آفتاب
یک هفته با کتاب؛

مقاومت تشکل‌های چاپ مقابل افزایش تعرفه کاغذ/ پل استر علیه ترامپ

مقاومت تشکل‌های چاپ مقابل افزایش تعرفه کاغذ/ پل استر علیه ترامپ

مخالفت تشکل‌های چاپ و نشر با افزایش تعرفه کاغذ و انتقادات تند نویسندگان بین‌المللی از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب و ادب هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مروری این هفته خبرهای حوزه کتاب و نشر، دو خبر بسیار مهم در حوزه داخلی و چندین خبر مهم در حوزه بین‌الملل دارد. به این ترتیب، در گزارش این هفته، خبرهای بی‌المللی حضور و تاثیر بیشتری نسبت به خبرهای داخلی دارند.

مرور خبرهای داخلی حوزه چاپ و نشر را با خبر برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان و خادمان حوزه نشر آغاز می کنیم.

تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر

بیست و چهارمین آئین تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر عصر دوشنبه ۴ بهمن به همت موسسه خانه کتاب در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

مخالفت تشکل‌های چاپ و نشر با افزایش تعرفه کاغذ

طبق یکی از خبرهای دوشنبه گروه فرهنگ خبرگزاری مهر، روسای تشکل‌های صنفی حوزه چاپ و نشر با اعلام موضع خود در مخالفت با طرح پیشنهادی یکی از تولیدکنندگان کاغذ برای افزایش تعرفه این محصول، نسبت به تبعات این افزایش هشدار دادند.

به موجب اطلاعات این خبر، در آستانه طرح پیشنهاد کارخانه چوب و کاغذ مازندران به کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی‌بر بالا بردن تعرفه کاغذ و رساندن آن از عدد ۵ به ۱۰ (که قرار است فردا سه‌شنبه ۵ بهمن بررسی شود)، دوشنبه ۴ بهمن، روسای اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های صنفی حوزه صنعت چاپ و نشر با برگزاری یک نشست خبری در محل اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، موضع یکپارچه خود را در بیان مخالفت با این پیشنهاد، اعلام کردند و نسبت به تبعات افزایش تعرفه کاغذ و تاثیر آن بر بازار مصرف کننده محصولات مرتبط با کاغذ، اعم از نشر، چاپ، بسته‌بندی، صادرات محصولات چاپی و...، هشدار دادند.

اعلام شرایط خرید کتاب های گویا توسط ارشاد

شرایط انتخاب و خرید کتاب‌های گویا از سوی دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. این هم از خبرهای روز یکشنبه این هفته بود که با انتشار اعلامیه‌ای توسط وزارت ارشاد منتشر شد و به موجب آن، دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای شرایط انتخاب و خرید کتاب‌های گویا را اعلام کرد.

پایان کار نمایشگاه کتاب هرمزگان

چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان پس از یک هفته با فروش ١٧ میلیارد و ٣٠٠ میلیون ریال به کار خود پایان داد. این نمایشگاه که از روز ۲۶ دی آغاز شده بود، روز شنبه ۲ بهمن به پایان راه این دوره خود رسید.

در این دوره از نمایشگاه کتاب هرمزگان بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب در ۴۷۵ غرفه عرضه شد که با توجه به یارانه اختصاص داده شده، این کتاب‌ها با ٣٠ درصد تخفیف به فروش رسید.

بازگشایی کتابخانه آیت در تهران

کتابخانه قدیمی شهید آیت هم در تهران، پس از نوسازی، بازگشایی شد. این کتابخانه روز شنبه، پس از دوره نوسازی با اعتباری بالغ بر حدود ۴ میلیارد ریال بازگشایی شد.

دومین بسته نورسیده‌های کودک به کتابخانه‌های کشور

دومین خبر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور که این هفته منتشر شد، مربوط به ارسال دومین بسته نورسیده ها به کتابخانه های عمومی است.

به این ترتیب، طبق خبری که روز دوشنبه این هفته منتشر شد، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد دومین بسته «نو رسیده‌های کودک» را با هدف تقویت و غنابخشی بخش‌های کودک کتابخانه‌های عمومی در قالب ۳۷ عنوان کتاب در سه رده سنی خردسال، کودک و نوجوان و در موضوعات «کودک و دانش»، «داستان»، «رمان خارجی»، «دین»، «طنز»، «آموزش مهارت‌ها» و «شعر» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال کرد.

چاپ ترجمه ابوالحسن نجفی از شازده کوچولو با خط سیریلیک

مرور خبرهای بخش بین المللی این گزارش را با خبری مربوط به زنده یاد ابوالحسن نجفی آغاز می کنیم. در نخستین سالگرد درگذشت ابوالحسن نجفی، عضو فقید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ترجمه کتاب «شازده کوچولو» اثر «آنتوان دو سنت اگزوپری» از این مترجم به دو خط فارسی و سیریلیک در تاجیکستان منتشر شد.

به موجب این خبر که روز شنبه این هفته منتشر شد، ابوالحسن نجفی در سال ۱۳۷۹ ترجمه کتاب شازده کوچولو را به انتشارات نیلوفر سپرد و استقبال از آن ترجمه چنان بود که در بهار ۱۳۸۰ چاپ دوم آن در پنج‌هزار نسخه منتشر شد.

معرفی نامزدهای بوکر عربی

در دیگر خبر بین‌المللی این هفته که روز شنبه منتشر شد، فهرست اولیه جایزه بین‌المللی داستان عربی و نیز اسامی داوران و تاریخ‌های مهم این رویداد فرهنگی در سال ۲۰۱۷ اعلام شد.

به این ترتیب جایزه بین‌المللی برای داستان عربی فهرست اولیه ۱۶ رمان منتخب این جایزه را اعلام کرد. این رمان‌ها که از میان ۱۸۶ شرکت کننده اولیه انتخاب شده‌اند از ۱۹ کشور عربی برای دبیرخانه این جایزه ارسال شده‌اند. تمامی این آثار در ۱۲ ماه اخیر وارد بازار نشر شده‌اند.

این فهرست اولیه از سوی هیات داورانی متشکل از ۵ چهره به ریاست سحر خلیفه نویسنده فلسطینی انتخاب شده‌اند.

انتقاد تند برنده پولیتزر از ترامپ

مریلین رابینسون نویسنده سرشناس آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر در خبری که ترجمه اش روز یکشنبه این هفته در خروجی مهر قرار گرفت، گفته است: ما در موقعیتی هستیم که یک سال پیش حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. ما شاهد مراسم تحلیف رییس جمهوری بودیم که زندگی ذهنی او در حد درجه‌بندی تلویزیون، ملکه زیبایی و باورهای نفسانی است!

تلاش پل استر برای مبارزه با ترامپ

اما در خبر دیگری که یک روز بعد از خبر مربوط به سخنان مریلین رابینسون درباره ترامپ منتشر شد، پل استر دیگر نویسنده آمریکایی گفت که چشم به ریاست انجمن پن (قلم) آمریکا دوخته است تا بتواند علیه ترامپ مقابله کند.

پل آستر فاش کرد مشتاق است تا اپوزیسیون نویسندگان آمریکایی را در برابر دونالد ترامپ رییس جمهور جدید به راه بیندازد.

وی گفت امیدوار است بتواند این کار را با کسب ریاست گروه آزادی بیان انجمن قلم آمریکا انجام دهد و همچنین گفت زندگی‌اش در سال‌های پیش رو صرف مبارزه با ترامپ خواهد شد.

معرفی پرفروش‌ترین رمان‌نویسان فرانسه در سال ۲۰۱۶

روزنامه فیگارو با انتشار فهرستی از آمار فروش موفق‌ترین نویسندگان، پرفروش‌ترین رمان‌نویسان سال را معرفی کرد. این کار فیگارو برای دوازدهمین سال پیاپی است که انجام می شود.

در این فهرست رمان‌نویسان خارجی نیز جایگاه قابل توجهی برای خود اختیار کرده‌اند و نویسندگانی چون استیون کینگ، هارلان کوبن و مری هیگینس کلارک در کنار نویسندگان فرانسوی چون گیوم موسو و میشل بوسی یا مارک لوی در این فهرست جای گرفته‌اند.

به این ترتیب، گیوم موسو به عنوان پرفروش‌ترین نویسنده فرانسوی در سال ۲۰۱۶ بار دیگر نام خود را ثبت کرد.

کد N1616188

وبگردی