آفتاب

زندگی در ارتفاعات خطر بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد

زندگی در ارتفاعات خطر بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد

تهران - ایرنا - یک مطالعه نشان می دهد زندگی در مناطق کوهستانی مرتفع احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه خبری زی نیوز، بر کسی پوشیده نیست که هوا در ارتفاعات تازه و سالم است اما شاید ندانید که موقعیت جغرافیایی محل زندگی تا چه اندازه می تواند در سلامتی نقش داشته باشد.
مطالعه ای جدید نشان می دهد افرادی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می کنند خطر بیماری قلبی سکته مغزی و دیابت در آنها کمتر است.
محققان دانشگاه ناوارا در اسپانیا دریافتند احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در افرادی که در ارتفاعات 457 تا 2 هزار و 297 متری زندگی می کنند کمتر از افرادی است که در مناطق هم سطح دریا (صفر تا 121 متر) زندگی می کنند.
سندروم متابولیک به مجموعه شرایطی شامل پرفشاری خون، سطح بالای قند و کلسترول و نیز چربی اضافی دور کمر که سلامت انسان را می تواند در معرض خطر قرار دهد، اطلاق می شود.
گرچه افزایش سندرم متابولیک عمدتا ناشی از چاقی، سیگار کشیدن و سبک زندگی غیر فعال عنوان می شود، اما درباره تاثیر محیط زندگی بر سلامتی اطلاعات کمتری وجود دارد.
پدرو گونزالس-مونیسا دانشیار در دانشگاه ناوارا اشاره کرد که به نظر می رسد زندگی در ارتفاعات بالا و یا محیط های تحت شبیه سازی کمبود اکسیژن، به بهبود عملکرد قلب و ریه، کاهش وزن و افزایش حساسیت بدن در برابر انسولین کمک می کند.
محققان از داده های یک پروژه در اسپانیا استفاده کردند که شرکت کنندگان در آن، به طور داوطلبانه دو بار در سال اطلاعاتی را در باره سلامت خود از سال 1999 ارائه کرده بودند.
آنها با استفاده از این اطلاعات ارتباط ابتلا به سندروم متابولیک و ارتفاع محل زندگی افراد را بررسی کردند.
نتایج این مطالعه که در مجله Frontiers in Physiology منتشر شد، نشان می دهد زندگی در ارتفاعات بالا احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می دهد.
محققان متذکر شدند که نتایج این مطالعه مستقل از زمینه های ژنتیکی این افراد است.
علمی **1311**
مترجم:محمدعلی صنایعی**انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1623669

وبگردی