آفتاب
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری:

طبق برنامه ششم توسعه طرح بیابان زدایی در 1.2 میلیون هکتار انجام می شود

طبق برنامه ششم توسعه طرح بیابان زدایی در 1.2 میلیون هکتار انجام می شود

بیرجند - ایرنا - مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: این سازمان در برنامه ششم توسعه موظف شد، طرح بیابان زدایی را در 1.2 میلیون هکتار عرصه های بیابانی به ویژه در کانون های بحرانی کشور انجام دهد.

نگهدار اسکندری، روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در بیرجند افزود: این سازمان در برنامه ششم توسعه، در سطح 815 هزار هکتار جنگل کاری خواهد کرد.
وی انجام10میلیون هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری را از دیگر تعهدات این سازمان در برنامه ششم دانست و گفت: منابع طبیعی نقش بی بدیلی در کشور دارد در برنامه پنجم توسعه برنامه های متعددی در این حوزه اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه رفع اختلاف سالانه 10 درصد مشکل بین مردم و منابع طبیعی از دیگر وظایف و تعهدات سازمان در برنامه ششم توسعه است، عنوان کرد: بعضا شنیده می شود برخی می گویند منابع طبیعی کمک نمی کند، در حالی که چنین نیست.
وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت، بعد از انقلاب تاکنون 2 میلیون هکتار زمین به کشاورزان واگذار شد، آمار و اسناد آن موجود است، حدود یک میلیون هکتار زمین برای طرح های صنعتی غیرکشاورزی واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، اسکندری اظهار کرد: از سال 76 حدود یک میلیون هکتار زمین جزو اراضی مردم شد منابع طبیعی به همان اندازه که باید مواظب اموال مردم باشد در برابر انفال نیز مسئول است.
وی در ادامه یادآور شد: کمبود آب، افزایش بیایان و خشکسالی، اهمیت عملکرد منابع طبیعی را بیش از پیش روشن می کند، لذا توجه به این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وی، نبود طرح جامع نگری در حوزه مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشکل و صدمه زیادی به این ثروت ملی وارد کرده است.

** یک میلیون هکتار از 15 تالاب کشور به خاک تبدیل شد
مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری
گفت: از سال 83 تاکنون حدود یک میلیون هکتار مساحت 15 تالاب کاهش یافته که به محلی برای پدیده گرد و غبار تبدیل شده است.
اسکندری اضافه کرد: این مشکلات نشان از بی توجهی به جامع نگری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری دارد، 13 سال پیش انجمن آبخیزداری هشدار داد، دریاچه ارومیه خشک خواهد شد که به خاطر نبود طرح جامع نگری این رویداد اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر چهار میلیارد هکتار جنگل در جهان وجود دارد که سهم ایران 14 میلیون هکتار است و در هر هکتار می توان 1.5 تن اکسیژن تولید کرد که نیاز 6 نفر در طول سال است.
وی تاکید کرد: در مقابل گازهای گلخانه ای که ظهور پیدا کرده، پوشش جنگل و مراتع برای جذب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی گفت: قبلا 270 قسمت در میلیون گازهای گلخانه وجود داشت، اکنون به 400 قسمت در هر میلیون رسید و ممکن است به 600 قسمت در میلیون افزایش یابد لذا گیاه، مراتع و جنگل ها در این حوزه کمک خواهند کرد.
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مساحت مراتع ایران را 5.3 میلیارد هکتار ذکر کرد و افزود: نیمی از گوشت قرمز ارگانیک تولیدی کشور وابسته به پوشش مراتع است و تعدادی از خانوارها از این مراتع بهره مند می شوند.

** وجود 2300 گونه گیاهی، دارویی و صنعتی در مراتع کشور
اسکندری گفت: 2 هزار و 300 گونه گیاهی، دارویی، خوراکی و صنعتی در مراتع کشور وجود دارد، مراتعی که پوشش داشته باشد، پنج برابر سایر زمین ها آب را در خود جذب می کند.
وی اظهار کرد: تنها منبع مهم تولید عسل مراتع و پوشش گیاهی است، این مساله بیانگر نقش منابع طبیعی است.
وی در ادامه به سیاست های سازمان جنگل ها و مراتع در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: حفاظت فیزیکی و مشارکتی یکی از این سیاست هاست، در عرصه حفاظت فیزیکی از منابع طبیعی 14 شهید و 450 جانباز تقدیم شده است.
اسکندری با بیان اینکه مشارکت مردم در حوزه منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است، یادآور شد: فرهنگ حفظ منابع طبیعی به فرموده مقام معظم رهبری باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی با قدردانی از تلاش های 11 ساله حبیب الله شریفی، علیرضا نصرآبادی را به عنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی معرفی کرد.
*7557*2047* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
کد N1627925

وبگردی