آفتاب

توافق هسته‌ای باعث توسعه قدرت ایران در سراسر منطقه شد

توافق هسته‌ای باعث توسعه قدرت ایران در سراسر منطقه شد

«مارک والاس» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در دوران جرج بوش طی یادداشتی که در خبرگزاری فاکس نیوز منتشر شده اظهارات تریتا پارسی بنیانگذار و رییس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را که گفته بود «جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه ساخته و پرداخته خیالات آمریکایی‌هاست» را رد کرده و مدعی شده این یادداشت از واقعیت‌ها به دور است.

به گزارش ایلنا سایت خبری «فاکس نیوز» اخیرا مورد ستایش دونالد ترامپ قرار گرفته است. ترامپ در یک توییت از نحوه پوشش خبری مراسم تحلیف خود توسط رسانه‌های مختلف انتقاد کرده بود و در همان توییت مراتب قدردانی‌اش را از شبکه خبری فاکس نیوز برای پوشش خبری مثبت این مراسم اعلام کرده بود. 

مارک والاس، مدیرعامل اتحادیه علیه ایران هسته‌ای و سفیر جرج بوش در سازمان ملل در مقاله‌ای که در «فاکس‌نیوز» منتشر شد، مدعی شده باید واقعیت ایران را در تهدید امنیت جهانی در نظر گرفت. ایران مسبب مرگ بیش از هزار آمریکایی  و زخمی شدن تعداد بیشماری از حامیان مالی آمریکا است.

او با تکرار ادعاهای خود گفت: پرونده ایران در جولای سال ۲۰۱۲ در آمریکا مطرح شد. حمایت های ایران از حزب‌الله همچنان ادامه دارد. ایران در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از نیروهای عراقی برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی حمایت‌های مالی کرده و ضمن حمایت مالی آموزش‌های نظامی نیز به آنها داده است.

در سال ۲۰۰۸ ژنرال دیوید پتریوس گفته بود که فعالیت‌های ایران در عراق و لبنان و فلسطین و افغانستان مخرب است. در هر کدام از این کشورها تهران درجه‌های متفاوتی از حمایت را دارد و تلاش می‌کند نفوذش را در این مناطق گسترش دهد.

اوباما سال پیش گفته بود ما همچنان با اقدام‌های ایران در منطقه مخالفیم و این شامل تهدیدهای ایران علیه اسرائیل و متحدان عربی ما نیز می‌شود. 

والاس در ادامه مقاله خود مدعی شد: در پی توافق هسته‌ای با ایران، این کشور از لحاظ اقتصادی منافع زیادی به واسطه لغو تحریم‌ها نصیب خود کرد. متاسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که بزرگترین گروهی که از این توافق سود برده‌اند نه مردم ایران بلکه دولت این کشور بوده است.  مدارک اخیر نشان می‌دهد که ایران از این فرصت برای ایجاد کوریدور ارتباطی در سراسر مرزهای افغانستان تا دریای مدیترانه استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، تهران برای اولین بار نفوذش را در سراسر خاورمیانه گسترانده است و دست بالا را در مقابل رقبای سنی خود دارد.

کد N1626171

وبگردی