آفتاب

جلایی‌پور: خاتمی به جای آشتی ملی باید می‌گفت گفتگوی ملی /بهتر بود طراح ایده ناطق‌نوری باشد

جلایی‌پور: خاتمی به جای آشتی ملی باید می‌گفت گفتگوی ملی /بهتر بود طراح ایده ناطق‌نوری باشد

اعتماد نوشت؛حمیدرضا جلایی پور، عضو ارشد حزب اتحادملت در بخشی از یادداشت تلگرامی خود به چند نکته درباره سخنرانی اخیر رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

 وی نوشته است؛ با چند نفر از دوستان سخنان مقام رهبري را گوش داديم و نظر اين دوستان اين بود كه در مجموع سخن مقام رهبري آن‌چنان كه در رسانه‌ها تصوير شده هم در تقابل با اصلاح‌طلبان نبود. به گفته وي انتظار اين نيست كه رهبري مثل اصلاح‌طلبان حرف بزنند وهمين‌كه ايشان با اين سخنراني وارد گفت‌وگو شده‌اند و اصلاح‌طلبان را عامل «نفوذ» نخواندند مي‌تواند زمينه‌ساز ادامه‌ گفت‌وگو در حوزه‌ عمومي باشد. وي افزود: خاتمي و اصلاح‌طلبان هم كه خود را مصداق توصيفاتي كه ايشان ذكر كردند نمي‌دانند. به اعتقاد جلايي‌پورگفت‌وگو تازه آغاز شده است و با اصرار بر التزام به آداب و شرايطِ آشتي و گفت‌وگو و اجماع نبايد به چشم‌انداز اين گفت‌وگو نااميد بود.

جلايي‌پور در ادامه نوشته است اگر جاي سيدمحمد خاتمي بودم، اولا به جاي تعبير آشتي ملي (كه از هر دو سو منتقدان را حساس‌تر مي‌كند) از تعابير پيشنهادشده مثل «همبستگي ملي»، «اجماع ملي» و «گفت‌وگوي ملي» استفاده مي‌كردم. ثانيا پيش از طرح آن در عرصه‌ عمومي هم تلاش بيشتري براي جلب حمايت مجموعه نيروهاي سياسي و اقناع حاميان مي‌كردم. ثالثا به نظرم مي‌آمد كه طرح‌كننده اوليه اين ايده در عرصه عمومي شايد بهتر باشد كه چهره‌هاي راست ميانه (از جمله ناطق نوري) باشند و توسط اصلاح‌طلبان و سيدمحمد خاتمي حمايت شوند تا حساسيت كمتري در برابر ايده در اصولگرايان ايجاد شود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش پاياني تحليل خود نوشته است: ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان با رهبري محمد خاتمي و حسن روحاني همچنان براي گفت‌وگو و اجماع ملي در جهت حل ابرچالش‌هاي پيش روي ايران زمينه‌سازي خواهند كرد.

2929

کد N1639199

وبگردی