آفتاب

تهیه طرح جنگلداری مشارکتی و اجتماعی برای جنگل های هیرکانی

تهیه طرح جنگلداری مشارکتی و اجتماعی برای جنگل های هیرکانی

نوشهر - ایرنا - قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تغییر رویکرد ایجاد شده در مدیریت جنگل های هیرکانی در قالب طرح تنفس برنامه ششم توسعه ، برای تمام حدود 2 میلیون هکتار گستره این جنگل ها، طرح های جنگل داری مشارکتی و اجتماعی تهیه می شود.

به گزارش ایرنا ، هم اکنون نیمی از مساحت نزدیک به 2 میلیون هکتاری جنگل های هیرکانی دارای طرح جنگل داری معمولی است که تهیه و اجرای آن از سال 1338 آغاز شد و بقیه عرصه ها بدون طرح است.
ناصر مقدسی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی راهکارهای شناخت و اجرای طرح های جنگل داری مشارکتی که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جنگل ها و اعضای شورای عالی جنگل و مرتع این سازمان در مجتمع منابع طبیعی کلارآباد برگزار شد ، افزود: کشورهای توسعه یافته از جمله هند، به سمت جنگل داری مشارکتی رفته اند.
رئیس شورای عالی جنگل و مرتع تاکید کرد : باید مردم و جنگل را با هم دید و الگوهای موفق جنگل داری مشارکتی یا اجتماعی دنیا را بررسی کرد.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: ما زمانی حق داریم درختی را برداریم که بدانیم پایداری جنگل حفظ می شود.
مقدسی با اشاره به اینکه نمی توان همه منتقدان را به بی علمی و یا احساسی حرف زدن متهم کرد گفت: سمن ها و مردم عادی حتی اگر تخصص نداشته باشند، چشم دارند و می بینند که جنگل های هیرکانی در برخی مناطق دچار تغییر شده است.
وی بیان کرد: بهترین راه حل این است که روش مدیریتی ما، ضمن نگهداشت جنگل، منجر به تأمین منافع مردم شود.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: روش های مدیریتی جنگل های هیرکانی نمی تواند مبتنی بر روش های جنگل های اروپا باشد زیرا 80ـ90 درصد جنگل های اروپا خصوصی است.
مقدسی یادآور شد : اجرای جنگل داری تعاونی در دهه های گذشته موفق نبود و الان تعاونی ها مشکلات زیادی دارند.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این جلسه گفت: وضعیت جنگل های هیرکانی تغییراتی کرده است و از نظر مدیریتی هم باید تغییراتی صورت دهیم تا با حداقل تخریب، مردم ما حداکثر نفع را ببرند.
عباسعلی نوبخت افزود: برای رسیدن به اهداف مشارکتی، از همه دوستان در بخش های دولتی و خصوصی می خواهیم تجارب خود را برای گنجاندن در قالب بندی طرح ها عرضه کنند.
وی بیان کرد: بخش های دولتی و غیر دولتی متعددی در زمینه جلب مشارکت مردمی فعال بودند و یا هستند که برای رسیدن به چارچوبی جامع، لازم است با همه رایزنی کنیم.
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: ملاحظات لازم برای تهیه و اجرای طرح های جنگل داری مشارکتی باید رعایت شود وگرنه مثل طرح های قبلی ناموفق خواهد شد.
داریوش خانلری افزود: ما هنوز جنگل را نمی شناسیم زیرا اگر جنگل را و نسخه های مدیریتی از فرنگ آمده را می شناختیم وضع جنگل های ما بعد از چند دهه این نبود.
وی تأکید کرد: جنگل داری و جنگل پروری و بوم شناسی کلاسیک، علم مورد نیاز را به ما نداد و ما باید برای کسب شناخت لازم از جنگل، در دیدگاه هایمان تجدید نظر کنیم.
خانلری یادآور شد: انسان نباید علم خود را به جنگل تحمیل کند بلکه باید از جنگل علم بیاموزد.
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی، فراتر از داده های ایستگاه های هواشناسی، مرز اقلیم و خرداقلیم را به دقت نشان می دهد.
جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.
شبد ** خبرنگار: شهاب رویانیان ** انتشار دهندگان: حسن فلاحتی - اسماعیل جهانبخش
7517/ 1602/1654
کد N1623148

وبگردی