آفتاب

رشد آیفکس با اهرم حقوقی‌ها

رشد آیفکس با اهرم حقوقی‌ها

شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد 8/ 8 واحدی (معادل یک درصد) به پایان رساند و در سطح 3/ 849 واحدی قرار گرفت. از نکات قابل ...

دنیای اقتصاد:شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد 8/ 8 واحدی (معادل یک درصد) به پایان رساند و در سطح 3/ 849 واحدی قرار گرفت. از نکات قابل توجه معاملات این روز فرابورس مشارکت قابل توجه سهامداران حقوقی بود به‌طوری که در دو نماد با بیشترین تاثیر بر آیفکس شاهد مشارکت حدود 80 درصدی نهادهای حقوقی بودیم.

 

«مارون» روز گذشته در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت (حدود 5 واحد) در محاسبه آیفکس قرار داشت.این نماد از مشارکت بالای معامله‌گران حقوقی در سمت خرید برخوردار بود. بر این اساس با مشارکت بیش از 70 درصدی حقوقی‌ها در سمت خرید، نماد بزرگ‌ترين شرکت فرابورس (بزرگ‌ترين شرکت از منظر ارزش بازار) دیروز شاهد دادوستد 61 هزار و 278 سهمی به ارزش 197 میلیون تومان بود. قیمت سهام این شرکت در پایان معاملات رشد 4/ 2 درصدی را تجربه کرد.

نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب نیز دیروز وضعیتی مشابه «مارون» داشت، به‌طوری که سهامداران حقوقی مشارکتی 76 درصدی در بخش خرید سهام این شرکت فرابورسی داشتند. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر یکی از نهادهای حقوقی فعال «هرمز» است که از ابتدای هفته جاری تا پایان روز سه‌شنبه بیش از یک میلیون سهم این شرکت را به پرتفوی خود افزوده است. نماد اعتباری ملل نیز در پنجمین روز از حضورش در بازار عادی فرابورس مورد توجه سهامداران حقیقی بازار قرار گرفت. بر این اساس روز گذشته «وملل» با رشد حدود 3‌درصدی قیمت، در میان نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گرفت (تاثیر 3/ 0 واحدی).

 

فرابورس از دریچه آمار

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از 211 میلیون ورقه بهادار در بیش از 25 هزار نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر 522 میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی تازه‌وارد فرابورس شامل شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، ریل سیر کوثر و ریل پرداز سیر در صدر توجهات بازار قرار گرفتند.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مارون، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت لاوان و اعتباری ملل بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص به میزان 8 واحد را بر دوش کشیدند. در مقابل نیز معاملات منفی در نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد و عمران و توسعه شاهد مانع از رشد بیشتر این نماگر شد. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، آ.س.پ، سیمان لار سبزوار و دامداری تلیسه نمونه ثبت شد. در مقابل برخی از سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن و نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا، عمران و توسعه شاهد و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

 

افزایش متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 3 میلیون و 540 هزار ورقه به ارزش حدود 350 میلیارد تومان در 795 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به اوراق اجاره دولتی آموزش و پرورش در نماد «اجاد22» با دادوستد یک میلیون و 810 هزار سهمی به ارزش حدود 181 میلیارد تومان تعلق گرفت.

دیروز همچنین شاهد معامله 340 هزار و 378 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 439 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 30 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 85 تا 95 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با افزایش 25/ 0 واحد درصدی همراه شد و به حدود 3/ 27 درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به هفته گذشته با افزایش 4/ 0 واحد درصدی همراه شده و در مقایسه با متوسط ماه گذشته افزایش 1/ 2 واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

افزایش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

دیروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد معامله بیش از 58 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 4/ 4 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بر این اساس «تسه‌ها» که دیروز با تجربه رشد میانگین 06/ 0 درصدی، در بازه 76 تا 79 هزار تومانی نوسان کردند. طی معاملات روز گذشته بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد حدود یک درصدی به «تسه9407» رسید و در مقابل سررسید آبان 94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به 9/ 21درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق جدید تسهیلات مسکن، باید حدود 15 میلیون و 556 هزار تومان هزینه کنند.

کد N1637535

وبگردی