آفتاب

پرواز تاکسی‌های پرنده در آسمان دوبی

پرواز تاکسی‌های پرنده در آسمان دوبی

همشهری آنلاین: مقامات سازمان حمل و نقل شهر دوبی اعلام کردند قصد دارند از ماه جولای سال جاری از تاکسی‌های پرنده در ناوگان حمل و نقل شهری خود استفاده کنند.

براساس گزارش اي اف پي، ارتفاع پرواز اين تاكسي‌ها به گفته مقامات دوبي 300 متر بوده و سرعت آنها 100 كيلومتر بر ساعت است. خودرويي كه قرار است در اين پروژه مورد استفاده قرار گيرد،‌ تركيبي از دو فناوري بزرگ در صنعت حمل و نقل در سال‌هاي اخير است، فناوري هاورينگ يا معلق شدن و فناوري خودران.

مسافران بايد در ابتدا مقصد خود را تعيين كرده و مسير را مشخص كنندو تاكسي‌هاي بدون راننده و پرنده آنها را به مقصدشان خواهد رساند. خودروي پرنده EHang 184 توسط كارخانه پهپاد چيني به همين نام ساخته شده‌است. به گفته متار الطاير مدير سازمان حمل و نقل و جاده‌هاي دوبي، اين خودرو تنها يك مدل نمونه نيست و تاكنون بارها در آسمان دوبي مورد آزمايش قرار گرفته‌است.

دوبي به تازگي برنامه‌هاي ديگري مبني بر خودران شدن نيمي از سيستم حمل و نقل عمومي‌اش تا سال 2030 را منتشر كرده‌است و همچنين قراردادي براي سفارش 200 تاكسي خودران از شركت تسلا به امضا رسانده است.

EHang 184 يك كوادكوپتر كوچك است كه از هشت موتور برخوردار است كه گنجايش يك مسافر را داشته و مي‌تواند در مسيري تعيين شده با سرعت 100 كيلومتر بر ساعت حركت كند. ازتفاع اين خودرو 1.5 متر است و وزني برابر 200 كيلوگرم دارد و مي‌توان دوساعته آن را شارژ كرد.

قرار است از اين تاكسي‌هاي پرنده براي مسافت‌هايي در شعاع 16 كيلومتري از ايستگاه تاكسي‌ها استفاده شود. مسافر پس از تعيين مقصد و مسير، با فشردن يك كليد تاكسي را به پرواز درآورده و در مقصد از آن پياده خواهد شد. اين خودروها همچنين به سيستم ايمني مجهز است كه درصورت اينكه حس كند قطعه‌اي دچار آسيب يا مشكل شده،‌به سرعت فرود خواهد آمد اما براي اطمينان بيشتر مركز كنترلي نيز براي اين خودروها درنظر گرفته شده‌است.

کد N1637269

وبگردی