آفتاب

حق بیمه 300 کارگر خیام الکتریک ناقص پرداخت شده است

حق بیمه 300 کارگر خیام الکتریک ناقص پرداخت شده است

حق بیمه 300 کارگر شاغل درکارخانه خیام الکتریک نیشابور به صورت غیر واقعی پرداخت شده است.

منابع کارگری ایلنا درکارخانه خیام الکتریک گزارش کردند، حق بیمه حدود 300کارگر شاغل در این واحد  تولیدی به صورت غیرواقعی محاسبه و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده‌ است.

کارگران مورد نظر با بیان اینکه ما خواستار رسیدگی مستقیم اداره کار وتامین اجتماعی شهرستان نیشابور به این مسئله هستیم گفتند:این مشکل از سال 93  زمانی آغاز شده که کارفرما به بهانه کمبود منابع مالی در برخی از ماه های سال بجای پرداخت کامل حق بیمه برای بیشتر کارگران  حق بیمه  ناقص پرداخت کرده‌است.

طبق اظهارات یکی از کارگران این کارخانه ،اینطور به نظر می‌رسد که کارفرمای این واحد  از نبود نظارت بازرسان تامین اجتماعی به نفع خود استفاده کرده و حق بیمه آنان را بدون توجه به درآمدهای واقعی آن‌ها پرداخت کرده‌‌است.

به گفته وی، این‌ تخلف زمانی آشکار شد که یکی از کارگران قرار دادی در جریان پی گیری بیمه ای خود مطلع شد که کارفرما حق بیمه اش را ناقص پرداخت کرده‌است.

وی بابیان اینکه وقتی این موضوع را به اداره تامین اجتماعی نیشابور گزارش دادیم  این اداره در پاسخ به ادعای ما  کارگران گفته است طبق قانون ما اجازه بازرسی از واحد های بالای 50 نفر نیروی کاررا نداریم و در صورتی می توانیم از واحد های بالای 50 نفر بازرسی کنیم که کارفرما شاکی خصوصی داشته باشد.

این کارگر خیام الکتریک با بیان اینکه بیشتر کارگران از ترس تمدید نشدن قرارداد کاری خود نسبت به این مسئله موضع سکوت گرفته‌اند، افزود:اگر بازرسان تامین اجتماعی بر عملکرد پیمانکار نظارت داشتند این تخلف اتفاق نمی‌افتاد.

طبق اظهارات وی، برابر ماده36 و 38 قانون تامین اجتماعی، مسئولیت کسر و واریز حق بیمه کارگران بیمه شده بر عهده شخص کارفرماست و چنانچه کارفرمایی در انجام این مسئولیت مرتکب تخلف شود، تمامی مسئولیت‌های قانونی متوجه شخص کارفرما خواهد بود.

کد N1639378

وبگردی