آفتاب
قباد شیوا در «چشم شب روشن»:

حفار ریشه های ایرانی‌ام/ هیچ گاه زیر بار فرهنگ دیداری غربی نرفتم

حفار ریشه های ایرانی‌ام/ هیچ گاه زیر بار فرهنگ دیداری غربی نرفتم

برنامه «چشم شب روشن» میزبان قباد شیوا کارشناس ارشد گرافیک بود که بیان کرد که مثل یک حفار، ریشه ها را در فرهنگ خودش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای برنامه که دوشنبه ۲۵ بهمن از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت، قباد شیوا درباره انجمن بین المللی طراحان گرافیک (ای جی آی) که در زمینه گرافیک فعالیت می کند، توضیح داد: سال ۵۴ فرنگی ها این انجمن را برای گرافیک هنر پایه ریزی و چند تن از اعضا را در سطح بین المللی جذب کردند. در سال ۵۵ واسیلی کاندینسکی و دیگر هنرمندان عضو آن بودند و من نیز شانس این را داشتم که عضو شوم.

وی ادامه داد: من اواخر سال ۵۶ وارد نیویورک شدم و به دانشگاهی که سابقه طولانی در زمینه گرافیک داشت، رفتم. حدود دو سال آنجا بودم و بسیاری مسائل از جمله کار با تلویزیون و فیلمسازی را نیز یاد گرفتم. دوره خوبی بود، چون زمانی که هم نسلانم وارد رشته گرافیک شدند، هیچ رشته تخصصی درباره گرافیک در ایران وجود نداشت.

این استاد گرافیک درباره اینکه او را به گرافیست بومی و ایرانی می شناسند، تشریح کرد: به طور طبیعی سلیقه ای در دنیا از جمله در کشورهای در حال توسعه وجود دارد و بررسی می کنند که فرنگی ها چه سلیقه ای دارند و آن را محلی می کنند.

مثل یک حفار، ریشه ها را در فرهنگ خودمان می یابم

شیوا افزود: من چون تعصب خاصی داشتم، هیچوقت زیر بار فرهنگ دیداری غربی نرفتم و مثل یک حفار، ریشه ها را در فرهنگ خودمان پیدا کردم. ما همه چیز داریم و فرش، کتیبه و کاشی کاری هایمان همه گرافیک هستند. هنرمند ایرانی عادت کرده هنر خود را جایی خرج کند که تأثیری در جامعه بگذارد. گرافیک از فرنگ نیامده و از زمان باستان ما تصویرسازی و گرافیک داشتیم.

زیبایی شناسی از ایران به غرب رفته است

یکی از ۱۲ ‏طراح گرافیک برتر جهان یادآور شد: از زمان دانشجویی به فرهنگ مملکت خودمان علاقه داشتم و آرزویم این بود که روزی بتوانم به اندازه یک سر سوزن مفید باشم و به همین دلیل ریشه هر کاری که انجام دادم، مربوط به مردم خودمان است. من شیفته زیباشناسی غربی نشدم، چون معتقدم این نوع زیباشناسی نیز از ایران برای آنها رفته است.

شیوا با اشاره به اینکه خیلی چیزها برای ما باقی مانده که با افتخار می توانیم در دنیا عرضه کنیم، عنوان کرد: در دایره المعارف بریتانیکا گرافیک ایرانی ثبت شد و این آرزوی من بود.

این هنرمند در پایان درباره اینکه چرا بیشتر به سمت طراحی پوستر رفته است، گفت: مردم به من لطف دارند، چون سعی می کنم با زبان خودشان با آن ها ارتباط برقرار کنم. تمام شهر گالری پوستر است و همه مردم می توانند آن را ببینند و من از این طریق می توانم روی مردم تأثیر سلیقه ای بگذارم. پوسترهای من قبل از پیام رسانی زیبایی را به مردم تقدیم می کند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

کد N1636128

وبگردی