آفتاب
پایتخت فرهنگی جهان اسلام

تاکید استاد دانشگاه الجزایر بر تبادل فرهنگی مسلمین/ مسلمانان به مشهد سفر کنند

تاکید استاد دانشگاه الجزایر بر تبادل فرهنگی مسلمین/ مسلمانان به مشهد سفر کنند

مشهد- ایرنا- فتاح اسماعیل، استاد دانشگاه الجزایر با تاکید بر تبادل فرهنگی میان مسلمانان، گفت: همکاری فرهنگی کشورهای اسلامی می تواند بسیاری از موانع پیشرفت مسلمانان را برطرف سازد.

این دانشگاهی مسلمان روز سه شنبه در حاشیه آیین معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ این همکاری ها همچنین ممالک اسلامی را در زمینه های مختلف علمی، تحقیقاتی و آموزشی یاری خواهند داد.
وی تحول فکری، وحدت کلمه و مشارکت برای خدمت به جهان اسلام را از دستاوردهای چنین برنامه هایی برشمرد و گفت:‌ در محوریت این تبادل و انتقال تجارب، باید علما در هدایت افراد به سمت تفکر میانه روی و استفاده از ظرفیت های جهان اسلام نقش آفرینی کنند.
اسماعیل افزود: اسلام دربرگیرنده ارزش های والای انسانی است که باید به جهانیان معرفی شود و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مسئول اجرای این وظیفه مهم است.
این استاد الجزایری از مسلمانان جهان خواست از فرصت تاریخی انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی استفاده کرده و با سفر به این شهر از نزدیک با آثار فرهنگ اسلامی آشنا شوند.
مراسم معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام امروز با حضور شخصیت های بین المللی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان داخلی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.
از سال 2011 میلادی همه ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شوند.
آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان همکاری اسلامی با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 1396 مصادف با سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
خاورم** 1453/5132
مترجم خبرنگار: آمنه دهقان **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
کد N1614792

وبگردی