آفتاب

رئیس دانشکده هنر بیرجند:استفاده از معماری کارت پستالی در جامعه رو به افزایش است

رئیس دانشکده هنر بیرجند:استفاده از معماری کارت پستالی در جامعه رو به افزایش است

بیرجند - ایرنا - رئیس دانشکده هنر بیرجند گفت: در حال حاضر استفاده از معماری کارت پستالی در جامعه رو به افزایش است، بدین معنا معماران با رویت تصویری از بناها و آثار غربی آن را در ساخت و سازها اجرا می کنند که این کار پیامد مثبتی ندارد.

حسن هاشمی روز سه شنبه در نخستین روز برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در بیرجند، افزود: عبور از سنت به مدرنتیه، معماری ایران را با چالش دو گانه مواجه ساخته است.
این کنگره روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ترتیب در شهرهای خوسف و فردوس که دارای بافت ارزشمند تاریخی است، برگزار می شود.
وی ادامه داد: جامعه از سویی دلباخته و شیفته معماری غرب شد و از طرفی شاهد نابودی معماری اصیل سنتی ایرانی- اسلامی هستیم این در حالی است، چیزی برای عرضه معماری معاصر وجود ندارد.
وی بیان کرد: ایران بعد از دوره قاجار و تا حدودی زمان پهلوی، از منظر معماری در جهان صاحب سبک نیست.

** تقلید، عامل نابودی سبک معماری ایرانی اسلامی است
به گزارش ایرنا ،هاشمی ایران را از جمله کشورهای پیشگام در حوزه معماری دانست و اظهار کرد: متاسفانه استمرار معماری سنتی قطع شد، اکنون بدون نظام معماری مشخص و با آشفتگی در جامعه رو به رو هستیم.
وی یادآور شد: حاکمان قاجار دچار از خود بیگانگی شدند و برای اینکه هویت از دست رفته خود را در مقابل فرهنگ معماری غرب جبران کنند به تقلید کورکارانه از آنها روی آوردند.
وی ادادمه داد: رواج معماری بیگانه به خاطر از خود بیگانگی شاهان قاجار در برابر غربی ها، پذیرش عالمانه، آگاهانه و نقادانه نبود و حاکمان با سفرهایی که به غرب داشتند تحت تاثیر سبک معماری غربی قرار گرفته و آن را در کشور رواج دادند.
رئیس شورای علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در خراسان جنوبی در ادامه افزود: در دوره پهلوی اول سعی شد با دعوت از معماران خارجی هویت به شکلی به دست آورده شود اما دچار بلاتکلیفی شدیم با شتابزدگی ساختمان هایی احداث شد که در ظاهر ملی اما باطن آن معماری ایرانی اسلامی نیست.
هاشمی یادآور شد: پهلوی اول تاکید زیادی به باستان گرایی و ناسیونالیسم افراطی داشت و در تمام بناها از سنگ استفاده کرد تا به شیوه فارسی رجوع کند اما چون طراحان و معماران خارجی بودند، روح حاکم بر آن معماری ایرانی نبود.

** اقلیم و فرهنگ 2 اصل مهم معماری است
وی بیان کرد: کشوری مانند ژاپن با پیشینه غنی تاریخی، توانست از آشفتگی معماری و بحران هویت عبور کند و اکنون معماری نظام مند و مشخصی در جهان دارد.
وی با اشاره به بعضی از ویژگی های معماری ایرانی - اسلامی و شیوه های مختلف آن مانند پارسی، پارتی، خراسانی، آذری، اصفهانی و ... تاکید کرد و گفت: اقلیم و فرهنگ 2 اصل مهم در معماری است که در ساخت و سازهای هر منطقه باید رعایت شود.
وی ادامه داد: این امر نیازمند فرهنگ سازی است تا سبب افزایش آگاهی فرهنگی و هنری گروه های مختلف مردم به ویژه جوانان شود.
رئیس دانشکده هنر بیرجند یادآور شد: در 2 دهه اخیر تلاش شد فرهنگ اصیل خود را به دست آوریم اما این اتفاق هنوز نیفتاده و بهترین کار رجوع به بافت های تاریخی است.
هاشمی در ادامه یادآوری کرد: وجود آثار تاریخی فراوان در بافت تاریخی بیرجند نشانگر پیشینه فرهنگی مردم این شهر است، ضروری است، اقدامی اساسی در این زمینه انجام شود.
وی اظهار کرد: بافت تاریخی بیرجند با توجه به ارزش تاریخی و ویژگی معماری موجود در بناهای آن مانند مدرسه شوکتیه، خانه تاریخی اعتمادی نیا، ارگ بهارستان، قلعه بیرجندو ...با وجود گذشت سال ها از احداث این آثار هنوز تا حدودی سالم اما در معرض تخریب است.

** بافت تاریخی بیرجند پایلوت معماری ایرانی اسلامی شود
وی ادامه داد: ضروری است اقدام هایی برای حفظ این آثار و ابنیه تاریخی و کهن به عنوان سند هویت مردم این شهر انجام تا به عنوان پایلوت معماری شرق کشور مطرح شود.
وی اضافه کرد: حداقل انتظار می رفت در پروژه های ملی از قبیل مسکن مهر یا سایت اداری بیرجند از معماری ایرانی اسلامی لااقل برای نمای ساختمان استفاده می شد اما به آن توجهی نشده است.
هاشمی افزود: در حال حاضر در خراسان جنوبی با بحران آشفتگی معماری مواجه هستیم که بیشتر در شهر بیرجند مشهود است البته این معضل تنها مختص، خراسان جنوبی نیست بلکه پیشینه تاریخی دارد و در کشور هم این بحران وجود دارد.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
کد N1614689

وبگردی