آفتاب

آتش نشان طبسی: انجام کارهای ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

آتش نشان طبسی: انجام کارهای ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

بیرجند - ایرنا - یکی از آتش نشانان شهرستان طبس با اشاره به حادثه تلخ ساحتمان پلاسکو تهران که 30دیماه اتفاق افتاد، گفت: انجام کار ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و با سرمایه گذاری ثابت می توان سال ها، ایمن زندگی کرد.

موضوع آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران که در سال 1341تاسیس شد بهانه ای شد که در کشور به موضوع ایمنی و آتش نشانی توجه ویژه ای شود.
ساختمان پلاسکو تهران که در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی قرار دارد، حدود ساعت هشت روز پنجشنبه، 30 دی ماه دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق، به یکباره فروریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکرهای 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشانان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند.
همچنین در این حادثه چهار شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند و تعدادی هم زخمی شدند.
۲۵ شهریور ۱۳۵۷ در جنوب خراسان بزرگ در طبس زمین ‌لرزه‌ای به شدت 7.7 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) رخ داد که تلفات تقریبی آن 25 هزار نفر گزارش کردند که پس از این زمین لرزه ، ساختمان ها در طبس مقاوم ساخته شد.
هم اکنون در بخش هایی از شهر ساختمان های فرسوده دیده می شود اما غالبا ساختمان ها مستحکم ساخته شدند.
شاید بتوان گفت، طبس در استحکام ساختمان ها مشکلی زیادی ندارد اما در تامین ایمنی منازل نکاتی وجود دارد که با رعایت آن می توان به این مهم دست یافت.
در مورد رعایت نکات ایمنی با یک آتش نشان که 14 سال به امداد رسانی و اطفای حریق در طبس مشغول است گفت و گو شد، از طبس با 57هزار کیلومتر مربع مساحت به عنوان پهناورترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی یاد می شود.
« جعفر حقگو »، مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری طبس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 1381هجری شمسی به استخدام آتش نشانی درآمد که تا کنون به عنوان آتش نشان در این مسئولیت مهم اجتماعی انجام وظیفه می کند.
وی می گوید: آتش نشانی حرفه ای است که انسان برای ورود به آن باید علاقه و استعداد داشته باشد و علاقه حرف اول را می زند.
حقگو ادامه داد: دلسوزی، مهربانی و عشق کمک به دیگران از جمله خصوصیات کسانی است که در این شغل خدمت می کنند و نشانه بارز آن هم در حوادث و سوانح متعدد دیده می شود.
وی می افزاید: آتش نشانی موارد ایمنی را در شهر باید رصد کند و مکان هایی که برای شهروندان ایجاد خطر می کند شناسایی و طبق دستور العمل ها و ضوابط با شهرداری و مراجع ذیصلاح مکاتبه کند.
حقگو تصریح کرد: فرقی نمی کند که حادثه، ایجاد حریق در یک مکان باشد،دیوار یا گود برداری که انجام می شود یا درختی یا تیر برقی برای شهروندان ایجاد خطر می کند آتش نشانی می تواند ورود پیدا کند و برای رفع آن مشکل اقدام لازم را انجام دهد.

** خطر جانی و بیماری تنفسی آتش نشانان را تهدید می کند
حقگو در مورد مخاطره شغل آتش نشانان گفت: اولین مخاطره در این شغل خطر جانی است که به همگان روشن است، هرجا ماموران آتش نشانی حضور پیدا می کنند، حادثه ای رخ داده است این موضوع می تواند به روح و روان کارکنان تاثیر بگذارد و در حریق ها، دود ناشی از آتش می تواند به جسم آتش نشانان تاثیر بگذارد به ویژه اینکه اگر آتش نشان موارد ایمنی توصیه شده را دقت نکند پس از چند سال به امراض تنفسی مبتلا می شود.

** کمبودهای آتش نشانی با همدلی قابل جبران است
حقگو، گفت: در هر شهری با توجه به بودجه ای که شهرداری دارد باید بسنجیم، آیا در آتش نشانی کمبود هست یا خیر؟، به نسبت بودجه ای که هست، نظر شورا و شهردار و مسئولان را به این سمت سوق دهیم که آتش نشانی به بودجه بیشتر نیاز دارد.
وی افزود: با توجه به بودجه شهرداری، در حال حاضر نسبتا تجهیزات جوابگوی شهر هست اما کمبودهایی هم وجود دارد مکاتبه شد، ان شاءالله سال 96، جبران شود.

** گام هایی برای تامین تجهیزات برداشته شد
مسئول آتش نشانی طبس ادامه داد: « ست» هیدرولیک امداد و نجات جاده ای که هزینه زیادی دارد برای آتش نشانی خریداری شد و برای تسریع حضور در محل حادثه، یک دستگاه بنز« ون »
امدادی تهیه شد، کمک خیلی بزرگی است برای آتش نشانی، که در امداد رسانی ثانیه ها اهمیت دارد.

** برای اطفای حریق ساختمان های بلند خودرو نردبانی نداریم
وی اظهار کرد: برای اطفای حریق ساختمان های بلند در آتش نشانی خودرو مناسب نیست با مالکان جرثقیل های بخش خصوصی مذاکره شد، اگر حادثه ای رخ داد، کار آتش نشانی در اولویت باشد و با کمک آنها بتوانیم امدادرسانی یا اطفای حریق را در این ساختمان ها انجام دهیم.
وی اظهار کرد: هزینه خرید خودروی نردبانی امداد بسیار زیاد است با بودجه ای که به آتش نشانی اختصاص می یابد، فعلا قادر به خرید آن نیستیم.
وی افزود: با توجه به این که چند ساختمان بلند در طبس احداث شد، طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به حریق ها و ایمنی ساختمان هاست جلساتی برگزار شد تا بتوانیم موارد ایمنی این ساختمان ها را اجرایی کنیم.
به گزارش ایرنا، حقگو با بیان این که مکان های پرخطر شناسایی شد، افزود: اولین مکان های پر خطر شهری جایگاه های عرضه سوخت از جمله پمپ بنزین ها و جایگاه های سی ان جی است و نزدیک هر پمپ بنزین و جایگاه سی ان جی به جز پمپ بنزینی که به تازگی در جنب امامزاده احداث شد، یک شیر آتش نشانی نصب شده است.

** تامین ایمنی مکان های عمومی در اولویت است
مسئول آتش نشانی طبس با بیان اهمیت تامین ایمنی مکان های عمومی افزود: یکی از دغدغه ها مکان های عمومی به ویژه هیات مذهبی و مساجد است، از مسئولان این حوزه دعوت و دستورالعمل ها ابلاغ شد تا بتوانیم هتل ها، مسافرخانه ها، پاساژها و به ویژه هیات های مذهبی را ایمن سازی کنیم.

** ارایه آموزش اطفای حریق به دانش آموزان ضروری است
وی گفت: هدف ارایه آموزش مقاطع تحصیلی است و با آموزش و پرورش مکاتبه شد، هر زمانی، هر مدرسه ای در هر مکانی که نیاز بود در ارایه آموزش همکاری کنیم و برای بالا بردن فرهنگ ایمنی در شهر باید ابتدا از مدرسه شروع شود، از شورای شهر نیز مصوبه ای اخذ شد که کار قانونی باشد.

**آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است
مسئول آتش نشانی طبس در مورد مشکلات جامعه آتش نشانان گفت: آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی نمی شد ولی به تازگی این مورد در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.
وی بیان کرد: مشکل دیگری که به مرور زمان حل می شود،برخی از شهروندان تخصصی در کار آتش نشانی ندارند گاهی اظهار نظرهایی می کنند که باعث ناراحتی نیروهای امدادی می شود.
حقگو ادامه داد: امیدواریم با ارتقای فرهنگ ایمنی و آموزش هایی که از طرف یگان های امدادی به ویژه آتش نشانی داده می شود مردم راجع به شغل آتش نشانی آگاهی بیشتری پیدا کنند،که انتقاد بیجا باعث می شود روحیه نیروها تضعیف شود.

** بیشترین موارد تماس با آتش نشانی در چهار فصل سال متفاوت است
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا که بیشترین تماس ها با آتش نشانی طبس در چه فصلی است، گفت: با توجه به چهار فصل سال زنگ تماس مردم با آتش نشانی متفاوت است.
به گفته حقگو، در ایام سفرهای نوروزی با توجه این که طبس در محور پنج استان و در مسیر زایرانی که قصد سفر به مشهد دارند، قرار دارد، تصادف جاده ای بیشتر است.
وی ادامه داد: اگر محل حادثه به پایگاه های امدادی جمعیت هلال احمر نزدیک باشد، آنها اعزام می شوند و اگر آتش سوزی باشد با هماهنگی مدیریت بحران شهری به محل اعزام می شویم.
حقگو تصریح کرد: وظیفه قانونی آتش نشانی پوشش حوادث در محدوده خدمات شهری است با این وجود حتی تصادف جاده ای که در محدوده شهری نیست و ممکن است هلال احمر دیرتر برسد، اعزام می شویم و کار امداد رسانی را انجام می دهیم.
وی بیان کرد: در فصل تابستان بیشتر تماس ها با آتش نشانی مربوط به حریق جامدات است و با توجه به اینکه طبس، باغ شهر است ممکن هست در باغ ها و نخلستان ها حریق ها رخ دهد.
وی ادامه داد: در فصل زمستان نیز بیشتر موارد حریق خانگی است دلیل این است که مردم در این فصل از وسایل گرمازا استفاده می کنند، اگر موارد ایمنی را رعایت نکنند ممکن است حریق رخ دهد و تماس ها با آتش نشانی در خصوص حریق منازل بیشتر در زمستان و اوایل بهار است.
حقگو با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان گفت: مردم پس از حادثه پلاسکو در ایستگاه های آتش نشانی حاضر شدند و ابراز همدردی کردند و حتی بعضی از شهروندان تماس گرفتند و تسلیت گفتند.

** ضرورت نصب اعلام سیستم حریق و و سایل برقی غیر ضروری از پریز برق خارج شود
وی بیان کرد: مردم می توانند با هزینه بسیار کم سیستم اعلام حریق در منزل نصب کنند، زمانی که در منزل نبودند، اگر حادثه ای رخ داد با این کار سیستم به موبایل آنها یا 125 آتش نشانی اطلاع رسانی می کند و در لحظه اول می توان حریق را به راحتی مهار کرد.
مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری طبس می گوید: موضوعی که مردم باید آن را جدی بگیرند، وسایل غیرضرور برقی را هنگام خروج از منزل از برق جدا کنند، ممکن است حتی به صورت خاموش خطرهای را به همراه داشته باشد و حریق هایی داشته ایم.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد.
همچنین نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی روز دوشنبه به ایرنا گفت: توجه به پدافند غیرعامل ضرورتی برای ایمن سازی و پیش بینی های لازم در برابر بروز حوادث طبیعی، انسانی و حیاتی است.
مهندس عباس عامری، افزود: در بحث پدافند غیرعامل، هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را طی کنیم.
وی یادآور شد: واژه بلایای طبیعی عنوان اشتباهی است که به دلیل آمادگی نداشتن در برابر زلزله، سیل و ....، به کار برده می شود امید است که با بهره گیری از تجارب دیگران و درک لزوم ایمن سازی و پدافند غیرعامل، شاهد تکرار حوادثی از جمله آتش سوزی پلاسکو نباشیم.
وی گفت: حادثه آتش سوزی پلاسکو، نمونه ای از حوادث و خطرهایی است که همواره شهرها و ساختمان ها و جان مردم را تهدید می کند و خود حادثه و اتفاق بعد آن، نشان دهنده این است که ما در بسیاری از زمینه ها از جمله ایمن سازی و مدیریت بحران و فرهنگ عمومی مواجهه با اینگونه حوادث، با استانداردها فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: بعد از حادثه ساختمان پلاسکو، شرکت های بیمه از فرصت پیش آمده برای معرفی مزایای صنعت بیمه استفاده کردند هرچند نمی توان مزایای بیمه را انکار کرد اما باید بدانیم بیمه، بعد از حادثه تنها قادر به جبران خسارت های مالی ناشی از وقوع حادثه است اما هیچگاه و هیچ چیز نمی تواند خسارت های جانی و معنوی یک حادثه را جبران کند.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اضافه کرد: باید با درس گرفتن از حادثه پلاسکو، زیرساخت های جلوگیری از آثار سوء هر گونه حادثه ای را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان سازی و شهرسازی در خراسان جنوبی نیز مانند دیگر نقاط کشور دچار کمبودهایی در ایمن سازی است،یادآور شد: نقص ضوابط و دستور العمل های اجرایی در این رابطه و پافشاری نکردن در مورد اجرای حداقل ضوابط موجود از جمله عوامل تأثیرگذار در غفلت عمومی از مسایل ایمن سازی ساختمان ها و شهرهاست.
وی گفت: در بیرجند مرکز استان برای ساختمان های چهار سقف به بالا ، اجرای سیستم های اعلام و اطفای حریق الزامی است و همچنین اجرای پله فرار در واحد های مسکونی 6 طبقه و بالاتر ضروری است.
همچنین مرتضی یزدان شناس، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی دیروز(یکشنبه) به ایرنا گفته بود: هرچند شرایطی مانند حادثه آتش سوزی پلاسکو در استان نداریم، به زودی یک تیم کارشناسی برای بررسی ایمنی واحدهای صنفی با همکاری کارشناسان آتش نشانی در استان تشکیل می شود تا از توانمندی های تخصصی این افراد بتوان به درستی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه بازار بیرجند در بافت کهن شهر قرار دارد، یادآور شد: باید شرایط و امکاناتی که برای بافت های فرسوده در نظر گرفته شد برای بازار نیز لحاظ شود اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
وی اضافه کرد: با همکاری سازمان آتش نشانی بیرجند چهار شیر هیدارنت در بازار بیرجند نصب شد که تمام بازار را به شعاع هزار و 500 متر پوشش می دهد.
وی ادامه داد: بازار بیرجند بدون لوله کشی گاز است و این عامل خطر را به لحاظ آتش سوزی به حداقل می رساند و با بررسی هایی که صورت گرفت تذکر لازم هم در این زمینه انجام شد.
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
کد N1620553

وبگردی