آفتاب
مشاور رئیس جمهوری:

منطقه آزاد چابهار یکی ازقطب های اصلی اقتصادی درتوسعه سواحل مکران است

منطقه آزاد چابهار یکی ازقطب های اصلی اقتصادی درتوسعه سواحل مکران است

چابهار - ایرنا - مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد چابهار با قرار گرفتن در منطقه ای راهبردی به عنوان یکی از قطب های مهم و اصلی اقتصادی در سواحل مکران می تواند نقش مهمی در توسعه ایران اسلامی داشته باشد.

به گزارش ایرنا اکبر ترکان روز سه شنبه در پنل فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار و تشریح موقعیت و جایگاه سواحل مکران در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری سواحل مکران در چابهار اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و اتصال به آب های اقیانوسی می تواند برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی بهترین مکان باشد.
وی افزود: چابهار در آینده ای نزدیک با تکمیل زیرساخت های حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای، بندری و گاز به یکی از مکان های مهم اقتصادی و تجاری تبدیل خواهد شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: چابهار ظرفیت هایی ویژه ای برای پتروشیمی، استقرار صنایع مختلف نظیر آلومینیوم و فولاد دارد که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.
ترکان با بیان اینکه چابهار در زمینه ترانزیت و تجارت برای سرمایه گذاران موقعیت عالی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این منطقه می تواند برای کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان پلی برای اتصال به آبهای اقیانوسی باشد.
وی در این پنل با ارائه برنامه‌ های توسعه‌ ای و نقش منطقه آزاد چابهار در توسعه سواحل مکران، سیاست های کلان ملی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در این سواحل را تشریح کرد و گفت: چابهار جایگاه ویژه ای در اقتصاد ملی دارد و می تواند به خوبی ایفای نقش کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست اظهار داشت: چابهار با توجه به موقعیت مناسب مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که سفر هیات های مختلف در پسابرجام گویای نقش مهم این منطقه برای سرمایه گذاری است.
عبدالرحیم کردی افزود: چابهار بهترین مکان برای فعالیت سرمایه گذاران در زمینه تجارت، ترانزیت و صنایع مختلف است.
وی افزود: سرمایه گذاران می توانند در زمینه ایجاد شهرک های مختلف، فرآوری سنگ، خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، صنایع دستی و گردشگری و تکمیل زنجیره های حمل و نقل فعالیت ها را آغاز کنند.
وی بیان کرد: تمام زمینه ها و اقدامات برای تسهیل در سرمایه گذاری در کمترین زمان انجام می شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توسعه و آبادانی منطقه شود.
در این پنل «لی یو یینگ» قائم مقام مدیرعامل و مدیر اقتصادی هلدینگ cacc کشور چین به معرفی شرکت CA CC پرداخت و شهرک صنعتی ایران و هند نیز برای سرمایه گذاران معرفی شد.
به گزارش ایرنا، پنل های تخصصی فرصت های سرمایه گذاری در سواحل مکران با حضور مسئولان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور آشنایی بهتر از نحوه سرمایه گذاری در چابهار و کنارک به صورت جداگانه در محل سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
علاوه بر سخنرانی مقام های ارشد استانی و کشوری و برگزاری نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در سواحل مکران، پنل های تخصصی نیز با موضوع تامین مالی و جذب سرمایه گذاری در حوزه های نفت وگاز، نیرو(آب و برق)، سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار، صنایع و معادن، فرصت های سرمایه گذاری گردشگری، محیط زیست و اکوتوریسم دریایی، پتروشیمی، شیلات و کشاورزی، حمل و نقل و بنادر و شهرسازی در حال برگزاری است.
در این پنل ها علاوه بر تبیین سیاست های بخشی، پروژه ها و فرصت های سرمایه گذاری توسط صاحبان پروژه ها معرفی شد و توانست فرصتی را برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر برای سرمایه گذاران و علاقه مندان به وجود آورد.
در این پنل ها امکان پرسش و پاسخ و کسب اطلاعات میان مسئولان، صاحبان پروژه ها و سرمایه گذاران فراهم شده است.
همایش 2 روزه بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران که از دیروز /دوشنبه/ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در چابهار آغاز شده است و تا امروز /سه شنبه/ ادامه دارد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در همسایگی کشور پاکستان و ساحل دریای عمان واقع شده و ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در بخش اقتصادی دارد که در صورت شکوفایی آنها می تواند حوزه جنوب شرق کشور را متحول کند.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042 **6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
کد N1614441

وبگردی