آفتاب

تبلور نهضت خدمت رسانی به مردم فارس در دهه فجر

تبلور نهضت خدمت رسانی به مردم فارس در دهه فجر

شیراز- ایرنا- بهره برداری از یک هزار و 537 طرح در سراسر استان فارس با اعتبار 2 هزار و 382 میلیارد تومان در دهه فجر انقلاب اسلامی گویای نهضت خدمت رسانی دولت تدبیر و امید در استان فارس است.

به گزارش سه شنبه ایرنا، استاندار فارس نوید بهره برداری از 34 طرح در بخش تامین، انتقال و توزیع آب، 53 طرح در حوزه حمل و نقل، راه های اصلی و روستایی، 63 طرح فرهنگی و آموزشی و 64 طرح گازرسانی به شهرها و روستاها در دهه فجر امسال را داده است، طرح هایی که یکی پس از دیگری در سراسر استان به بهره برداری می رسند.
سیدمحمدعلی افشانی افزود: 59 طرح در بخش بهداشت و درمان، 189 طرح در حوزه برق و انرژی، 308 طرح در بخش عمران شهری و روستایی و 25 طرح فضای ورزشی از دیگر طرح هایی هستند که مردم استان فارس دهه فجر امسال خبربهره برداری آنها را خواهند شنید.
بنا بر گزارش استاندار فارس به مردم استان در آستانه دهه فجر امسال، بهره برداری از 81 طرح صنعتی و تولیدی نویدبخش اشتغال و کارآفرینی در این دیار است و علاوه بر 79 طرح بخش کشاورزی، 81 طرح مسکن شهری و روستایی و 501 طرح عمرانی و زیربنایی و رفاهی نیز به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر خواهند نشست و مردم استان از مزایای این طرح ها برخوردار می شوند.
و اما این پایان خبرهای امیدبخش دولت یازدهم برای مردمان دیار فرهنگ و ادب فارس نیست.
به گفته استاندار فارس، عملیات اجرایی شمار دیگری از طرح های بزرگ استان نیز در مراحل پایانی است که می توان از ورزشگاه میانرود و فاز نخست بیمارستان خیرساز بوعلی سینا به عنوان برخی از این طرح ها یاد کرد و تلاش بر این است که 31 اردیبهشت ماه همزمان با آیین یادروز سعدی و با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری برسند.
در این گزارش، طرح های به بهره برداری رسیده در استان فارس در روزهای دهه مبارک فجر به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد.
** خبر خوش در فصل سرد سال
بهره برداری از 944 طرح گازرسانی به شهرها و روستاهای استان فارس خبر خوشی بود که 16 بهمن ماه جاری در میانه فصل سرد سال مایه خوشحالی مردمان این دیار شد.
این طرح ها با اعتباری افزون بر یک هزار و 230 میلیارد و 300میلیون تومان به بهره برداری رسیدند.
با بهره برداری از این طرح ها و احداث 10 خط انتقال، 10 شهر، 689 روستا و 54 واحد صنعتی به جمع بهره برداران گاز در استان فارس پیوستند.
افشانی استاندار فارس در این آیین گفت: همه روستاهای استان در 2 سال آینده از گاز طبیعی بهره مند می شوند و به طور همزمان، فعال کردن میادین نفت و گاز استان در دستور کار است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در این آیین گفت: استان فارس در گازرسانی به شهرها و روستاها گوی سبقت را از دیگر استان ها ربوده است ، خدمتی که در سه سال گذشته در استان فارس در حوزه گاز رسانی انجام شده است، همسنگ خدمتی است که در 50 سال قبل به استان فارس شده است .
** چرخ صنعت و مخابره پیام امید
راه اندازی یک طرح سرمایه گذاری خارجی در شهرک صنعتی شیراز و ازسرگیری فعالیت کارخانه قند فسا پس از چهار سال تعطیلی تنها 2 ردیف از 81 طرح صنعتی و تولیدی بودند که دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند.
سیزدهم بهمن ماه جاری بود که یک واحد تولیدی با تولید سالانه 2 هزار و 500 تن انواع قوطی فلزی، با سرمایه گذاری خارجی معادل 300 میلیارد ریال و با ایجاد 20 فرصت شغلی در شهرک صنعتی شیرازبه بهره برداری رسید.
استاندار فارس در آیین بهره برداری از این واحد اجرای پروژه های سرمایه گذاری از محل سرمایه گذاری خارجی را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: شرایط ایجاد شده پس از توافق برجام کمک کرد تا اینگونه سرمایه گذاری ها با سهولت بیشتری انجام شود.
و اما در سفر 18 بهمن ماه جاری استاندار فارس به شهرستان فسا، صدای سوت کارخانه قند این شهر که چهار سال بود شنیده نشده بود، باری دیگر در فضای شهر طنین افکند و موجی از امید و شادی را به همراه داشت.
مجید بختیار مدیر کارخانه قند فسا در این آیین با اشاره به تعطیلی این کارخانه در سال 92 گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری 42 میلیارد تومانی بخش خصوصی باری دیگر راه اندازی شده است و روزانه افزون بر 220 تن قند و شکر تولید و روانه بازار می کند.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، ایجاد یک هزار و 441 شغل رهاورد بهره برداری از 55 طرح صنعتی و معدنی استان در دهه مبارک فجر است.علی همتی افزود: این طرح های صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری سه هزار و 555 میلیارد ریالی بخش خصوصی در استان ایجاد شده اند. وی اظهار کرد: این طرح ها در شهرک بزرگ صنعتی شیراز، آباده، سروستان، خرمبید، جهرم، کازرون، فیروزآباد، خنج، بوانات ، مرودشت ، اقلید ، سپیدان و کوار واقع هستند.
** خبرهای خوب در حوزه مسکن و راه سازی
18 بهمن ماه جاری و در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، 9 طرح بزرگراه و راه اصلی، 22 طرح راه روستایی و 2 هزار واحد مسکن مهر با اعتباری افزون بر یک هزار و 790 میلیارد ریال با حضور استاندار فارس در آیینی در شهرستان فسا به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس در این باره توضیح داد: این پروژه ها شامل 45 کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی به ارزش 777 میلیارد ریال، 75 کیلومتر راه روستایی به ارزش 213 میلیارد ریال و 2 هزار واحد مسکن مهر به ارزش 800 میلیارد ریال می شود.
سیروز تکاور ادامه داد: امروز و به طور همزمان هشت کیلومتر از بزرگراه شیراز – جهرم، هفت کیلومتر از بزرگراه شیراز – فسا – داراب، چهار کیلومتر از بزرگراه فسا – رونیز، سه کیلومتر از بزرگراه مرودشت – درودزن، چهار کیلومتر از کمربندی سپیدان، 10 کیلومتر از محور کازرون – فراشبند، 6 کیلومتر از محور گلکویه – دهکویه و همچنین پروژه تقاطع غیر همسطح سه راهی فسا – استهبان با مجموع اعتبار 777 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
او اظهار کرد: در حوزه راههای روستایی نیز به طور همزمان شاهد بهره برداری از 22 پروژه در شهرستان های فسا، اقلید، استهبان، بوانات، جهرم، داراب، سپیدان، فیروزآباد، قیر و کارزین، کازرون، ممسنی و نی ریز با مجموع اعتبار 213 میلیارد ریال هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس در مورد پروژه های مسکن مهر نیز گفت: علاوه بر پروژه های راهسازی، 2 هزار واحد مسکن مهر نیز با اعتباری افزون بر 800 میلیارد ریال در 12 شهر این استان به بهره برداری خواهد رسید.
** فصل نو گردشگری فارس با میزبانی 2 رویداد بین المللی
آمارها از رشد 35 درصدی شمار گردشگران خارجی بازدیدکننده از استان فارس پس از برجام حکایت دارد و در دهه فجر امسال، برگزاری 2 رویداد بین المللی به میزبانی شیراز نویدبخش رشد بیش از پیش گردشگری در این دیار است.
شیراز روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (13 و 14 بهمن) میزبان 270 راهنمای گردشگری از 40 کشور جهان بود و از روز شنبه 16 بهمن ماه جاری نیز به طور رسمی کلید پایتختی جوانان جهان اسلام را تحویل گرفت.
از منظر کارشناسان، رویداد نخست و میزبانی اعضای کنوانسیون راهنمایان گردشگری از 40 کشور جهان گامی مهم در شناخت و معرفی جاذبه ها و ظرفیت های استان فارس تلقی می شود و از سوی دیگر، با آشنایی بیشتر این افراد فعال در صنعت گردشگری جهان، زمینه را برای رشد گردشگری در این استان فراهم می کند.
از سوی دیگر، 56 کشور اسلامی نیز با پایتختی شیراز برای جوانان جهان اسلام به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران و به طور مشخص شهر شیراز بیشتر آشنا می شوند و با هفت رخداد بین المللی برنامه ریزی شده، شاهد افزایش رفت و آمدها از کشورهای مسلمان به کشورمان با این هدف خواهیم بود.
** برخی طرح های مهم دهه فجر شهرستان های فارس در یک نگاه
** داراب:
9 طرح عمرانی با اعتبار 448 میلیارد و 800 میلیون ریال در شهرستان داراب افتتاح شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفت و گو با ایرنا درحاشیه بهره برداری از این طرح ها گفت: آبرسانی به منطقه محروم و عشایری بیخ و بنگل با اعتبار 31 میلیارد ریال و گاز رسانی به 21 روستای بخش مرکزی و جنت داراب با هزینه 186 میلیارد ریال از جمله این طرح هاست. هادی پژوهش جهرمی افزود: همچنین افتتاح 60 واحد مسکونی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بانی ساخت آن است به ارزش 96 میلیارد و 800 میلیون ریال، افتتاح فاز اول پایانه مسافر بری و جایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده CNG، 400 هزار مترمربع آسفالت، پارک ساحلی و ساختمان آتش نشانی داراب در مجموع به ارزش 124میلیارد ریال در زمره این طرح ها به شمار می آید. وی بیان کرد: همچنین کلنگ خانه هلال احمر جنت شهر را که زمین آن را به ارزش 11 میلیارد ریال اهدا کرده اند، به زمین زده شد.
** فیروزآباد:
عملیات اجرایی ساخت نخستین اکوموزه عشایر فارس در شهرستان فیروزآباد دوشنبه 18 بهمن در آیینی به مناسبت دهه فجر آغاز شد. در این آیین که با حضور معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار شد، عملیات ساخت این اکوموزه در زمینی به مساحت 45 هکتار آغاز شد.در این طرح که دهکده اقوام نام خواهد گرفت، آداب و رسوم و مراسم های آئینی کلیه اقوام عشایر ایرانی به خصوص عشایر قشقایی به نمایش گذاشته خواهد شد.این طرح با سرمایه گذاری حدود 38 میلیارد ریال و با پیش بینی اشتغال بیش از 100 نفر در شهرستان فیروزآباد ایجاد می شود.
** ارسنجان:
به مناسبت دهه مبارک فجر، کارخانه شیر و فرآورده های لبنی مهرورزان فرهنگی ارسنجان، با حضور یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افتتاح شد. در آیین افتتاح این واحد تولیدی اعلام شد، این کارخانه با اعتباری افزون بر 2 هزار و 750 میلیون ریال راه اندازی شده است که ازاین میزان یک هزار و 750 میلیون ریال آن، آورده سهامداران است که بیشتر آنان از فرهنگیان هستند و یک هزار میلیون ریال دیگر آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است. این کارخانه که در سه نوبت کاری فعالیت می کند برای 50 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و ظرفیت سالانه این آن سه هزار و 500 تن انواع محصولات لبنی است.
** اقلید:
یک واحد صنعتی تولید کننده قطعات نسوز با سرمایه گذاری 18 میلیارد ریالی با حضور معاون استاندار فارس به مناسبت دهه فجر در شهرستان اقلید به بهره برداری رسید. شاهپور رستمی معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس پس از بهره برداری از این واحد صنعتی، از بخش های مختلف آن بازدید کرد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن محصول برای 12 نفر شغل ایجاد کرده است. همچنین مجتمع صنعتی مرغ تخم گذار با اعتبار افزون 10 میلیارد ریال در دشت ظغر در شهرستان اقلید به بهره برداری رسید. بهره برداری از طرح گازرسانی به روستاهای بخش حسن آباد و روستای مورپهن دژکرد از دیگر برنامه های معاون استاندار فارس در سفر به این شهرستان بود. بنا بر اعلام فرمانداری شهرستان اقلید،‌ 52 پروژه به ارزش 28 میلیارد تومان دهه فجر امسال در این شهرستان به بهره برداری می رسد.
** لارستان:
با حضور معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و فرماندار ویژه لارستان ، 55 طرح مخابراتی با اعتبار 107 میلیارد ریال در لارستان افتتاح شد. مجتمع ورزشی روستای گلار در دهستان بید شهر بخش اوز لارستان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز آغاز به کار کرد. محمد حسین آتش فراز بخشدار اوز در این آیین اظهار داشت: در دهه فجر امسال 25 طرح با هزینه 120 میلیارد ریال در این بخش به بهره برداری می رسد که از این میزان 100 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل کمک های خیران تامین شده است. چند طرح عمرانی،تولیدی و زیربنایی دیگر نیز با اعتباری افزون بر 65 میلیارد ریال در بخش جویم لارستان افتتاح و یا ساخت آنها آغاز شد. افتتاح مرغداری 30 هزار قطعه ای در روستای احمد محمودی با ظرفیت تولید سالانه 150 تن گوشت سفید و اشتغالزایی برای 15 نفر با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از جمله این طرح ها بود.
** فسا:
تقاطع غیرهمسطح پلیس راه فسا به سمت استهبان، عملیات تکمیلی بزرگراه فسا داراب (فسا – سه راهی جلیان) به طول 27 کیلومتر و باند دوم سه راهی جلیان- ششده- اکبرآباد – دوگان به طول 21 کیلومتر، دوشنبه 18 بهمن ماه جاری با حضور استاندار فارس به بهره برداری رسید. افشانی همچنین در این آیین طرح بهسازی و احداث کمربندی فسا به طول سه و نیم کیلومتر و باند دوم محور سه راهی پلیس راه فسا – رونیز به طول 10 کیلومتر را افتتاح کرد. درمانگاه خیرساز فرهنگیان فسا نیز در این سفر به بهره برداری رسید. درمانگاه فرهنگیان شهرستان فسا در زمینی به مساحت 920 متر مربع و زیربنای یک هزار و 300 متر مربع ساخته شده است. بزرگترین نگارخانه استان فارس نیزبه مناسبت دهه فجر در شهرستان فسا به بهره برداری رسید. این طرح در ساختمانی ٢ طبقه با زیربنای ٥٠٠ مترمربع شامل نگارخانه، اداری و نمازخانه است. ساخت این نگارخانه که از سال 90 آغاز شده بود، در مدت پنج سال با صرف اعتباری افزون بر 426 میلیون تومان به پایان رسید.
** زرین دشت:
طرح گازرسانی به شهر دبیران شهرستان زرین دشت در سفر سه شنبه 19 بهمن استاندار فارس به این شهر به بهره برداری رسید. این طرح با اعتباری بالغ بر 153 میلیارد ریال انجام شده است و با اجرای آن، سه هزار و 426 خانوار از نعمت گاز بهره مند شدند. بهره برداری از واحد تولیدی مرغ تخمگذار 30 هزار قطعه ای از دیگر طرح های مهم این شهرستان به مناسبت دهه فجر بود.
** کازرون:
یک هزار و 631 خانوار ساکن در 22 روستا و منطقه اسکان عشایر در شهرستان کازرون در آیینی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس از گاز طبیعی برخوردار شدند. در این آیین، این طرح ها که با اعتباری افزون بر 98 میلیارد ریال اجرا شده اند بهره برداری شد. عملیات گازرسانی به اسکان عشایر در ملای بلوط کازرون و جاده آسفالته روستای بکک و کشاورزی در بخش جره وبالاده کازرون از دیگر طرح هایی بود که به مناسبت دهه فجر در این شهرستان افتتاح شد. این 2 پروژه در مجموع به طول 9 و نیم کیلومتر با اعتباری افزون بر سه و نیم میلیارد تومان اجراشده است. بهره برداری از ساختمان جدید راه وشهرسازی کازرون با اعتباری افزون بر ششصد میلیون تومان با زیر بنای 650 متر مربع و بهره برداری از پروژه آبرسانی به مسکن مهر کازرون با حفر یک چاه آهکی به عمق 200 متر با آبدهی 30 لیتر در ثانیه و چهار کیلومتر و 400 متر خط انتقال با اعتباری افزون بر یک ونیم میلیارد تومان اجرا شده است.
طرح آبرسانی شهید قاسم خانی شهر کازرون هم در آیینی در مدار بهره برداری قرار گرفت. فرهادی معاون توسعه مهندسی شرکت آبفا استان فارس گفت: این طرح شامل تجهیز و برق رسانی به یک حلقه چاه و اجرای 4400 متر خط انتقال است که با صرف اعتباری بالغ بر 11هزار 500 میلیون ریال به مرحله ی بهره برداری رسیده است . وی تعداد خانوار بهره مند از این طرح آبرسانی را 2هزار 500 خانوار عنوان و افزود : همزمان با سی و هشتمین سالگرد فجر انقلاب اسلامی شرکت آبفا استان فارس از 16طرح و پروژه آبرسانی خود در 15 شهر استان را به بهره برداری می رساند.
** شیراز
به گفته حیدرعالیشوندی فرماندار شیراز، افزون بر یکصد طرح با اعتبار افزون بر 110 میلیارد تومان در این شهرستان به بهره برداری می رسد که هر یک از این طرح ها گره از مشکلات فراروی مردم منطقه می گشاید. بهره برداری از ساختمان اورژانس روستای ظفرآباد، بهسازی معابر روستای تفیهان، ساخت پل و آسفالت روستای محمودآباد و 2 هزار و 200 مترمربع روسازی آسفالت روستای کیان آباد در روزهای آغازین دهه فجر در شیراز شروع شد. به گفته محمدرضا عالی منش رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، پایگاه اورژانس خیرساز ظفرآباد که در کمتر از 6 ماه آماده بهره برداری شد، نخستین پایگاه بزرگ استان فارس است که دارای محوطه فرود بالگرد است و در صورت وقوع حوادث می توانیم با استفاده از اورژانس هوایی به مردم منطقه خدمت رسانی کنیم.
همچنین از مجتمع قضایی جدید دادگاه‌های خانواده شیراز با حضور رئیس کل دادگستری استان و جمعی از قضات و مسئولان قضایی بهره برداری شد. علی القاصی رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: این مجتمع دارای 11 شعبه دادگاه خانواده و سه شعبه ارائه احکام است که به ارائه خدمات‌رسانی حقوقی به شهروندان می‌پردازد و با تلاش‌ها انجام‌شده تعداد این‌گونه مجتمع‌ها در سطح استان فارس افزایش می‌یابد.
** سپیدان:
بهره برداری از طرح گازرسانی به 21روستای سپیدان با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان از طرح های دهه فجر این شهرستان بود. مشتاقی لار فرماندار شهرستان سپیدان گفت: با اجرای این طرح، 2 هزار و 600 خانوار در این شهرستان از گاز طبیعی برخوردار می شوند.
آنچه گذشت، بخشی از طرح هایی بود که در روزهای آغازین دهه فجر امسال در نقاط مختلف استان فارس به بهره برداری رسید و بدون تردید، بهره برداری از شمار دیگری از طرح ها نیز در روزهای آتی پیش بینی شده است.
** لامرد:
طرح آبرسانی به لامرد نیز در آیینی به بهره برداری رسید. محمد علی قلندری رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: این طرح شامل احداث 2 باب مخزن با ظرفیت یک هزار 500 متر مکعب ، اجرای 21هزار متر خط انتقال آب و حفر چهار حلقه و تجهیز 2 حلقه چاه و برق رسانی به طول چهار هزار و 500 متر است. این طرح با اعتباری بالغ بر140میلیارد ریال اجرا شده است.
2027/ 6113 / 1876
تنظیم کننده: سیداحمد نجفی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
کد N1629195

وبگردی