آفتاب

معرفی42طرح کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به صندوق توسعه ملی

معرفی42طرح کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به صندوق توسعه ملی

یاسوج- ایرنا- مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که افزون بر 42طرح تولیدی، کشاورزی و گردشگری با تایید مدیران کل دستگاه های اجرایی این استان و فرمانداران هر شهرستان برای دریافت تسهیلات مورد نیاز اجرای این طرح ها به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند.

داریوش مظفر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که 33 طرح از این تعداد که عمده آنها طرح های بخش کشاورزی در حوزه های مختلف زراعت، دام و طیور، شیلات و گلخانه ای است تاکنون مورد تایید صندوق توسعه ملی و بانک عامل (سینا) واقع شده است.
مظفر میزان اعتبار تخصیص یافته با یک و نیم درصد بیش از مبلغ اختصاص داده شده به استان از طریق صندوق توسعه ملی و بانک سینا به این 33 طرح را افزون بر 389 میلیارد ریال ذکر کرد.
میزان مبلغ اختصاص یافته صندوق توسعه ملی برای روستاییان و عشایر کارآفرین این استان افزون بر 200 میلیارد ریال بوده است.
میزان سود این تسهیلات در بخش کشاورزی حدود 10 درصد و در بخش صنایع و گردشگری نیز 12درصد است.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت که بر اساس توافق چهار جانبه بین معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، استانداری این استان، بنیاد مستضعفان و بانک سینا سه درصد از سود این میزان تسهیلات توسط استانداری و سه درصد نیز از طریق معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تامین و به بانک عامل پرداخت خواهد شد.
کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
بیش از 48 درصد جمعیت این استان را روستائیان شامل می شود.
مظفر با اشاره به برخی انتقادها و نگرانی یکی از دستگاه های اجرایی استان در زمینه ابهام در پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی و بی اطلاعی این نهاد مربوطه گفت که به محض ابلاغ مبلغ 200 میلیارد ریال از خرداد سال جاری به استان مکاتبات و اطلاع رسانی لازم به نهادهای مربوطه از جمله جهاد کشاورزی انجام شد.
وی تصریح کرد که پس از گذشت سه ماه از مکاتبات و پیگیری های مکرر برای معرفی متقاضیان و طرح های دارای قابلیت توجیه فنی و اقتصادی در حوزه کشاورزی اما هیچ گونه پاسخی دریافت نشد.
مدیرکل دفتر امور روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت که برای جلوگیری از برگشت این میزان مبلغ، مجدد از طریق فرماندارن هشت شهرستان استان مکاتبات لازم برای معرفی کارآفرینان روستایی و عشایری برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی انجام شد که با توجه به همکاری و استقبال شهرستان ها تعداد قابل ملاحظه ای افراد و طرح در بخش های مختلف به دفتر امور روستایی و بانک عامل معرفی شدند.
وی تصریح کرد که یکی از دستگاه های مربوطه نسبت به معرفی این طرح ها و دخالت فرمانداران واکنش نشان داد و ابهام در معرفی متقاضیان را نیز بهانه کرد که بار دیگر فهرستی از طرح های قابل توجیه توسط این نهاد و با تایید مدیرکل، به بانک عامل معرفی شدند که تاکنون 33مورد آن برای پرداخت تسهیلات به تایید بانک رسیده است.
مظفر یادآور شد که تاکنون تسهیلات 2 مورد از این طرح ها پرداخت شده است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1641376

وبگردی