آفتاب
همه منتظرهستیم ایشان را روی صحنه ببینیم

آخرین وضعیت سلامتی استاد شجریان از زبان همایون

 آخرین وضعیت سلامتی استاد شجریان از زبان همایون

نشست خبری آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان سه‌شنبه سوم اسفندماه در تالار خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

درابتدای این نشست سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ضمن ابرازخرسندی ازانتشار این آلبوم تصویری اظهار کرد: خوشحالم که گروهی به نام «سیاوش» به وجود آمد تا میراث‌دار گذشتگان موسیقی اصیل ایرانی باشند. به هر حال دو خانواده بزرگ شجریان و پورناظری نمایندگانی دارند که به نظر من از این خانواده‌ها آبروداری می‌کنند و بسیار خوشحالم که امروز شاهد رونمایی آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» هستیم که توسط بانو رخشان بنی‌اعتماد کارگردانی شده و از امروز در دسترس علاقه‌مندان موسیقی قرار می‌گیرد.
سهراب پورناظری آهنگسازاین اثر نیز گفت: این اثردرسه اپیزود طراحی شده که در آن، اشعاری ازمولوی، خیام وحافظ درقالب سازبندی‌های مختلف به مخاطبان ارائه خواهد شد؛ ضمن اینکه درهمین آلبوم، یک اثر نیز از پدرم کیخسرو پورناظری گنجانده شده که فکر می‌کنم می‌تواند برای مخاطبان قابل توجه باشد. همایون شجریان نیز بعد ازصحبت‌های پورناظری گفت: فضای این آلبوم تصویری با کنسرت «آیینه‌ها» متفاوت است ضمن اینکه تا آنجا که بنده اطلاع دارم، قرار بر این است که جدای ازاین آلبوم تصویری یک مستند نیز برای مخاطبان ارائه شود که برای رونمایی و ارائه آن برنامه‌های دیگری طراحی شده است.
شجریان درادامه در مورد توجه مخاطبان به موسیقی ایرانی گفت: مسأله‌ای که برای من در اجرای هر طرحی اهمیت داشته و دارد، توجه به نسل آینده کشورمان است که باید این موسیقی را بشنود و با آن زندگی کند و این موسیقی نیز بتواند نیازهای روزمره این نسل را پاسخگو باشد. به‌ عنوان یک خواننده، تمام تلاش خود را کرده‌ام که کاری کنم تا این ارزش‌ها به نسل آینده موسیقی انتقال داده شود و از سوی دیگر، کاری کنم که آن اثر، ارزش انجام دادنش را داشته باشد.
بـــرش

همایون شجریان در گفت وگو با «ایران» خبر داد
انتشار اثر تازه ای از استاد شجریان در آینده نزدیک

همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی ایران که حالا پا به عرصه چهل سالگی گذاشته است درباره فضای نابسامان موسیقی آوازی و برگزار نکردن کارگاه‌های آموزشی آواز به «ایران» گفت: شاید علت نخست این کار تنبلی باشد و دیگری کم حوصلگی‌ام برای تدریس. به این سبب که همیشه دوست داشتم شاگرد خیلی سریع آواز را یاد بگیرد بنابراین براین نظرم برای این کار باید وقت و زمان بیشتری در نظر بگیرم. البته درفکر انجام این کار هستم و زمانی که معلم باصلاحیتی بودم و احساس کردم باید تجربه‌ هایم را منتقل کنم، این کار را انجام خواهم داد. وی همچنین در پاسخ به سؤال «ایران» درباره اینکه محمدرضا شجریان بعد از انتشار آلبوم «طریق عشق» چه برنامه‌هایی دارد گفت: بعد ازصدور مجوز و انتشارآلبوم «طریق عشق» کار دیگری از پدرآماده انتشار است که حدوداً یکی – دوسال پیش جمع‌آوری شده و تا بحال شنیده نشده است. اما اینکه خود ایشان بخواهند به صحنه بازگردند فعلاً چنین امکانی وجود ندارد. درواقع همه منتظرهستیم مسیر بیماری بخوبی و خوشی طی شود تا ان‌شاءالله بتوانیم ایشان را روی صحنه ببینیم. سهراب پورناظری نیز در ادامه این سؤال گفت: به عقیده من مجوزی که امروز برای استاد شجریان صادر شده می‌بایست چند سال پیش اتفاق می افتاد؛ حتی یک کودک پنج ساله هم می‌فهمد که دراین شرایط مجوز دادن برای چه هدفی است و کمی شائبه برانگیز است؛ با آنکه نمی‌خواهیم دولت را دراین شرایط مورد انتقاد قرار دهیم اما باید گفت که گلایه جامعه موسیقی به دولت همین بوده است. اینکه خیال مسئولان راحت شده که استاد دوران درمان را طی می‌کند مجوز صادر کنند اصلاً صورت خوشی ندارد وای کاش چند سال پیش این اتفاق می‌افتاد واستاد شجریان روی صحنه می‌آمدند. البته امیدواریم که بزودی زود استاد به روی صحنه بازگردند.

سهراب پورناظری در ادامه صحبت‌های همایون شجریان گفت: برای اجرای موسیقی دستگاهی بسیار مهم است که چطور نسل ۱۵ ساله این کشور به سمت و سویی کشیده شود که ریشه در ادبیات کهن این سرزمین دارد. متأسفانه ادبیات ایران در حال حذف شدن است و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا با موسیقی، این پیوند را با گذشته عمیق‌تر و گسترده‌تر کنیم. ما هم‌اکنون در شرایطی هستیم که ادبیات و شعر، زبان زنده جامعه ما نیست و این یک هشدار است که باید مسئولان به آن توجه کنند.
همایون شجریان در ادامه درباره اظهارات چند ماهه گذشته فریدون شهبازیان برای همکاری این خواننده در ارکستر ملی و اجرای آثار پدرش اظهار کرد: من بسیار خوشحال می‌شدم که در خدمت این استاد مسلم موسیقی برای اجرای آثار پدرم باشم اما به دلیل تراکم کاری بسیار بالایی که دارم و اینکه شنیده بودم دوستان می‌خواهند یک هفته‌ای کار را برای اجرای برنامه آماده کنند از این جهت امکان حضور در این طرح را پیدا نکردم و اگر واقعاً فرصت برای چنین فضایی به وجود بیاید قطعاً دوست دارم که با ارکستر ملی به رهبری آقای شهبازیان همکاری کنم.
همایون شجریان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های دیگر خود در عرصه موسیقی به خبرنگاران گفت: اثری با فردین خلعتبری دارم که حدود ۵ سال پیش ضبط آن انجام گرفت و هنوز به مرحله انتشار نرسیده و امیدوارم بتوانیم در سال‌جاری آن را منتشر کنیم. خودم هم درگیر طرح دیگری هستم که بنا دارم هر چه زودتر کار آن را نیز آغاز کنم. یک اثر دیگر نیز با علیرضا قربانی داریم که تمام مجوزهای آن گرفته شده و شبانه روز در حال آماده‌سازی نهایی کار هستیم تا آن را نیز برای انتشار آماده کنیم. البته طرح موسیقی فیلم «رگ خواب» نیز در ردیف برنامه‌های تولیدی ما قرار دارد که حالا نمی‌دانم در ابتدا قرار است قرعه به نام انتشار کدام آلبوم بیفتد.
وی بار دیگر درباره اوضاع جسمانی پدرش محمدرضا شجریان تصریح کرد: پدر هم‌اکنون در سلامتی به سر می‌برد و نسبت به چند ماه گذشته اوضاع جسمانی بهتری دارد، اما چون طی ماه‌های گذشته ۱۵ جلسه رادیوتراپی کرده و درگیر آسیب‌های عصبی این فرایند پزشکی است بنابراین احتیاج به استراحت دارد و پس از آن باید به مرحله شیمی درمانی وارد شود. خوشبختانه پیشرفت بیماری او تغییری نکرده است.
سهراب پورناظری درادامه با ابراز ناراحتی از حاشیه‌هایی که در مورد موسیقی فیلم «رگ خواب» و پخش بی‌اجازه آن در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به وجود آمد، در مورد همکاری مستمر با حمید نعمت‌الله توضیح داد: من خودم را به حمید نعمت‌الله محدود نکردم اتفاقاً اوست که خودش را به من محدود کرده و با لطف زیادی که به بنده دارد برای آهنگسازی آثارش به ما پیشنهاد می‌دهد. به اعتقاد من حمید نعمت‌الله کارگردان درجه یکی است و برای همکاری با او به خودم افتخار می‌کنم البته استقبال می‌کنم تا با دیگران همکاری‌های موسیقایی داشته باشم.
پورناظری به تولید یک اثرمشترک با محمدرضا شجریان هم اشاره کرد و گفت: ما یک اثر مشترک با استاد شجریان داریم که در ماه‌های آینده نسبت به آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اما فعلاً در مرحله‌ای هستیم که کار را همراه با همایون پیش می‌بریم و با توجه به اینکه فضای کار نیز از خصوصیات جالب توجهی برخوردار است، فکر می‌کنم بهتر است در وقت دیگری به جزئیات آن بپردازیم. وی در پاسخ به «ایران» در خصوص اینکه آیا تصمیم دارید نیازهای جامعه را نیز دغدغه خود قرار دهید و از اشعار اجتماعی استفاده کنید ، گفت: نیازهای شنیداری یا موسیقی باید به گونه‌ای باشد که به درد زندگی مردم بخورد و آن موسیقی باید در زندگی ما جایگاه خود را پیدا کند و اهالی به آن رجوع کنند؛ که البته در این مسیر انتخاب شعر از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما را به این موضوع نزدیک می‌کند./ روزنامه ایران
کد N1643320

وبگردی