آفتاب
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مرکز رصد و آنالیز مواد مخدر در کشور نداریم

مرکز رصد و آنالیز مواد مخدر در کشور نداریم

اصفهان- ایرنا- معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: تا کنون مرکز یا سیستمی با عنوان رصد و آنالیز مواد مخدر در کشور راه اندازی نشده، درحالیکه ایجاد چنین مرکزی ضروری است.

به گزارش ایرنا، پرویز افشار روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی تخصصی منطقه ای سازمان های مردم نهاد که در اصفهان برگزار شد، افزود: ایجاد و راه اندازی مرکز رصد مواد مخدر در کشور برای رصد ورود انواع مواد مخدر، فعالیت های پیشگیرانه و دادن اخطار به مردم و همچنین درمانگران ضروری است .
وی با تاکید براینکه ما سیستم ها و زیرساخت های خوبی در این زمینه در کشور داریم اما هنوز ارتباطی بین این سامانه ها برقرار نشده، اظهار کرد:در حال بررسی کارشناسانه و اقدام های لازم برای راه اندازی مرکز رصد مواد مخدر در کشور هستیم.
افشار تاکید کرد: تا زمانیکه این مرکز در کشور راه اندازی شود، سازمان های مردم نهاد بخوبی می توانند کار رصد مواد مخدر را انجام دهند و به مردم و مسئولان کمک کنند.
همچنین معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه، 40 درصد دانش آموزان کشور زیر پوشش برنامه های فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر قرار می گرفتند اما به دلیل کم توجهی به ظرفیت های سازمان های مردم نهاد، هیچگاه این پوشش به جز 2 سال اخیر به بالای 15 درصد نرسید.
افشار، افزود: لازم است در این کار از ظرفیت و توانایی تشکل های معلمی، دانش آموزی و اولیاء در این زمینه استفاده شود زیرا این تشکل ها به جمعیت هدف دسترسی و فرصت بیشتری دارند و اقدام های آنها از مقبولیت بیشتری برخوردار است.
وی با اشاره به طرح توانمند سازی سازمان های غیر دولتی که از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این طرح سازمان های مردم نهاد به سه سطح ملی، استانی و محلی تقسیم شده و برای هر کدام از آنها دوره های آموزشی با هدف تقویت مدیریت برگزار شده یا در حال برگزاری است.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هزینه کمرشکن تر از اعتیاد در کشور وجود ندارد، گفت: باید به این باور مشترک در میان مردم برسیم که معتادان همانند سایر بیماران نیازمند حمایت و رسیدگی هستند.
وی با بیان اینکه هرچه سازمان های مردم نهاد فعال در این زمینه بیشتر شود، شرکای اجتماعی و هم افزایی افزایش می یابد، افزود: دو هزار و 300 سازمان مردم نهاد حائز سه سطح کلاس بندی مذکور در کشور شناسایی شده و در بانک اطلاعات ما قرار دارند.
مدیر کل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم گفت: کارگاه های آموزشی برای سازمان های مردم نهاد در سطوح حرفه ای و تخصصی برگزار می شود.
محمد بیرجندی افزود: پارسال سه دوره در سطح ملی برگزار شد که تجربه موفقی بود و امسال نیز ادامه یافت.
وی هدف از طبقه بندی دوره ها و سازمان های مردم نهاد را تقویت و افزایش توان مدیریت این سازمان ها خواند و اظهار کرد: از جمله سیاست های امسال ما، منطقه محوری و تکمیل بانک اطلاعاتی از افراد و سمن های محلی است.
به گفته وی یکی از شرایط جذب منابع و حمایت برای سازمان های مردم نهاد و واگذاری طرح به آنها، گذراندن این دوره های آموزشی است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: اصفهان از نظر میزان مصرف مواد مخدر در رتبه نوزدهم در بین استان های کشور قرار دارد.
مصطفی هادی زاده، نرخ شیوع اعتیاد در کشور را حدود 2.5 و در استان اصفهان را 1.9 درصد اعلام کرد و گفت : اصفهان از نظر اقدام های فرهنگی، پیشگیری و درمان اعتیاد و مشارکت مردمی در کشور جایگاه خوبی دارد.
کارگاه آموزشی تخصصی منطقه ای سازمان های مردم نهاد با حضور مدیران سازمان های مردم نهاد استان های اصفهان، بوشهر، چهار محال وبختیاری، هرمزگان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از سوم تا پنجم بهمن در اصفهان برگزار می شود.
ت/3011
خبرنگار: آسیه معینی*انتشار: عباسعلی نقیان
کد N1612244

وبگردی