آفتاب

عفونت های شدید و مکرر، مهمترین علامت بیماری نقص ایمنی اولیه است

عفونت های شدید و مکرر، مهمترین علامت بیماری نقص ایمنی اولیه است

تهران- ایرنا- دبیر علمی سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: مهمترین علامت بیماری نقص ایمنی اولیه، عفونت های مکرر شدید است و به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود که عفونت های شدید در کودکان را جدی بگیرند.

نقص‌ ایمنی‌ به دو دسته نقص ایمنی اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ نقص ایمنی اولیه، ارثی است و از دوران کودکی علایم آن ظاهر می شود اما نقص ایمنی ثانویه در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، به وجود می آید.
بیماری های نقص ایمنی اولیه، گروهی از بیماری های ارثی هستند که به علت اشکال در مراحل تکاملی یا عملکرد اجزای سیستم ایمنی ایجاد شده و به عفونت های میکروبی مکرر در مبتلایان منجر می شود.
تاکنون حدود 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است. تاخیر در تشخیص، تشخیص بیماری یا نبود اقدام درمانی مناسب و موثر می تواند به بروز عوارض و آسیب های پایدار در ارگان های مختلف و افزایش مرگ و میر در بیماران شود.
دکتر مریم محلوجی راد روز چهارشنیه در حاشیه سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی به خبرنگار علمی ایرنا افزود: کودک ممکن است مشکل دیگری نداشته باشد اما به طور مکرر دچار عفونت های شدید در گوش، ریه و یا پوست شود که در این صورت خانواده ها باید به پزشک مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: منظور، عفونت های شدید است و کودکی که دچار سرماخوردگی معمولی حتی 10 بار در سال می شود، مشکل خاصی در زمینه بیماری نقص ایمنی اولیه ندارد.
محلوجی راد به علائم هشدار دهنده نقص ایمنی اولیه اشاره کرد و گفت: بروز عفونت های مکرر در گوش، سینوس ها و ریه در یکسال، اختلال در رشد وزنی یا نداشتن رشد طبیعی و بروز آبسه های مکرر عمیق در پوست یا سایر اعضای بدن می تواند از علائم هشدار دهنده این بیماری باشد.
وی با اشاره به این که بیماری های نقص ایمنی اولیه از دسته بیماری های نادر هستند و متاسفانه در ایران آمار دقیقی در این زمینه نداریم، گفت: در دنیا آمار این بیماری یک نفر به ازای هر 10 هزار نفر است.
به گفته دکتر محلوجی راد، به نظر نمی رسد تعداد مبتلایان ما از آمار جهانی بیشتر باشد ولی توزیع آن در کشور با دنیا متفاوت می باشد.
دبیر علمی سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: در ایران ازدواج های فامیلی زیاد داریم و به همین دلیل انواع نقایص ایمنی در ایران بیشتر مشاهده می شود.
وی با اشاره به این که شعار این همایش پیش به سوی رویکرد میان رشته ای است، هدف از برگزاری این همایش را ارتباط و همکاری بیشتر متخصصان ایمونولوژی با رشته های دیگر پزشکی ذکر کرد.
محلوجی راد بیان کرد که این همایش در چهار محور، بیماری های نقص ایمنی اولیه، آسم، آلرژی و بین رشته ای مرتبط است و محققان برجسته مقالات خود را در این زمینه ها ارایه می کنند.
وی اظهار کرد: آموزش به خانواده ها در مورد نقص ایمنی اولیه از جمله برنامه های این همایش است که بیماران به همراه خانواده های آنان به این همایش دعوت می شوند تا آموزش های لازم به آنان ارایه شود.
سومین همایش بین المللی لیمونولوژی، آسم و آلرژی امروز ( 27 بهمن ماه) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد و تا دو روز دیکر با ارائه مقالات و کارگاه های آموزشی تخصصی ادامه دارد.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1637292

وبگردی