آفتاب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

طرح تحول سلامت رویای حضور پزشک متخصص در مناطق محروم را به واقعیت تبدیل کرد

طرح تحول سلامت رویای حضور پزشک متخصص در مناطق محروم را به واقعیت تبدیل کرد

شیراز - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای ارزیابی واقع بینانه طرح تحول سلامت، این طرح باید با نگاهی به مناطق محروم و حاشیه شهرها و شهرستان های دور افتاده مورد ارزیابی قرار گیرد، در این مناطق حضور پزشک متخصص و فوق تخصص به صورت یک رویا بود که اکنون به واقعیت تبدیل شده است.

دکتر محمد هادی ایمانیه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تحقق اهداف طرح تحول سلامت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مشهود و بی سابقه است.
وی ادامه داد: استان فارس از جمله استان هایی است که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از مناطق آن مسایل و مشکلات بهداشت و درمان داشت اما با اجرای این طرح افق جدیدی دراین مناطق در راستای عدالت در حوزه سلامت گشوده شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیان برخی از دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان گفت: راه اندازی بیمارستان جدید 250 تختخوابی آباده ، بیمارستان 100 تختخوابی جدید استهبان، بیمارستان جدید 32 تختخوابی بوانات، قادرآباد، بیضا و برخی دیگر از شهرستان های فارس در راستای طرح تحول سلامت بوده است.
ایمانیه با بیان اینکه راه اندازی 110 تخت ویژه مراقبت های ویژه دراستان فارس نیز در همین راستا است، گفت: در قالب این طرح تخت های ICU , PICU , NICU , CCU در بیمارستان های استان فارس و عمدتا در شهرستان ها و مناطق دور افتاده راه اندازی شده است.
وی گفت : راه اندازی 188 تخت عادی و اورژانس در مراکز ، اجرای کامل دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد در تمامی بیمارستان های دانشگاهی که در نهایت باعث تغییر در نظام پرداخت گردید و خرید و تحویل تجهیزات پزشکی از شرکت های مجاز و هیات امنای ارزی برای تجهیز مراکز موجود و راه اندازی مراکز جدید به مبلغ 790 میلیارد ریال عمدتا در مناطق دور افتاده و شهرستان ها صورت گرفته است .
ایمانیه از نصب سه دستگاه MRI در شهرستانهای داراب، فیروزآباد، مرودشت و راه اندازی سه بخش دیالیز صفاقی در بیمارستان های ممسنی، سروستان، فیروزآباد و همچنین راه اندازی بخش تالاسمی بیمارستان زرین دشت و ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در 40 بیمارستان استان فارس خبر داد و گفت : طرح تحول سلامت در کنار برنامه پزشک خانواده دراستان فارس به سلامت محور شدن برنامه های سلامت انجامیده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کاهش میزان پرداختی بیماران بستری از حدود 37درصد قبل از اجرای طرح تحول سلامت به کمتر از 5.47درصد در سال گذشته خبر داد و گفت : راه اندازی اتاق تمیز در بیمارستان کازرون و تمام وقت و ماندگار نمودن حدود 360 نفر پزشک در استان فارس نیز در قالب این طرح اجرا شده است .
ایمانیه از افزایش 9 درصدی کیفیت ویزیت بیماران توسط پزشکان متخصص و افزایش هفت درصدی تعداد ویزیت بیماران به عنوان یک دستاورد طرح تحول سلامت و پزشک خانواده یاد کرد و گفت: حمایت مالی از زوجین نابارور و مدیریت و توسعه خدمات درمان ناباروری در شهرستان ها و همچنین استقرار سیستم نگهداری خون در همه بیمارستانها، تحول اساسی در حوزه سلامت استان فارس به وجود آورده است.
ایمانیه همچنین از پیگیری راه اندازی واحد دندانپزشکی بیمارستان های داراب، آباده، مرودشت به عنوان یک اقدام اساسی برای تامین عدالت در سلامت در شهرستان ها یاد کرد .
وی گفت : کاهش آمار سزارین از 49درصد در سال 1394 به 45درصد در سه ماهه اول 1395 ، افزایش انجام زایمان بی درد از 346 مورد در سال 1394 به 419 مورد در سه ماهه اول 1395 ، انجام 25هزار 554 مورد زایمان طبیعی به صورت رایگان عمدتا در مراکز بیمارستانی در مناطق دور افتاده و محروم بوده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه چشمگیر ترین دستاورد طرح تحول سلامت را کاهش سزارین و افزایش آمار زایمان طبیعی دانست و اظهار داشت : تلاش‌های برنامه‌ریزی شده، زمینه کاهش آمار زایمان‌های با روش سزارین در استان فارس و در مناطق محروم دنبال می کند ، در حالی که درصد سزارین ها در سالهای گذشته به 50 درصد رسیده بود تا پایان امسال این نسبت به کمتر از 40 درصد کاهش خواهد یافت .
ایمانیه اضافه کرد: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت جریان یکسان شدن تعرفه زایمان طبیعی با تعرفه سزارین در دستور کار دولت قرار گرفت که تدابیر اندیشیده شده موجب کاهش آمار سزارین در همه کشور و به ویژه استان فارس و در مناطق محروم شد.
وی با بیان اینکه فارس طی سال‌های قبل بالاترین آمارسزارین درکشور را داشت، کسب رتبه نخست کاهش سزارین در سال 94 را یادآور شد و گفت:‌استاندارد بین المللی سزارین بین 15 تا 20 درصد است، اما در فارس 68 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام می‌شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با تلاش و کمک استادان دانشگاه، متخصصان زنان، ماماها، پرستارها و رسانه‌ها، سال گذشته آمار سزارین در فارس از 68 درصد به 50 درصد کاهش پیدا کرد.
ایمانیه همچنین از تلاش برای کاهش آمار سزارین در فارس تا 40 درصد در سال 95 سخن گفت و افزود: طرح توجه به زایمان اولی‌ها برای کاهش آمار سزارین ابتکاری بود که برای نخستین بار در شیراز مطرح شد ودر کشورمورد پذیرش قرار گرفت، توسعه مراکز زایمان طبیعی، مراکز زایمان فیزیولوژیک و مراکز زایمان بدون درد از دیگر کارهای خوبی بود که در کشور و در شهرستان های استان فارس انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طرح تحول سلامت نمود عینی عدالت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی و خدمت به نیازمندان است گفت: این طرح دراستان فارس همراه با طرح پزشک خانواده در حال اجرا است و دستاوردهای چشمگیری در حوزه سلامت داشته است.
6113 /2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
کد N1618220

وبگردی