آفتاب

275 میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات فرش ایرانی در سال جاری

275 میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات فرش ایرانی در سال جاری

گرگان - ایرنا - رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در 10 ماه نخست سال جاری، 275 میلیون دلار فرش به 80 کشور دنیا و از جمله آمریکا صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمید کارگر روز سه شنبه در آئین گشایش نخستین نمایشگاه فرش دستبافت و صنایع وابسته آن در گرگان اظهار داشت: ارزش صادرات فرش دستبافت کشور نسبت به سال گذشته در همین مدت 19 درصد رشد داشته است.
وی ؛ فرش های صادر شده امسال را با وزن چهار هزار و 400 تن اعلام کرد که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.
کارگر افزود: 69 میلیون دلار از صادرات امسال فرش به کشور آمریکا انجام شده است.
وی عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که طی یک سال گذشته و پس از برجام رخ داد، توسعه صادرات فرش ایران به کشورهای مختلف و بویژه آمریکا بود و در سال 2016 نخستین محموله در این بخش بعد از پنج سال وارد آمریکا شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درادامه بر صادرات با برنامه و هدفمند تاکید کرد و گفت: لازمه بقا و ماندگاری بازار صادرات فرش ایرانی در بسیاری از کشورها و از جمله آمریکا؛ شناخت مخاطب، نیازهای مصرف کننده و سلیقه شناسی است.
وی همچنین افزود که به لحاظ فرهنگ و هنر فرش ایرانی در جهان همچنان پاینده و بالنده است و سفیر پرافتخار و نامداری از فرهنگ و هنر کهن این سرزمین می باشد.
کارگر با اشاره به نقش صنعت فرش در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گفت که در این حوزه بدون تردید فرش ایرانی قابل اتکا است.
وی در مورد فرش ترکمن نیز اظهار داشت که فرش ترکمن در گلستان به عنوان یک برند صاحب پیشینه و هویت بوده و ثبت جهانی شده است.
به گزارش ایرنا نخستین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع وابسته به آن از امروز سه شنبه به مدت چهار روز با حضور 30 شرکت تولید کننده و ارائه هنردست های هنرمندان گلستانی در محل نمایشگاه های بین المللی استان در گرگان آماده بازدید علاقمندان است.
ساعت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت 15 تا 21 است.
گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستباف از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در این منطقه فعالیت دارند.
گلیم و جاجیم نیز از دست بافته های مردم مناطق مختلف استان گلستان بویژه در نقاط روستایی و عشایری است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور؛یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد که از مذاهب و اقوام گوناگون هستند.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار : پری سالارنیا
کد N1636269

وبگردی