق در بسکتبال فعالیت می‌کردند. همین موضوع موجب شده بود تا مردم هم جان خود را برای این تیم بدهند و تیم گرگان در صورت برد یا باخت توسط هواداران تشویق می‌شد و کوچک‌ترین مشکلی برای بازیکنان و داوران پیش نمی‌آمد.

* وضعیت سالن مسابقه و استقبال تماشاگران از بسکتبال گرگان چگونه بود؟

سالن آزادی تنها سالن بسکتبال گرگان بود و زمانی که ما بازی می‌کردیم کف زمین آسفالت بود و باید قبل از بازی جارو می‌زدیم و آب می‌پاشیدیم تا شرایط برای بازی کردن مهیا شود. اما در همان فضای کوچک به قدری تماشاگر می‌آمد که تیم‌های دیگر تعجب می‌کردند.

[cite]طی این ۷۰ سال افراد زیادی برای بسکتبال گرگان زحمت کشیدند اما اکنون جایی در بسکتبال گرگان ندارد * آیا خاطره‌ای از این عشق مردم گرگان به بسکتبال گرگان در ذهن شما باقی مانده است؟

یادم می‌آید در دیدار مقابل تیم ژاندارمری تهران در دهه ۶۰، زمین مسابقه خیس شده بود که یکی از دبیران زبان گرگان با کلاه خود زمین مسابقه را خشک کرد و تماشاگران هم او را تشویق می‌کردند. حتی آقای نوربخش که الان در فدراسیون بسکتبال فعالیت می‌کند در آن زمان به گرگان آمده بود و وقتی برای تعمیر ماشینش به تعمیرگاه رفت، تعمیرکار از وی پولی نگرفت.

* به نظر شما آیا به پیشکسوتان بسکتبال گرگان توجه کافی می‌شود؟

طی این ۷۰ سال افراد زیادی برای بسکتبال گرگان زحمت کشیدند که باید از تجربیات آنها استفاده کنیم. آقای منصوریان نخستین بازیکن گرگانی تیم ملی بسکتبال بود که سال‌ها برای بسکتبال مازندران و تیم پرسپولیس تهران بازی کرد اما اکنون جایی در بسکتبال گرگان ندارد. آیا از ظرفیت چنین افرادی که بسکتبال گرگان مدیون آنهاست استفاده کرده‌ایم؟

* منظور خود را واضح‌تر بیان کنید.

بسکتبال در گرگان تبدیل به یک برند شده، اما آیا از این موضوع بهره‌ای برده‌ایم؟ در گرگان باید یک مجموعه برای بسکتبال این شهر و تیم لیگ برتری تصمیم بگیرند. به عقیده من میان اهالی بسکتبال گرگان انسجام وجود ندارد و دلیلش این است که همه خودشان را نفر اول می‌دانند.

[p] * یعنی دلیل موفق نبودن بسکتبال گرگان نداشتن انسجام میان اهالی این رشته است؟

ببینید پیشکسوتان بسکتبال گرگان همان‌هایی هستند که سال‌های سال کنار هم بازی کرده‌اند و اگر اکنون نیز همه کنار یکدیگر باشند، بسکتبال گرگان پیشرفت خواهد کرد. بسکتبال تنها دلخوشی مردم گرگان است و ما باید پاسخگوی احساسات مردم باشیم، تصمیمات نباید به تنهایی گرفته شود زیرا این ورزش متعلق به کل شهر است و مسئولان بالادستی باید از مجموعه دلسوز بسکتبال گرگان استفاده کنند.

* تیم شهرداری گرگان در این فصل نتایج ضعیفی کسب کرده، به نظر شما مشکل کار کجاست؟

به عقیده من برای ورود و خروج بازیکنان به تیم بسکتبال شهرداری گرگان باید یک مجموعه تصمیم بگیرند. حدود ۱۰ میلیارد تومان در این چند سال هزینه کردیم اما هیج نتیجه‌ای به دنبال نداشت، وقتی قرار است نتیجه نگیریم بهتر است به بازیکنان بومی فرصت بدهیم. اما حرف من این است که چه اشکالی دارد یک سال برای قهرمان شدن هزینه کنیم و راهی جام باشگاه‌های آسیا شویم؟

[cite]حدود ۱۰ میلیارد تومان در این چند سال هزینه کردیم اما هیج نتیجه‌ای به دنبال نداشت، وقتی قرار است نتیجه نگیریم بهتر است به بازیکنان بومی فرصت بدهیم. اما حرف من این است که چه اشکالی دارد یک سال برای قهرمان شدن هزینه کنیم و راهی جام باشگاه‌های آسیا شویم؟

* یعنی بسکتبال گرگان ظرفیت حضور در جام باشگاه‌های آسیا را دارد؟

ما حتی دوم هم بشویم می‌توانیم به رقابت‌های باشگاه‌های غرب آسیا برویم، تمام امکانات برای برگزاری بازی‌های آسیایی در گرگان مهیاست و اگر این اتفاق بیفتد انقلابی در بسکتبال گرگان رخ خواهد داد. بسکتبال گرگان در انتظار یک جرقه است و اگر هزینه کنیم و جواز حضور در مسابقات آسیایی را به دست آوریم، ضرر نخواهیم کرد زیرا آرزوی بسکتبالدوستان گرگانی تحقق پیدا می‌کند.

* اما اعضای شورای شهر و شهرداری گرگان معتقد هستند توانایی چنین هزینه‌ای برای بسکتبال گرگان را ندارند.

وقتی توانایی هزینه کردن برای قهرمانی را نداریم چرا نباید به بازیکنان بومی خودمان فرصت دهیم؟ زمانی که آقای کلانتری تیم بهشت هیرکان را تشکیل داد با بازیکنان بومی از لیگ دسته دوم راهی لیگ برتر شد، اما حمایتی از آن تیم نشد تا منحل شود. تیم پالایش نفت آبادان هم به همراه تیم بهشت هیرکان به لیگ برتر صعود کرد و اکنون یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر بسکتبال کشور است. حرف من این است که یا باید تیمی پر ستاره داشته باشیم یا اینکه با تیمی کاملا بومی در لیگ برتر شرکت کنیم.

[p]

[p] * در بسیاری از سال‌ها پیش آمده که بازیکنی از تیم شهرداری گرگان مطرح شده اما این تیم را ترک کرده است، چگونه می‌توان این بازیکنان را حفظ کرد؟

اشتباه ما این است که همواره در آخرین لحظه با بازیکنان قرارداد می‌بندیم. بازیکنانی مانند حامد حسین زاده و عدنان دورقی از تیم شهرداری گرگان به تیم ملی رسیدند و باید تعهدی ایجاد شود تا این بازیکنان تیم شهرداری گرگان را ترک نکنند. باید بلافاصله پس از پایان فصل برای فصل آینده برنامه ریزی کنیم تا با چنین مشکلاتی رو به رو نشویم.

* در این فصل تماشاگران هم از عملکرد تیم شهرداری گرگان راضی نیستند و بارها خواهان برکناری سرمربی شدند. نظر شما در این رابطه چیست؟

هواداران بسکتبال گرگان در ایران بهترین هستند، زیرا بسکتبال را می‌فهمند و بازیکنان را می‌شناسند. اما چند سالی است که جو سالن دیگر مانند گذشته نیست و حتی بسیاری از پیشکسوتان به همین دلیل به سالن نمی‌آیند. تماشاگران نباید زمانی که می‌بریم تیم را تشویق کنند و وقتی که می‌بازیم به کادر فنی بد و بیراه بگویند. البته به عقیده من در یک تیم نباید یک نفر تصمیم بگیرد بلکه چندین نفر می‌توانند کنار یک تیم باشند و باید با تلفیقی از باتجربه‌ها و جوانان کادر فنی را تشکیل دهیم. وقتی فقط یک نفر برای تیم تصمیم بگیرد همه چیز به او نسبت داده می‌شود و این موضوع روی تماشاگران نیز تاثیر خواهد گذاشت.

* چه توصیه‌ای برای هواداران بسکتبال گرگان دارید؟

از آنها می‌خواهم پشت تیم شهرشان را خالی نکنند زیرا بسکتبال ورزش زنده شهر گرگان است و حتی آقای مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال هم علاقه زیادی به بسکتبال این شهر دارد. مدیریت بسکتبال گرگان هم باید وفاقی میان کادر فنی، بازیکنان و تماشاگران ایجاد کند تا شاهد موفقیت بسکتبال گرگان باشیم.

* در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.

در استان گلستان، بسکتبال گرگان و والیبال گنبد در ورزش کشور مطرح است و باید قدر آن را بدانیم. زمانی تیم فوتبال اتکا در استان فعالیت می‌کرد که به دلیل ریشه نداشتن از بین رفت، اما بسکتبال گرگان حدود ۷۰ سال قدمت دارد و هیچ گاه از بین نخواهد رفت پس باید قدر آن را بدانیم.

کد N1643601

وبگردی