آفتاب

یک مسئول وزارت بهداشت: سازمان ‎های مردم ‎نهاد، عامل توسعه پایدار هستند

یک مسئول وزارت بهداشت: سازمان ‎های مردم ‎نهاد، عامل توسعه پایدار هستند

یزد - ایرنا - مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهمترین عامل ایجاد برابری اجتماعی را سازمان های مردم نهاد بیان کرد و گفت: دستیابی به توسعه پایدار با توجه به این امر محقق می شود.

به گزارش ایرنا 'مصطفی جمالی' روز چهارشنبه در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و سمن های سلامت این استان افزود: در صورت نداشتن سمن های قوی به مهمترین رکن پایداری توسعه جامعه دست نخواهیم یافت.
وی اظهار کرد: سمن ها به دلیل ارتباط با توده های مردم و آگاه بخشی، نیازهای واقعی جامعه را احساس و به گوش مسئولان می رسانند.
جمالی گفت : در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، وظایف غیر حاکمیتی به سمن های توانمند سپرده می شود که این خود موجب افزایش کمی و کیفی خدمات و در نتیجه کاهش هزینه ناشی از ماهیت داوطلبانه سمن ها می شود.
وی اضافه کرد: شفافیت و پاسخگو بودن را سمن ها باید در اولویت کاری خود قرار دهند که این موجب جلب اعتماد و مشارکت مردمی می شود.
جمالی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد باید ضمن احترام گذاشتن به حریم خصوصی فرد با تمام افراد جامعه براساس انصاف و عدالت عمل کنند و هرگز نباید در ارائه خدمات تبعیض قائل شوند .
وی یادآور شد: سازمان های مردم نهاد باید غیرانتفاعی باشند یعنی ریالی از بودجه ای که وارد این سازمان ها می شود به جز در زمینه اهداف این بخش نباید هزینه شود.
وی اضافه کرد:سمن، سازمانی با ساختار قانونمند است که ویژگی‎ هایی مانند استقلال، غیرانتفاعی بودن، داوطلبانه و مقید بودن به ارزش‎ های اجتماعی را در زمینه رفاه عمومی به ویژه طبقه محروم دارند.
محمد حسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست چهار عامل مرگ و میر استان را بیماریهای قلبی و عروقی ، حوادث ترافیکی ، سرطان و بیماریهای تنفسی بیان کرد و گفت: این استان در زمینه سرطان در رتبه اول تا سوم کشوری قرار دارد.
حدود 600 سازمان مردم نهاد در استان یزد فعال هستند که 25 مورد آن در حوزه سلامت فعالیت دارند.
2088/6197خبرنگار:کبری دانشی دهج**انتشار دهنده:محمدحسین فلاح تفتی
کد N1622475

وبگردی