آفتاب

ارتقاء کارایی و اثربخشی نظارت با بازطراحی نظام نظارت بانک‌مرکزی بر بانک‌ها/ الزامی برای رتبه‌بندی بانک‌ها وجود ندارد

ارتقاء کارایی و اثربخشی نظارت با بازطراحی نظام نظارت بانک‌مرکزی بر بانک‌ها/ الزامی برای رتبه‌بندی بانک‌ها وجود ندارد

مدیر پروژه باز طراحی نظام نظارت بانک‌مرکزی گفت: الزامی برای رتبه‌بندی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد بدری مشاور رییس‌کل بانک‌مرکزی و مدیر پروژه باز طراحی نظام نظارت بانک‌مرکزی با بانک‌هابعد از ظهر امروز  در نشست‌توجیهی با خبرنگاران حوزه بانک اظهار داشت: این پروژه در حال استقرار است و با این طرح به‌زودی شاهد تغییر صورت‌های مالی بانک‌ها و ثبات و سلامت نظام بانکی خواهیم بود.

وی افزود: از ابتدای دولت‌یازدهم رئیس کل بانک‌مرکزی بر تحول نظام بانکی تاکید داشتند که در نهایت با همکاری دانشگاه شهید بهشتی این طرح کلید خورد.

بدری تصریح کرد: این طرح جزو معدود پروژه‌های ملی است که به صورت مشترک در حال اجراست و اگر بدنه بانک‌مرکزی همکاری نمی‌کردند ما نمی‌توانستیم فرایند طولانی مستندسازی را طی کنیم.

مشاور رییس کل بانک‌مرکزی افزود: پس از تشکیل ٧ کمیته کارشناسی فازهای اجرایی پروژه شناخت وضع موجود و مطالعات تطبیقی بین‌المللی، آسیب‌شناسی تحلیل معضلات نظام بانکی ایران آغاز شد و طی دو سال این طرح با کمک ٩٦ نفر باز طراحی شد.

وی ادامه داد: هدف از بازطراحی ارتقاء کارایی و اثر بخشی نظارت و شناسایی کاستی‌های رویکرد سنتی فعلی و نیز فقدان رویکرد سیستمی در نظارت بود.

بدری تصریح کرد: روزآمد نبودن برنامه و روش‌های نظارت و تمرکز بر نظارت‌های حضوری و نیز نظارت یکسان بر بانک‌های ناهمسان از جمله چالش‌های این بخش بود.

وی افزود: اجرای این مدل شبیه جراحی است و لسان نخواهد بود و همانند جراحی با خونریزی و درد همراه است و در صورتی که قوه قضاییه حمایت‌های لازم را بکند هزینه‌ها را برای اصلاح خواهیم داد.

بدری خاطرنشان کرد: اجرای کامل این مدل نیازمند قدرتی فراتر از بانک‌مرکزی است و در حال حاضر در ١٤٧ کشور ای‌اف‌ار‌اس اجرا می‌شود و معاملات و مبادلات بانکی به صورت بین‌المللی انجام می‌شود و به نوعی زبان واحد بانک‌ها است.

وی تصریح کرد: هیچ الزامی برای رتبه‌بندی بانک‌ها از سوی بانک‌مرکزی وجود ندارد و رتبه‌بندی‌ها امروز در دنیا از سوی سه شرکت امریکایی و انگلیسی صورت می‌گیرد و داستان آن متفاوت است.

بدری درباره اصلاحات دو بانک صادرات و تجارت  افزود: بانک‌مرکزی قبول کرد به این دو بانک مهلت دهد و اختلافات بر سر ذخایر بود تا بتواند سود و زیان را شناسایی کند.

وی گفت: این موضوع را نباید فراموش کرد که معنی این طرح این نیست که همه مسایل و مشکلات را پوشش خواهد داد.

کد N1626801

وبگردی