آفتاب
موسیقی مازندران در صوفیه طنین انداز شد؛

جهانگردی موسیقی بومی و محلی مازندران

جهانگردی موسیقی بومی و محلی مازندران

ساری- نغمه خوش موسیقی بومی و محلی مازندران در صوفیه پیچید و جهانیان با نوای هنر اصیل ایرانی آشنا شدند.

  خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: موسیقی بومی و محلی شهرت جهانی دارد و هرروز نوای ساز هنرمندان به رنج خو گرفته استان در گوشه و کنار جهان شنیده می‌شود.

دوتار، دسرکوتن، للـه‌وا، قرنه، کمانچه محلی، سرنا، لگن سازهایی است که در دست برخی از هنرمندان دیده می‌شود و سازهایی که برخی از جوان‌ترها حتی نامشان را نشنیده‌اند، چه رسد به آنکه از آن خاطره داشته باشند.

مرد دوتارنواز، دستانش رابین سیم‌های تار حرکت می‌دهد و بابیان اینکه «سن تارم از تو بیشتر است»، زخمه بر آن می‌کشد و سپس ادامه می‌دهد: سازم هنوز کوک نشده و ناکوک می‌زند. ادامه می‌دهد: دوتارم را مثل فرزندم دوست دارم و همدم روزهای تنهاییم است و بیشتر برای دلم می‌نوازم.

 عرق‌های رو صورتش را خشک می‌کند و دوباره شروع به نواختن می‌کند، چروک‌های لابه‌لای پیشانی‌اش شبیه خط‌های موازی و تارهای دوتار شده است، می‌گوید: جوانی‌ام را با دوتار به میانسالی رساندم و افسوس که حمایتی نشده است.

گروه موسیقی آوای تبری در ادامه تور جهانگردی به صوفیه بلغارستان رسید و نوای ساز هنرمندان مازنی در بلغارستان طنین‌انداز شد.  رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان در سالگرد جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی از گروه موسیقی اوای تبری دعوت کرد تا نغمه خوش موسیقی بومی و ایرانی در صوفیه به دل مشتاقان بنشیند.

اجرای موسیقی محلی توسط هنرمندان ایرانی در دانشگاه صوفیه مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در آغاز برنامه، دانشجویان هنر دانشگاه صوفیه با نواختن نواهای محلی بلغاری به پیشواز مقامات فرهنگی، دیپلماتیک و همچنین هنرمندان ایرانی آمدند و در ادامه مراسم، موسیقی ایرانی با تبحر و مهارت گروه موسیقی «آوای تبری» از استان مازندران فضای دانشگاه صوفیه را لبریز از شورونشاط کرد.

علاوه بر اجرای برنامه موسیقایی، کارگاه پژوهشی و آموزش ساز و نوا نیز برای دانشجویان دانشگاه صوفیه برپا شد و موسیقی، دستگاه‌ها و سازهای ایرانی به دانشجویان معرفی شد. برنامه موسیقی محلی ایرانی باهمت رایزنی فرهنگی کشورمان دربلغارستان و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رادیوی ملی بلغارستان به‌صورت زنده و مستقیم پخش شد.

محمدعلی کیانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این برنامه هدف از حضور این گروه موسیقی را گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی و همچنین شباهت‌ها و اشتراکات فرهنگی ایران و بلغارستان در لباس و موسیقی محلی عنوان کرد.

گروه موسیقی مازندرانی آوای تبری به سرپرستی جلال محمدی برنامه‌های متنوعی را نیز در هتل مارینلا شهر صوفیه، رادیو و تلویزیون ملی بلغارستان برگزار کرد.

جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: سال ۱۳۷۰ زنده‌یاد استاد سید مهدی محمدی به‌اتفاق فرزندان خویش گروه طالبا را که سال ۱۳۸۹ بنام تبری تغییر پیدا کرد باهدف احیاء و گسترش موسیقی فولکلور مازندرانی و انتقال آن به نسل‌های آینده تأسیس کرد. موسیقی در این خانواده از پشتوانه ۳۰۰ ساله برخورداراست.

وی اظهار داشت: این گروه در جشنواره‌ها و همایش‌ها متعدد بارها توانست در رشته‌های تک‌نوازی، تک‌خوانی و گروه نوازی موفق به کسب دیپلم افتخار، و رتبه‌های برتر شود.

جلال محمدی یادآور شد: بسیاری از استادان رشته موسیقی بومی و محلی مازندران که در حال فراموشی و کنج عزلت بسر می‌برند را باید جمع کنیم و نسبت به شناسنامه‌دارشدن هنرمندان اقدام کنیم.

این هنرمند موسیقی بومی مازندران با عنوان اینکه موسیقی مازندران درزمینهٔ پژوهش نیاز به کار زیادی دارد از اقداماتش برای اجراهای پژوهشی موسیقی سخن گفت و ادامه داد: مدتی است که شروع به اجراهای پژوهشی موسیقی محلی کرده‌ایم.

وی افزود: هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند به‌عنوان نمونه موسیقی کتولی، امیری، لاره لاره چیست و باید مقام‌های محلی موسیقی مازندران را به زبان ساده به مردم بشناسیم و به آنان بگوییم موسیقی مازندران چند بخش و آهنگ است.

به گفته وی، اجراهای بلژیک، هلند، فرانسه،، ترکیه، سوئد، دانمارک، آلمان، ترکمنستان، بلاروس، دبی و...ازجمله فعالیت‌های برون‌مرزی آوای تبری محسوب می‌شوند.

الطاف خدادادی و آهنگ داده‌های بی‌همتای خداوندی، همواره هنجار و آیین این سرزمین را با موسیقی آمیخته است، هنری که سینه‌به‌سینه و از دودمانی به دودمان دیگر رسیده و با نوآوری هنرمند به پرمایگی آن افزوده‌شده است تا آماده جابه‌جایی به نسل آینده شود.

مازندران خاستگاه الهامات هنرمندانی بوده است که جان طبیعت را با سرشت آدمی پیوند زدند و نواهای الهی را از جان سازهای کهن به گوش مردم هر کوی و برزن رسانده‌اند.

کد N1632267

وبگردی