آفتاب

ارتقای ٢٨ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری

ارتقای ٢٨ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری

همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: رتبه ایران از نظر شاخص جهانی نوآوری در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، ٢٨ رتبه ارتقا داشته است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد فرهادی روز دوشنبه در آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، اظهار داشت: هم اکنون ٢٣٥ پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال انجام است و سهم مقالات مشترک ایران در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رتبه علمی ایران در 2 پایگاه استنادی اسکوپوس و ISI، رتبه ١٦ و در سطح منطقه و جهان اسلام، رتبه اول است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ١٤ دانشگاه ایران بر اساس طبقه‌بندی جهانی لایدن، در فهرست دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا و ٢٠٠ دانشمند ایرانی نیز در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: در حالی که رشد علمی دنیا در سال ٢٠١٥ نسبت به سال ٢٠١٤، برابر با ٦ درصد گزارش شده است، این میزان برای کشور ما ١٧.٥ درصد اعلام شده که رشد کمی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

فرهادی به حضور هزار شرکت دانش‌بنیان در ٣٩ پارک علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها در دو سال ٢٠١٤ و ٢٠١٥ بیش از ١٠٠ میلیون دلار، صادرات محصولات داشته‌اند.

وی افزایش تعاملات علمی بین‌المللی را یکی از ثمرات جشنواره بین‌المللی خوارزمی برشمرد و گفت: این جشنواره‌ها سبب ارتقای ارتباط و جایگاه علمی ایران می‌شود و مهمانانی که به این‌گونه همایش‌‌ها و نشست‌ها دعوت می‌شوند از نزدیک با واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ما آشنا می‌شوند و به شناخت تازه‌ای از ایران و شگفتی‌های توسعه علمی این کشور می‌رسند.

وزیر علوم از رقابت‌های علمی به ویژه جشنواره بین‌المللی خوارزمی به عنوان نمادهایی که سرعت، قدرت و کلیّت توسعه علمی کشور را به نمایش می‌گذارند یاد کرد و افزود: در ۳۰ سال برگزاری مستمر این جشنواره، نزدیک به هزار طرح، نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: این امر به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه علمی و اجتماعی عظیمی از این حرکت حاصل شده است و امیدواریم بتوانیم با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

وی همچنین، نوآوری را سرچشمه رشد اقتصادی و فناوری را پشتوانه عزت و اقتدار کشور دانست و گفت: جای تردید نیست که برای رسیدن به رشد، قدرتمندی و استقلال باید عالمانی آزاده، هوشیار، کنجکاو و تلاشگر داشته باشیم.

وزیر علوم ضمن تاکید بر لزوم شناسایی سرمایه‌‌های فکری در جامعه علمی و دانشگاهی و تدوین راهکارهای دقیق حمایت از مالکیت معنوی و دارایی‌های فکری، گفت: لزوم توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای، ضرورت همگامی با پیشرفت‌‌های علمی جهان، شناخت تاثیرات اقلیمی پدیده‌‌ها و پیوستگی آنها در اثرگذاری بر سلامت انسان‌‌ها و محیط زیست ما را وا می‌دارد که بزرگتر بیندیشیم و گسترده‌‌تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در ایجاد تعادل بین آموزش‌‌های نظری و کاربردی تاکید می‌کنیم، استادان، صاحبنظران و سیاستگذاران و برنامه‌‌ریزان امر آموزش و پژوهش که وزارت علوم نیز بخشی از آن را به عهده دارد، به دنبال راهکارهای موثرتری برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و متعهد است تا علاوه بر انتقال داده‌های ذهنی، دانش‌‌آموختگانی تربیت شوند که در بهبود شرایط زیستی اجتماعی فرهنگی و آسایش مردمان خود نقش موثر داشته باشند.

در اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از ۱۳ طرح داخلی و ۶ طرح خارجی به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی و تجلیل شدند.

کد N1635237

وبگردی