آفتاب
قصه «فریدون»

چگونه ساخت پروژه «مشایی» دولت یازدهم به داستان مشهور «عقیل» تبدیل شد؟

چگونه ساخت پروژه «مشایی» دولت یازدهم به داستان مشهور «عقیل» تبدیل شد؟

«حسین فریدون» ابتدا قرار بود مشایی دولت یازدهم معرفی شود؛ رسانه‌های منتقد مدتی با همین پروژه کلنجار رفتند و هنگامی که نشد آنچه می‌خواستند، داستاني جدید از میان انبوه خبرهای تأییدنشده و حدس و گمانه‌های رسانه‌ای سر برآورد.

روزنامه کیهان ارگان رسانه‌ای منتقد دولت ١٣ تیرماه‌ سال ٩٥ در ستون خبر ویژه خود در مطلبی تحت عنوان «حسین فریدون مشایی دولت روحانی است» در مطلبی به نقل از نامه‌نیوز نوشت: بسیاری بر این باور هستند که حسین فریدون در دولت یازدهم دقیقا همان نقشی را بازی می‌کند که اسفندیار رحیم‌مشایی در دولت احمدی‌نژاد بازی می‌کرد. بسیاری از منتقدان دولت بر این باور هستند که فریدون سوءاستفاده‌های مالی فراوانی دارد که اگر دستگاه قضائی به آن رسیدگی کند، تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ خواهد شد. به‌طور مثال زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس می‌گوید: «آقای رئیس‌جمهوری به جای اینکه به دنبال فساد و سازمان فساد بگردند، بهتر است به برادر خودشان، دفتر خودشان و وزارت نفت توجه کنند.» خط ویژه روزنامه کیهان را سه ‌سال پیش‌تر، در ٦ آبان‌ماه ‌سال ٩٢ و تنها ٩٠ روز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی انشا کرده بود..خبرگزاری مهر در نخستین تلاش‌هایش برای پرداخت چهره‌ای مشایی‌وار از حسین فریدون نوشت «اواخر دولت دهم اسفندیار رحیم‌مشایی سفرهای محرمانه‌ای به کشورهای مختلف داشت و به رایزنی می‌پرداخت و پیام‌های خارجی احمدی‌نژاد را به کشورهای مختلف می‌برد. مسأله‌ای که یادآور موضوع موازی‌کاری در دولت احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی بود. هفته‌نامه آسمان در یکی از شماره‌های خود نوشت که حسین فریدون، برادر حسن روحانی وظیفه دارد پیام‌های خارجی برادر را به کشورهای مختلف ببرد. همین وجه شبه باعث شد تا از حسین فریدون هم در مقطعی به‌عنوان مشایی دولت روحانی یاد کنند!»
این رسانه‌ها حتی قرار گرفتن هدیه تهرانی در کنار برادر رئیس‌جمهوری را یادآور تصویر مشایی با این هنرپیشه سینما عنوان کردند. خبرنامه دانشجویان ایران ٢١ تیرماه امسال نوشت: «اتفاق «مشترک» حسین فریدون و اسفندیار رحیم‌مشایی دیدار با هدیه تهرانی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از آن عبور کرد!»
در چند ماه گذشته چنانکه گویی خط داستانی ناگهان تغییر کند، منتقدان دولت بیشتر بر جنبه‌های اقتصادی پرونده حسین فریدون تأکید کرده‌اند.
با توجه به اینکه هنوز اتهامات برادر رئیس‌جمهوری در هیچ دادگاهی اثبات نشده و نمی‌توان به درستی درباره صحت یا کذب این اتهامات اظهارنظر کرد به نظر می‌رسد همان‌طور که دولت در یک‌سال گذشته درباره این اتهامات سکوت کرده، منتقدان نیز به جای تلاش برای بی‌آبروکردن افراد در رسانه‌هایی که از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کند، بهتر بود کار را به دستگاه قضائی می‌سپردند. غلامحسین محسنی‌اژه‎ای، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست خبری‌اش با نمایندگان رسانه‌ها درباره ارتباط متهم مالی دستگیر‌شده با حسین فریدون با بیان اینکه اینها ارتباط مالی با هم داشته‌اند اما هنوز معلوم نیست که این ارتباط حائز تخلف هم باشد رسانه‌ها را به شکیبایی درباره این موضوع دعوت کرد. از سوی دیگر این نکته نیز قابل تأمل است که وقتی مطابق قانون نمی‌توان نام کامل متهمان را ذکر کرد چگونه است که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منتقد دولت صفحات اول خود را به‌طور کامل به تصاویر و اخبار مربوط به برادر رئیس‌جمهوری اختصاص می‌دهند؟ برای تأیید صحت این ادعا فقط کافی است صفحه نخست خبرگزاری‌های منتقد دولت را ببینید تا همزمان عکس از برادر رئیس‌جمهوری را در یک صفحه ببینید. برادری که این روزها داستانش را از «مشایی» به «عقیل» تغییر داده‌اند.

شهروند
کد N1615136

وبگردی