آفتاب

رشد جمعیت ، زلزله آینده شهرهای کشور

رشد جمعیت ، زلزله آینده شهرهای کشور

ساری - ایرنا - نایب رئیس انجمن اقتصاد شهری ایران رشد جمعیت را تهدید اصلی برای آینده اقتصاد شهری و شهردارای های سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محسن طباطبایی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی روش های نوین درآمد پایدار شهرداری ها کشور در ساری افزود : هم اکنون 73 درصد از جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند و روند افزایش جمعیت آنها نیز همچنان ادامه خواهد داشت.
وی گفت : رشد سریع جمعیت شهرنشین ، شهرها و شهرداری های کشور را در آینده با بحران مالی برای خدمات رسانی مواجه می کند و شهرداری ها بدون ایجاد درآمد پایدار نمی توانند براین مشکل فائق آیند.
این کارشنان اقتصادی افزود : درآمد زایی از محل دریافت عوارض و مشارکت مردمی نیز نمی تواند پاسخگوی حجم خدمات مورد نیاز شهرها در آینده باشد.
** نبود عدالت شهروندی در پایتخت
طباطبایی با اعلام این که جمعیت شهر تهران در روز به 14 میلیون نفر افزایش می یابد ، گفت که حدود پنج میلیون نفر از این جمعیت از سایر شهرهای ایران و یا شهرهای اقماری وارد تهران می شوند تا از خدمات پایتخت بهره بگیرند.
وی اضافه کرد : هزینه خدمات رسانی به این شهروندان از محل درآمدهایی صورت می گیرد که به صورت عوارض و مشارکت های مردمی پایتخت نشینان اخذ می شود.
نایب رئیس انجمن اقتصاد شهری ایران گفت : جمعیت سرریز تهران که هیچگونه پرداختی برای هزینه این شهر ندارند، باعث شده تا شهرداران پایتخت نتوانند عدالت شهروندی را برای این جمیعت داشته باشند.
** کاهش سرمایه گذاری مردم در اقتصاد شهری
طباطبایی همچنین آشنا نبودن با مسایل و مشکلات شهری، نبود مطالعات تئوریک اقتصادی در مدیریت شهری را از دیگر مشکلات شهرداری ها به خصوص در کلانشهرها اعلام کرد.
وی گفت که با وجود ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی ، تاکنون مشارکت مردم در سرمایه گذاری به خصوص در اقتصاد شهری افزایش نداشته است.
وی دلیل اصلی این بی رغتبی برای سرمایه گذاری را نبود مطالعات تئوریک اقتصادی در بدنه مدیریت شهری عنوان کرده است.
نخستین همایش ملی روش های نوین درآمد پایدار شهرداری ها کشور صبح امروز در فرح آباد ساری آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.
بر اساس اعلام برگزار کنندگان ، 300 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری های کشور در این همایش 2 روزه شرکت دارند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
کد N1615580

وبگردی