آفتاب

ارائه شفاهی ۱۱ مقاله و ۴ تجربه ملی در حوزه نشر

ارائه شفاهی ۱۱ مقاله و ۴ تجربه ملی در حوزه نشر

۱۱ مقاله و ۴ تجربه ملی در حوزه نشر در دومین همایش ملی کتاب و نشر ارائه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید صحاف (رئیس همایش ملی کتاب و نشر) در دومین دوره همایش ملی کتاب و نشر که صبح امروز (یکشنبه بیست‌وچهارم بهمن‌ماه) در باغ کتاب برگزار شد، گفت: زمانی که خلاء و فاصله زیاد بدنه نشر و بدنه علمی کشور به دهنمان رسید، مطمئن بودم که تاسیس دبیرخانه این همایش مورد استقبال قرار می‌گیرد. باید بین مقوله‌های سخت‌افزاری نشر مثل یارانه نشر و ... و مقولات نرم‌افزاری این حوزه ازجمله فرهنگ مطالعه، نیازسنجی، تبلیغات و بازاریابی و ... ارتباط برقرار کنیم.

صحاف تاکید کرد: ایجاد این ارتباط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه نشر نیز جز با توجه به ظرفیت‌های علمی و تجربی حاصل نمی‌شود. نگاه ما این است که بدنه علمی و دانشگاهی را به سمت پژوهش‌ها و تحقیقات علمی حوزه نشر سوق بدهیم تا نیازها و آسیب‌های این حوزه شناسایی شود و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم. سرفصل موضوعات این دوره از همایش ملی کتاب و نشذ که تبلیغات وبازرابی و کتابخوابی و آموزش‌پروش است را هم بنا بر نظرسنجی‌های دوره گذشته انتخاب کرده‌ایم.

همچنین داریوش مطلبی (دبیر علمی همایش ملی کتاب و نشر) در ارائه آماری از مقالات ارسالی و انتخلی در دومین دوره همایش ملی کتاب و نشر اظهار داشت: در موضوعات مطرح شده برای همایش یهنی نقش بازاریابی و تبلغات و اطلاع‌رسانی و جایگاه آموزش و پرورش در کتابخوانی جامعه نزدیک به ۷۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ۵۵ چکیده مقاله پذیرفته شدند. البته با توجه به تغییر زمان برگزاری این دوره آن دسته از مقالات کاملی را هم که بعد پایان زمان تعیین شده به دست ما رسید در داوری‌ها شرکت دادیم.

دبیر علمی همایش ملی کتاب و نشر افزود: هر مقاله را دو داور به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌داند و چنانچه در نظارت اخاتفاتی وجود داشت داور سومی نیز وارد کار می‌شد. نهایتا با توجه به امتیازات کسب شده مقالاتی که امروز ارائه می‌شوند تایید شدند.

مطلبی ادامه داد: نشر ما در میان رشته‌های آکادمیک و مخصوصا مقطع کارشناسی‌ارشد و تحصیلات تکمیلی جایی ندارد. به همین دلیل برخی مولفان برای تکمیل و اصلاح مقاله خود حتی تا چهار نوبیت راهنمایی شدند. در مجموع امروز ۱۱ مقاله برای ارائه شفاهی و ۵ مقاله نیز برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شده‌اند. همچنین ۴ تجربه ملی در حوزه نشر و کتابخوابی امروز در سخنانی تجربیات خود را در سعه پنل مدرسه و مطالعه، بازاریابی نشر و ترویج خواندن به شرکت‌کنندگان منتقل می‌کنند.

او در پایان یادآور شد: صنعت نشر ما از نظر علمی وضعیت مناسبی ندارد و در این حوزه منابع اطلاعاتی بسیار اندک منتشر می‌شود. البته شاید این کمبود به این دلیل باشد که رشته دانشگاهی مختص به نشر مخصوصا در مقطع تحصیلات تکمیلی نداریم. امیدواریم همایش‌‌هایی از این دست این خلا را پرکنند.

کد N1633600

وبگردی