آفتاب
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی:

افزون بر 12 هزار نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیمه می‌شوند

افزون بر 12 هزار نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیمه می‌شوند

یاسوج- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افزون بر 12 هزار نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر تا پایان سال جاری بیمه تأمین اجتماعی خواهند شد.

به گزارش ایرنا سید رضا صالحی امیری عصر پنجشنبه در جمع اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: پیش از این نیز 18 هزار و 700 نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیمه شده بودند که به این ترتیب شمار بیمه شدگان به 30 هزار نفر خواهد رسید.
وی گفت: 47 هزار نفر در مجموع در کانون‌ها و انجمن‌های تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو هستند که دولت تاکنون موفق به بیمه کردن بخشی از آنها شده است.
صالحی امیری تحت پوشش قرار دادن این افراد را در راستای ایجاد امنیت شغلی، فکری، معیشتی و مالی هنرمندان و فعالان عرصه‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: ایجاد امنیت شغلی برای اصحاب قلم و فرهنگ از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید در یک فضای باثبات و آرامش به فعالیت‌های فرهنگی پرداخت گفت: ایجاد ثبات و آرامش در فضای فرهنگی و هنری جامعه از جمله مهمترین سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
صالحی امیری بیان کرد: سیاست قطعی دولت یک رویکرد راهبردی، آینده نگر و کلان نگر است که در آن از درگیر شدن با مسائل خرد پرهیز می‌شود.
وی عنوان کرد: نگرش راهبردی، برنامه محور و جامع، اساس کارهای دولت در زمینه فرهنگی و هنری است چون ثبات زیر ساخت توسعه کشور به شمار می‌رود.
صالحی امیری بیان کرد: ایران 100 سال گذشته را بر ریل توسعه مبتنی بر نفت حرکت می‌کرد اما به اهداف مورد نظر نرسید و ما اینک نیازمند تغییر ریل از اقتصاد نفتی به توسعه فرهنگی هستیم.
وی اظهار داشت: توسعه مبتنی بر فرهنگ چهار کارکرد عمده دارد که شامل انسجام فرهنگی، هویت سازی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی است.
صالحی امیری گفت: انسجام فرهنگی مهمترین نیاز امروز جامعه ایران است که مبتنی بر انسجام ارگانیمی و نه مکانیکی و تحت زور و فشار است.
وی با بیان اینکه جامعه فرهنگی در محیط همراه با مدارا و گفت و گو شکل می‌گیرد افزود: گفت و گو سبب کاهش عصبیت‌ها و افزایش سطح اشتراکات خواهد شد.
صالحی امیری با اشاره به اینکه گفت و گو سبب ایجاد بستر اجتماعی برای آرامش جامعه می‌شود، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌خواهد گفتگوی فرهنگی را در سطح جامعه رواج دهد.
وی عنوان کرد: کارکرد دوم توسعه فرهنگی، هویت سازی است که در آن عناصر مختلف هویتی ایرانی اسلامی و انقلابی را شامل می‌شود.
صالحی امیری بیان کرد: کارکرد سوم فرهنگ، شخصیت سازی است که می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کنونی جامعه را درمان کند.
وی اظهار داشت: کارکرد چهارم، سازگاری است و جامعه امروز ایران به این سازگار بودن نیاز دارد که زمینه ساز توسعه پایدار خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از دروازه فرهنگ به انسجام ملی، ارتقای هویتی، افزایش سطح شخصیتی و سازگاری فرهنگی می‌رسیم.
صالحی امیری عنوان کرد: گفتمان فرهنگی دولت تدبیر و امید، اعتدال فرهنگی، عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی و دیانت فرهنگی است.
وی اضافه کرد: اجزای گفتمان اعتدال فرهنگی دولت تدبیر و امید، عقلانیت فرهنگی، تنوع فرهنگی، انسجام و دیانت فرهنگی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جامعه امروز ایران نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی است.
صالحی امیری عنوان کرد: سرانه مصرف فرهنگی در ایران پایین است که نیازمند بازنگری و فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.
وی عنوان کرد: در جامعه‌ای که مصرف فرهنگی در آن شکل می‌گیرد امنیت فرهنگی و اخلاقی نیز پدید خواهد آمد.
صالحی امیری بیان کرد: ما نیازمند تعریف مجدد رابطه میان دولت و نظام فرهنگی هستیم که یکی از اجزای آن کاهش تصدی گری دولت در این بخش است.
وی اظهار داشت: کار فرهنگی را باید به اصحاب فرهنگ سپرد و تصدی گری فرهنگی باید از دولت به اتحادیه‌های مربوطه واگذار شود.
صالحی امیری عنوان کرد: دولت به عدالت فرهنگی باور دارد و سیاست دولت، هدایت رخدادهای فرهنگی، جشنواره‌ها و امکانات فرهنگی و هنری به سمت استان‌ها و شهرستان‌هاست.
وی بیان کرد: 89 نمایشگاه کتاب در سه سال گذشته در استان‌ها برگزار شده که در راستای عدالت فرهنگی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش به برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه فرهنگی و هنری در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: یک فیلم بلند سینمایی در این استان با کارگردان و تهیه کننده بومی تولیدخواهد شد که امکان نمایش در سطح کشور را داشته باشد.
صالحی امیری عنوان کرد: در مجموع برای تکمیل تالار فرهنگی بزرگ استان که از جمله افتخارات این استان نیز به شمار خواهد رفت 200 میلیارد ریال برای سال جاری در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در مجموع 6 میلیارد و 200 میلیون ریال برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر استان در نظر گرفته شده است.
صالحی امیری اضافه کرد: 530 میلیون ریال اعتبار نیز در حوزه قرآنی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: مجتمع‌های فرهنگی و هنری گچساران، کهگیلویه، بهمئی و دنا در دست ساخت است که برنامه تجهیز و تکمیل آن‌ها ادامه خواهد داشت و 10 میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان اداره کل تخصیص یافته است.
نمایندگان جامعه هنری استان در این نشست به بیان مشکلات انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری استان پرداختند.
خبرنگار: سید ولی موسوی نژاد** انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
6110 /8005
کد N1638188

وبگردی