آفتاب
نگاهی به سابقه چند صد ساله کارناوال ماسک ها در ونیز ایتالیا

کارناوال ونیز، قدیمی ترین، بزرگترین و زیباترین جشن بالماسکه جهان/ تصاویر

کارناوال ونیز، قدیمی ترین، بزرگترین و زیباترین جشن بالماسکه جهان/ تصاویر

ونیز منطقه رویایی کشور ایتالیا، مقصد شماره یک گردشگری قاره سبز به شمار می رود و سالانه میزبان صدها هزار گردشگر از سراسر جهان است. آبراهه های رویایی و منحصر به فرد این شهر تاریخی، تجربه قایق سواری و پیاده روی بی نظیری برای افراد به ارمغان می آورد.

فوریه هر سال، برای علاقمندان به گردشگری هیجانی فرصت ایده آل برای دیدن یکی از نقاط دیدنی اروپا به شمار می رود. توریست ها در جشنواره ای از رنگ، طرح و نقش که به مدت ۲ هفته در ونیز برگزار می شود، شرکت می کنند.

میدان سن مارکوی ونیز همچون شانزلیزه پاریس، میزبان علاقه مندان و گردشگران است. آن ها در فضایی رمانتیک با معماری چند صد ساله، خاطرات خود را توسط دوربین ها ثبت می کنند. هر ساله در میدان سن مارکوی ونیز و دیگر مناطق آن، کارناوال (شاد پیمایی) بزرگی از ماسک ها برگزار می شود.

از ۲۲ بهمن ماه، کارناوال ونیز با حضور ده ها هزار نفر از مردم و گردشگران بین المللی، رسما کار خود را آغاز کرد. در این جشنواره، لباس های زیبا به سبک قدیمی و با ماسک های متفاوت، در معرض دید گردشگران قرار می گیرند.

میدان سنت مارکوی ونیز، محل تجمع هزاران نفری است که برای این مراسم خود را آماده می کنند. این کارناوال یکی از معروف ترین جشنواره های قدیمی جهان به شمار می رود و با نمایش و موسیقی هر سال در همین فصل آغاز به کار می کند.تاریخ برگزاری کارناوال ونیز امروزی چیزی شبیه به مراسم چهار شنبه سوری ما ایرانیان است؛ چرا که تاریخ و روز دقیق و مشخصی ندارد. مراسم یاد شده در ماه فوریه و دو هفته قبل از روز ۴ شنبه خاکستر ( Mardi Gras یا Ash Wednesday ) آغاز شده و در روز سه شنبه – یعنی روز پایانی مراسم – به اوج خود می رسد ، این جشنواره ۱۴ روز به طول می انجامد.

کارناوال ونیزِ امروز ، از جشن سالیانه ی پیروزی دوک ویتاله میچی یه لی دوم ( Vitale Michieli ) بر اولریش دوم ( Ulrich ) دوم از تره ون ( Treven ) فرمانروای آکوئیلیا ( Aquileia ) در سال ۱۱۶۲ میلادی سرچشمه گرفته است .داستان این جنگ از این قرار است که اولریش دوم و ۱۲ تن از همراهانش توطئه ای را علیه دولت آن زمان ونیز ترتیب داده بودند؛ توطئه ای که بر علیه استیلای جمهوری خواهان بر گرادو بود اما هیچ گاه به نتیجه ای نرسید؛ چرا که توسط دولت آن زمان دستگیر شدند .

بعد از دستگیری اولریش دوم، مذاکرتی انجام گرفت و تصمیم بر آن شد که او به صورت مشروط آزاد شود. قرار شد که اولریش دوم به صورت سالیانه به ونیز خراج پرداخت کند.این خراج شامل ۱۲ قرص نان ، ۱۲ خوک و یک گاو نر بود . بعد از این ماجرا بود که کم کم رسمی در میان ونیزیان به نشانه محکومیت اولریش به وجود آمد و آن هم این بود که یک گاو نر و ۱۲ خوک را در مکانی که امروز با نام میدان سن مارکو ( Piazza San Marco ) می شناسیم، ذبح می کردند.این ذبح درست در یک روز قبل از چهارشنبه ی توبه، یعنی روز سه شنبه ای با نام زیوبا گراسو ( Zioba Grasso ) انجام می شد تا یاد این پیروزی برای همیشه میان مردم زنده باشد.

خود ایتالیایی ها نیز هر ساله به اشتیاق دیدن این مراسم به این شهر می آیند. به همین خاطر از چند ماه قبل، هتل های یک ستاره تا ۵ ستاره ونیز رزرو می شود و بازار گردشگری نیز داغ تر از قبل می گردد.کارناوال ونیز فستیوالی جهانی است که با ماسک های زیبا و بی نظیرش به شهرت جهانی دست یافته است. این جشنواره که در ابتدا مراسمی برای پیش از شروع دوره روزه داری بود، به معنای “خداحافظی با گوشت” است./ روزیاتو
کد N1639878

وبگردی