آفتاب

پکن در صورت نیاز رهبری جهان را عهده‌دار خواهد شد

پکن در صورت نیاز رهبری جهان را عهده‌دار خواهد شد

دیپلمات ارشد چینی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که این کشور در صورت نیاز نقش رهبری جهان را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دیپلمات ارشد چینی امروز – دوشنبه – در پی اظهار نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اولویت دادن این کشور در سیاست‌های خود گفت: چین به دنبال رهبری جهان نیست اما اگر کشور‌های دیگر از چنین موقعیتی دست‌کشیده و عقب‌نشینی کنند، ممکن است مجبور به اتخاذ چنین نقشی شود.

«ژانگ جون» مدیر عمومی بخش بین‌المللی اقتصادی وزارت امور خارجه چین،‌ این سخنان را در جریان یک کنفرانس خبری با روزنامه‌نگاران خارجی برای بحث در رابطه با دیدار «شی جینگ پینگ»‌ رئیس‌جمهوری این کشور از سوئیس در هفته آینده ایراد کرد.

شی که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در صدر توجهات قرار داشت، چین را به عنوان رهبر دنیایی که «جهانی»‌شده است، معرفی و توصیف کرده و گفت که تنها، همکاری‌های بین‌المللی قادر به حل مشکلات بزرگ است.

ژانگ در راستای توضیح و بسط این اظهارات و نظرات مرتبط گفت که چین به دنبال رهبری جهانی نیست.

ژانگ افزود: « اگر کسی بگوید که چین در حال ایفای نقش رهبری در جهان است من در قبال چنین اظهار نظری می‌گویم که چین به سوی خط مقدم چنین رقابتی حرکت خود را تسریع نمی‌کند بلکه  پیشگامان این عرصه هستند که با عقب‌نشینی از جایگاه خود فضایی برای چین فرآهم آورده‌اند.»‌

وی افزود: «‌اگر چین لازم باشد تا نقش رهبری را ایفا کند، این کشور مسئولیت‌های خود را خواهد پذیرفت.»‌

ترامپ در سخنرانی خود در مراسم تحلیف، با اتخاذ رویکرد پوپولیستی و ملی‌گرایانه متعهد به پایان دادن به آنچه «کشتارگاه آمریکایی» (کارخانه‌های از کار افتاده) شد.

ژانگ گفت که چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده و دیگر کشور‌ها نیز برای رشد اقتصادی خود به آن نیازمند هستند.

وی افزود:« ما هنوز انتظار داریم که آمریکا و دیگر اقتصاد‌های غربی همچنان به نقش خود در رشد اقتصاد جهانی کمک کرده و سهم خود برای ترمیم این اقتصاد را افزایش دهند. ما شنیده‌ایم که ترامپ اعلام کرده است که آمریکا به رشد چهاردرصدی دست خواهد یافت و ما نسبت به این موضوع بسیار خوشحالیم.»

در حالی که ترامپ در سخنانی گفته است که کارگران آمریکایی به واسطه خروج مشاغل از این کشور بحران زده‌ شده‌اند، اما وی اشاره‌ای به نام چین در سخنرانی تحلیف خود نکرد. البته وی تهدید کرد که تعرفه‌های مجازاتی و تنبیهی بر روی واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد.

ژانگ گفت بر این باور است که ترامپ در صورت ورود به نبرد جنگ‌های تجاری، توان دستیابی به اهداف رشد اقتصادی عنوان شده خود را ندارد.

وی همچنین افزود:«‌جنگ تجاری یا نبرد نرخ برابری ارز، برای هیچ کشوری سودمند نخواهد بود.»‌

در اظهارات جداگانه‌ای نیز «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که رئیس جمهوری چین پیام تبریکی به ترامپ برای تصدی پست ریاست‌جمهوری ارسال کرده است البته وی جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نکرد.

کد N1613474

وبگردی