آفتاب

پاسخ مهتدی به نظرخواهی خبرآنلاین/ اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد؟

پاسخ مهتدی به نظرخواهی خبرآنلاین/ اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد؟

پاسخ دکتر محمد علی مهتدی سفیر اسبق لبنان و پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و جهان عرب به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟

اگر مواضع اعلام شده کنونی ترامپ را مبنای تحلیل قرار دهیم در این صورت  بدیهی است که اصلا نه مذاکره ای بود واگرهم بود بسیار سخت بود واحتمالا ترامپ می خواست در مورد ایران مدل لیبی را اجرا کند یعنی کل برنامه را باید تحویل می دادیم ودر مقابل چیزی هم  نمی گرفتیم.

اما این یک روی سکه است واین سکه یک روی دیگر هم دارد وآن این است که اصولا مشکل آمریکا با ما برنامه هسته ای نیست بلکه حفظ امنیت اسرائیل است وقدرت بازدارنده ای که در محور مقاومت بويژه در لبنان در برابر اسرائیل پدید آمده که از دیدگاه آمریکا واسرائیل، ایران مسؤول پدید آمدن این معادله است. آنها همه تلاش خود را گذاشته اند برای نابود کردن این قدرت بازدارندگی وتغییر معادله. در ژوئیه 2006 تلاش کردند ولی موفق نشدند.

در 2011 بحران سوریه را به راه انداختند تا راه ارتباط ایران با مقاومت در لبنان را ببندند. اکنون 6 سال گذشته وهنوز موفق نشده اند. هدف از همه تحریم ها این است که ایران نتواند به مقاومت در لبنان وفلسطین کمک برساند. بنابراین ، در این مورد، فرقی بین اوباما وترامپ نیست ودر هر صورت حتی اگر ما برنامه هسته ای را کاملا متوقف هم بکنیم باز هم تحریم ها ادامه خواهد داشت . اما آنها دست به جنگ علیه ایران نخواهند زد چون تحمل عواقب آن را ندارند.

برای شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین و خواندن نظرات کاربران اینجا را ‌کلیک کنید.

49310

کد N1637115

وبگردی