آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سنگینی کفه واردات آذربایجان شرقی نسبت به صادرات

سنگینی کفه واردات آذربایجان شرقی نسبت به صادرات

تبریز – بررسی آمارها و گزارشات در خصوص میزان واردات و صادرات آذربایجان شرقی نشان می دهد که کفه واردات در این استان نسبت به صادرات از آن سنگین تر است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها – آیتک اسماعیل زاده: ابزار ابتدایی  حوزه صادرات به توسعه اقتصاد و رونق صنعت است صادرات موفق نیازمند ثبات اقتصادی است نیاز است باتوجه به رویکرد های اقتصاد مقاومتی برای تحقق سیاست ها به تولیدات داخلی تکیه کنیم ودر حوزه واردات مدیریت داشته باشیم  باید بخش دولتی و خصوصی دست در دست هم داده تا رفع موانع تولید و تولید براساس نیاز بازار  در دستور کار قرار گیرد

بررسی وضیعت واردات  بدون احتساب میعانات گازی در ۱۰ ماهه سال ۹۵ نشان می دهد که در اکثر ماه های سال ۹۴ رشد واردات منفی بوده اما از ابتدای سال جاری روند معکوس شده و به تدریج کفه ترازو به نفع واردات  سنگین شده است به طوری که براساس آمار گمرک آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه سال ۹۵ میزان واردات کالا از گمرکات استان بیش از ۴۳۳ هزار تن کالا  به ارزش ۸۵۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی سه درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۶ درصد  افزایش داشته است.

کاهش صادرات یک درصدی آذربایجان شرقی نسبت به سال ۹۴

بررسی صادرات بدون احتساب میعانات گازی در ۱۰ ماهه سال ۹۵ نشان می دهد که رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ از لحاظ ارزش دلاری  یک درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش داشته و در این مدت میزان کالای صادره از گمرکات آذربایجان شرقی بالغ بریک میلیون تن به ارزش ۸۵۶ میلیون دلار بوده است.

باتوجه به پیشی گرفتن رشد وزنی نسبت به رشد ارزشی صادرات در ۱۰ ماهه سال ۹۵، میانگین قیمت کالاهای صادراتی نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است.

روند ماهانه صادرات کالا

بیشترین ارزش صادرات در ۱۰ ماهه سال ۹۵ مربوط به خرداد این سال بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۴ در حدود هفت درصد افزایش داشته است و پایین ترین ارزش صادرات نیز در این مدت مربوط به شهریور است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حدود ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

بیشترین ارزش واردات در چهار فصل سال ۹۵ مربوط  به آذرر است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل در حدود ۶۴ درصد رشد داشته و پایین ترین ارزش واردات در ۱۰ ماهه سال جاری نیز مربوط به دی بوده که نسبت به دی ۹۴ کاهش چندانی نداشته است.

رونق صادرات به عراق در کنار صادرات به ۸۹ کشور

صادرات کالایی آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه سال جاری به بیش از ۸۹ کشور همچون عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، اسپانیا و بلغارستان صورت گرفته است.

کشور عراق با سهم حدود ۲۸ درصدی از کل صادرات ۱۰ ماهه به ارزش ۲۷۹ میلیارد  دلار، در صدر مقاصد صادراتی استان قرار گرفته است.

پس از عراق کشور های ترکیه، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، اسپانیا و بلغارستان با سهم ارزشی به ترتیب ۱۸، ۵.۴، ۵.۲، ۳.۴، ۳.۳، ۳.۱،۱.۹، ۱.۷ و ۱.۳ درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

کالاهای وارداتی  آذربایجان شرقی  در این مدت نیز از ۵۶ کشور مختلف دنیا از جمله ترکیه، چین، آلمان، امارات متحد عربی، ایتالیا، جمهوری کره، ژاپن، ارمنستان، گرجستان و لهستان ازطریق  گمرکات استان بوده است.

کشور ترکیه با سهم حدود ۵۶.۵ درصدی در صدر مبادی وارداتی آذربایجان شرقی قرار گرفته و پس از آن کشور های چین، آلمان، امارات متحد عربی، ایتالیا، جمهوری کره، ژاپن، ارمنستان، گرجستان و لهستان با سهم ارزشی به ترتیب ۹، ۸.۱، ۵.۲، ۳.۳، ۱.۶، ۱.۴، ۱.۲، ۱ و ۰.۷ درصد در جایگاه های بعدی عمده مبدا کالاهای وارداتی از گمرکات استان قرار گرفته است.

[p]

[p] انقلاب  دیجیتالی در گمرک پیشرفت چشمگیری برای کشور به شمار می رود

[p]علی اصغر عباس زاده ناظر گمرکات آذربایجان شرقی در خصوص به روز رسانی امکانات گمرک استان به  خبرنگار مهر گفت: انقلاب  دیجیتالی در گمرک طبق  برنامه بین المللی قرار بود  در طی ۱۰ سال انجام گیرد که خوشبختانه با همت دست اندرکاران و همکاری تمامی سازمان های مرتبط، در دو سال به سرانجام رسید که پیشرفت چشمگیری برای کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه با توجه به موفقیت گمرک ایران در دیجیتالی کردن رویه های گمرکی و اقدامات جدی کشور در برخورد با تخلفات، ژاپنی ها نسبت به  وام بلاعوض برای تجهیز گمرک های ایران به ایکس ری  اقدام نموده اند، اظهار کرد: این کشور هفت میلیون دلار به صورت وام بلاعوض به گمرک جمهوری اسلامی اختصاص داده تا دستگاه ایکس ری را خریداری کنند.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از استقرار دستگاه ایکس ری در سه گمرک مرزی جلفا، نودوز و فرودگاه خبرداد و گفت: دستگاه کنترل ایکس ری جهت کنترل بار مسافر در گمرکات مرزی مستقر شده و در حال بهره برداری است و علاوه بر آن مناقصه های بین المللی نیز از طریق گمرک ایران صورت گرفته و به محض وصل دستگاه ها در گمرکات مرزی زمینی استان نیز مستقر خواهد شد.

افزایش ۲۴ درصدی درآمد گمرک آذربایجان شرقی

عباس زاده با اشاره به افزایش ۲۴ درصدی درآمد گمرک آذربایجان شرقی افزود: آذربایجان شرقی در تولید کالاها در جایگاه و رتبه بالاتری قرار گرفته است و همچنین درآمد وصولی گمرکات استان بالغ بر چهار هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال است.

وی در پاسخ به صحبت های اخیر برخی از نمایندگان استان مبنی بر اینکه میزان قاچاق صورت گرفته از کشور کالا مبادی غیررسمی ممکن نیست و قاچاق در مبادی رسمی اتفاق می افتد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه از سازمان های متعددی در مبادی مرزی مستقر هستند و کنترل کالا ها توسط یک نهاد خاص صورت نمی گیرد بلکه کلیه نهاد های مرتبط نسبت به کنترل کالاهای ورودی یا خروجی اقدام می کنند

احتمال قاچاق از مبادی رسمی پایین است

عباس زاده ادامه داد: بر این اساس به طور قطعی احتمال قاچاق از مبادی رسمی پایین بوده و تنها ممکن است کم اظهاری در گمرکات صورت گیرد که با استقرار سامانه های کنترلی از جمله ایکس ری و تبادل اطلاعات الکترونیکی در سیستم جامعه امور گمرکی با کشور های معامله در میزان قاچاق از مبادی رسمی تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه میزان کالاهای قاچاقی کشف شده در گمرکات آذربایجان شرقی بیشتر از میزان کالاهای سایر سازمان هاست، تصریح کرد: از تمامی سازمان ها و دستگاه های ذیربط انتظار داریم برای اجرای پروژه های الکترونیکی جهت ساماندهی تجارت خارجی با گمرک استان همکاری کنند تا نسبت به صفر رساندن میزان قاچاق کالا در آذربایجان شرقی امیدوار بود.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش فرآیند صادرات در شرکت بازرگانی پتروشیمی تبریز خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال ۹۴ با تغییر کادر مدیریتی این مجموعه میزان صادرات افزایش یافته و با ارائه امکانات و تسهیلات لازم از طریق گمرک تبریز صادرات پتروشیمی به صورت مداوم صورت می گیرد.

وی ازاستقرارواحد سگ های موادیاب در مرز جلفا خبر داد و گفت: در راستای تشدید مبارزه با قاچاق کالا فعالیت های فراوانی از سوی گمرک استان صورت گرفته و همچنان ادامه دارد تا توزیع و مصرف مواد مخدر در استان به کمترین میزان خود برسد

در پایان تذکر این نکته کوتاه ضروری به نظر می رسد که صادرات محصولات تولیدی نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد بنابراین بایستی زیر ساخت های تولید در کشور به ویژه استان آذربایجان شرقی  که قطبی صنعتی محسوب می شود، فراهم شود

کد N1643560

وبگردی