آفتاب

حمله پلنگ ها به دامداری در یکی از روستاهای نوشهر

حمله پلنگ ها به دامداری در یکی از روستاهای نوشهر

نوشهر- ایرنا - دهیار روستای 'سنگسرا' نوشهر در استان مازندران از حمله پلنگ های گرسنه به دامداری یکی از اهالی این روستا خبرداد و گفت : در جریان این حمله 2 راس گاو تلف شدند.

روستای سنگسرا با جمعیتی دستکم 260 خانوار یکی از روستاهای بخش مرکزی نوشهر است که از جنوب به عرصه های جنگلی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی نوشهر و از شمال به دریای خزر محدود است.
ظفر مظاهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اتفاق روز گذشته در این روستا رخ داده است.
وی گفت : به دلیل همجواری این روستا با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در محدوده نوشهر هر ازگاهی شاهد حمله حیوانات وحشی حمایت شده به دامداری های این روستا هستیم.
وی اظهار داشت : این موضوع بارها با شبکه دامپزشکی و حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر در میان گذاشته شد ولی تا به حال این پی گیری ها نتیجه ای نداشته است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهرنیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا دراین زمینه اظهار بی اطلاعی کرد و اما درعین حال از دامداران مالباخته این شهرستان خواست که نگران نباشند و شرکت های بیمه نسبت به پرداخت غرامت خسارت ها اقدام خواهند کرد.
کامبیزمحسن سلطانی افزود : برای بررسی بیشتر موضوع امروز کارشناسان این سازمان به روستای مورد نظر اعزام می شوند و پس از تهیه گزارشی مستند از آنچه که رخ داده است ، اقدامات لازم برای پرداخت غرامت به دامدار مالباخته در جریان حمله پلنگ انجام می دهند.
وی با بیان اینکه پلنگ های این منطقه بیمه هستند، گفت : بر اساس تفاهم نامه ای که امسال بین وزارت جهادکشاورزی و شرکت بیمه 'ما' امضا شد تمامی پلنگ های موجود در جنگل های این شهرستان زیر پوشش بیمه این شرکت قرار گرفته اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر در عین حال از پرداخت 12 مورد حق غرامت در ارتباط با حمله پلنگ از سوی شرکت بیمه ما به دامداران مالباخته درسال جاری خبرداد و گفت : دراین مدت به هر دامدار مالباخته از 20 میلیون ریال تا 56 میلیون ریال غرامت پرداخت شده است.
محسن سلطانی ، تجاوز و دست اندازی به طبیعت مانند ایجاد جاده های جنگلی و درپی آن جابه جا شدن نسل حیات وحش را از علت های اساسی پیدایش چنین اتفاقاتی در این منطقه معرفی کرد و گفت که با اینکه غذای اصلی پلنگ ها ، گرازها هستند ولی متاسفانه این نوع حیوانات منقرض شده اند و بنابراین پلنگ ها ناگزیرند برای تامین غذا به پایین دست و حاشیه روستاها روی آورند.
شهرستان نوشهر با داشتن حدود 220 هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال ، شوکا ، کل بز ، خرس قهوه ای ، پلنگ ، قرقاول ، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
کد N1617720

وبگردی